cremalover schreef: di 04 aug 2020, 16:06
Proef jij verschil tussen profielen?
Ik kan doen wat ik wil maar smaakt allemaal hetzelfde.
Ik pleur ze maar gewoon in de brander en zet het ding op Max.
Ja, er is hier een behoorlijk verschil tussen profielen. Brand ik een stuk korter/lichter dan ik normaal gesproken doe, dan kan er een droog-wrange nasmaak zijn en kan het langer rusten duren eer de boontjes redelijke espresso geven. Ook moet er dan meer druk / temp op worden losgelaten in de espressomachine. Andersom moeten bonen die wat donkerder uitvielen op lichtere druk/lagere temp worden verwerkt in de zetgroep, anders kan het bitter/verbrand smaken.
Ruiken het maalsel van de boontjes verbluffend verrukkelijk meteen na de branding dan zijn ze te licht gebrand, dat is een eerste waarschuwing
Ik mik doorgaans op Tonino #95 (binnen de combinatie van maalafstelling zoals ik hier heb op de test-maler). 5 méér kan, 7 minder kan ook, wat daarbuiten valt (komt gelukkig nog maar zelden voor) vind ik lastig, het lichte gooi ik weg, het donkere is bij mensen met een Pavoni-type machine best nog mooi, wat rond de 80 is gaat naar een vriendin in Rotterdam met een volautomaat en zij is er dol op.