Espresso machine

mel
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 15:55

Espresso machine

Berichtdoor mel » wo 19 aug 2020, 12:31

Beste allemaal,

Ik heb ondertussen het beginnerstopic doorgelezen maar ondanks deze duidelijk uitleg kom ik er nog niet helemaal uit.

Ik zoek een simpele espressomachine, half automaat , om enkele keren per week een espresso te maken.
Omdat ik er niet te veel geld wil aan uitgeven ( paar kopjes per week ) was mijn oog gevallen op de ' deLonghi EC685 '
Oogt mooi , neemt niet veel plek in en de reviews zijn veelal positief.
Nu enkel nog de mening van de experten hier voor ik tot een aankoop overga

Waarvoor dank

Gr

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso machine

Berichtdoor fransg » wo 19 aug 2020, 12:54

Dan lijkt me een Nespresso meer voor de hand liggen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

iPim
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 13 jul 2020, 16:13

Re: Espresso machine

Berichtdoor iPim » wo 19 aug 2020, 13:15

Ik heb zelf lange tijd Nespresso gedronken, maar als je een degelijk kopje koffie zet met verse bonen en een Aeropress wil je niet meer terug. Daarmee bedoel ik te zeggen: dat iets belooft espresso te maken, betekent niet dat de smaak daadwerkelijk beter of intenser is dan andere zettechnieken. In deze prijscategorie kan je denk ik beter je aandacht besteden aan het maken van degelijke filterkoffie. Echt goede espresso maken is duur, ingewikkeld en een kunst - een hobby. Dat kan je niet bereiken met een cupjesmachine.
Profitec GO | Kinu M47 Phoenix | V60/Chemex/CleverDripper/Aeropress | Baratza Encore

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso machine

Berichtdoor fransg » wo 19 aug 2020, 13:34

Dat ben ik met je eens.

De strekking van mijn bericht is: zo'n DeLongi speelgoed dat eruit ziet alsof het espresso kan maken is erg goedkoop maar is ook een kansloze weg.

Als het dan toch niet om de kwaliteit gaat en "goedkoop" belangrijk is, dan is "gemak" erbij prima en het resultaat uit een Nespresso ziet er een beetje uit als espresso en is door de bank genomen niet echt vies en wel redelijk betrouwbaar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

ahuitema
Berichten: 45
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 22:28

Re: Espresso machine

Berichtdoor ahuitema » wo 19 aug 2020, 14:54

Wat vooral belangrijk is, is wat je verwachtingen van deze machine zijn en hoe je van plan bent deze te gebruiken. Wil je vers gebrande bonen gaan gebruiken, of haal je koffie in de supermarkt? Heb je een goede maler of ga je voorgemalen koffie gebruiken. Iedereen hier zal je met liefde de kant van een serieus apparaat opsturen, maar je resultaat is uiteindelijk zo sterk als de zwakste schakel.

Deze bewuste machine ken ik zelf niet, maar het lijkt me dat er een klein thermoblock in zit. Die zijn over het algemeen snel warm, maar ook heel wisselvallig (qua temperatuur). Verder zit er veel plastic in wat niet echt goed is voor de duurzaamheid en heb je met dit soort machines vaak te maken met nogal smal en diep (pressurized) portafilter (om te compenseren voor het gebrek aan druk of matige koffiemaling). Ben geen fan.

James Hoffmann heeft een mooie serie over goedkopere espressomachines gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=avM-XsaTBIc hij behandelt ook een (goedkopere) DeLonghi. Wellicht helpt het in je keuze!

mel
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 15:55

Re: Espresso machine

Berichtdoor mel » wo 19 aug 2020, 16:49

Dan lijkt me een Nespresso meer voor de hand liggen.
mmmmm, ik heb al jaren een Nespresso en dit komt niet in de buurt van een goeie espresso

mel
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 15:55

Re: Espresso machine

Berichtdoor mel » wo 19 aug 2020, 16:51

Dat ben ik met je eens.

De strekking van mijn bericht is: zo'n DeLongi speelgoed dat eruit ziet alsof het espresso kan maken is erg goedkoop maar is ook een kansloze weg.

Als het dan toch niet om de kwaliteit gaat en "goedkoop" belangrijk is, dan is "gemak" erbij prima en het resultaat uit een Nespresso ziet er een beetje uit als espresso en is door de bank genomen niet echt vies en wel redelijk betrouwbaar.
O maar ik heb niet beweerd dat het niet om kwaliteit gaat, juist wel.
De vraag was of dit met de delonghi mogelijk is

mel
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 15:55

Re: Espresso machine

Berichtdoor mel » wo 19 aug 2020, 16:54

Wat vooral belangrijk is, is wat je verwachtingen van deze machine zijn en hoe je van plan bent deze te gebruiken. Wil je vers gebrande bonen gaan gebruiken, of haal je koffie in de supermarkt? Heb je een goede maler of ga je voorgemalen koffie gebruiken. Iedereen hier zal je met liefde de kant van een serieus apparaat opsturen, maar je resultaat is uiteindelijk zo sterk als de zwakste schakel.

Deze bewuste machine ken ik zelf niet, maar het lijkt me dat er een klein thermoblock in zit. Die zijn over het algemeen snel warm, maar ook heel wisselvallig (qua temperatuur). Verder zit er veel plastic in wat niet echt goed is voor de duurzaamheid en heb je met dit soort machines vaak te maken met nogal smal en diep (pressurized) portafilter (om te compenseren voor het gebrek aan druk of matige koffiemaling). Ben geen fan.

James Hoffmann heeft een mooie serie over goedkopere espressomachines gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=avM-XsaTBIc hij behandelt ook een (goedkopere) DeLonghi. Wellicht helpt het in je keuze!
Het zou inderdaad gaan om ver gebrande bonen die zelf met de hand worden gemalen.
Bedankt voor je link, de delonghi uit zijn vergelijking komt er vrij goed uit.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Espresso machine

Berichtdoor HanR » wo 19 aug 2020, 17:06

Hoe minder je aan een molen en machine uitgeeft, hoe meer moeite je zult moeten doen voor een consistent acceptabele bak.
Daarbij komt dat er weldegelijk een ondergrens is.
Die grens ligt voor espresso machines ongeveer bij: Gaggia Classic, Rancilio Silvia, Quickmill 820, Francis Francis X1, ECM Botticelli,
La Pavoni Europiccola.
Tweedehands zit je rond €200,-, wanneer je bij een goed adres koopt.

Ook is niet iedere machine een even goede match met je handmaler.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Espresso machine

Berichtdoor fransg » wo 19 aug 2020, 17:59

Geheel mee eens.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron