Koffie in de krant of op het web

Heb je een interessante of leuke website, link of artikel gevonden? Plaats hem dan hier!
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor fransg » di 30 jun 2020, 16:43

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor bobbee » zo 05 jul 2020, 12:28

Nederlandse brander uit Zeeland. Binnenkort ook maar eens wat bestellen bij hem!

https://youtu.be/KUnEMkAzrqk
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor FrancisPavoni » di 14 jul 2020, 11:28

Aardig artikel over Nespresso:

How Nespresso's coffee revolution got ground down

https://www.theguardian.com/food/2020/j ... nvironment

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor FrancisPavoni » vr 31 jul 2020, 12:32

Ai, een artikel wat ons allen raakt:

https://www.trouw.nl/cs-b73b636e

Sterkte Norman!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor fransg » vr 31 jul 2020, 13:46

Wat een ramp. Ik duim voor volledig herstel voor Norman.
Veel coronapatiënten verliezen reuk en smaak, tot wel maanden nadat andere klachten zijn weggetrokken. Onderzoeker Sanne Boesveldt: ‘In het begin stuurde ik mensen terug: het komt goed, heb geduld. Maar nu durf ik dat niet meer zonder terughoudendheid te zeggen; we weten het namelijk gewoon niet.’

Jette Pellemans31 juli 2020, 12:04

Het begon op een maandagochtend in juni. Norman Mazel (46) werd wakker met een verstopte neus en van het ene op het andere moment was zijn reuk totaal verdwenen. Zijn ochtendkoffie smaakte nergens naar, van zijn ontbijt proefde hij niks. Dat was vreemd. De dinsdag werd al wat zorgelijker, vertelt Mazel. “Ik kon weer vrij ademen door mijn neus, maar mijn reuk was nog steeds weg. Toen die donderdag bleek dat er een coronabesmetting was vastgesteld op de ziekenhuisafdeling waar mijn vrouw net een operatie had ondergaan, viel het kwartje.”

Opeens niet meer kunnen ruiken en proeven was recent opgenomen als een van de vier officiële symptomen van Covid-19. “Ik had de pech corona te hebben opgelopen in het ziekenhuis.”

Dubbel pech voor Mazel, want zijn neus is essentieel voor zijn beroep: hij is kwaliteitscontroleur bij een koffie-importeur en proeft normaal gesproken zo’n vijftien koffies per dag. Sinds de coronabesmetting komt zijn reukvermogen maar heel langzaam terug. Laatst kreeg hij een pakket met zakken versgemalen koffie toegestuurd, waar hij hoopvol zijn neus in stak. Niets. “Toen kon ik wel door de grond zakken. Je wéét hoe zo’n doos je normaal gesproken totaal tegemoet geurt.”

In de dagen erna rook Mazel tevergeefs aan een pannetje met knoflookolie op het fornuis, at hij een pizza met rauwe ui en salami, zette hij alle schuiven open van de grote silo’s met kilo’s verse koffie. En telkens weer die teleurstelling omdat het slechts een hint of soms totaal niks opleverde van wat hij normaal zou ruiken.

Inmiddels schat Mazel zijn huidige reukvermogen op de helft van wat het was. “Dat irriteert me en maakt me tegelijkertijd wanhopig. Ik heb afgelopen jaren als kwaliteitscontroleur zorgvuldig mijn neus getraind: ik ben zelfs tweede geworden bij het NK koffieproeven. Nu zijn al die finesses weg en het is totaal onduidelijk of en hoe die terugkomen.”
Norman Mazel poogt te proeven.Beeld Koen Verheijden

In die eerste coronacrisisweken stond ‘verloren smaak en reuk’ niet expliciet op de radar van het RIVM als symptoom van Covid-19, maar voor reuk- en smaakwetenschappers werd het vanaf half maart steeds duidelijker: een grote groep van de coronapatiënten krijgt te maken met deze klacht.

Ondertussen ondervinden veel patiënten dat hun reuk en smaak maar gedeeltelijk of zelfs helemaal niet terugkeert, ook al zijn de koorts, verkoudheid en andere klachten wel verdwenen. Dat heeft meer impact dan misschien op het eerste gezicht wordt gedacht: het is een wezenlijke aanslag op de kwaliteit van leven en kan zelfs zorgen voor depressieve klachten.

Maar eerst weer even terug naar het begin van de crisis: nadat Nederland in lockdown ging, hoorde reuk- en smaakonderzoeker Sanne Boesveldt van Wageningen Universiteit & Research (Wur) steeds meer verhalen over coronapatiënten die te maken kregen met plotseling reuk- en smaakverlies. “Dat weekend begon een mailconversatie tussen onderzoekers op dit gebied: binnen no time waren we honderden e-mails verder, elke tien minuten zat mijn mailbox wéér vol. Dat was wel overweldigend.”

Uit de mailwisseling kwam het initiatief voort om een internationaal netwerk op te zetten om te onderzoeken of reuk- en smaakverlies inderdaad een indicator is voor Covid-19. In dat netwerk, het Global Consortium of Chemosensory Research (GCCR), zitten ondertussen 500 onderzoekers uit 50 landen; Boesveldt is vanuit Nederland de onderzoeksleider. Ondertussen hebben 30.000 respondenten meegedaan aan het GCCR-onderzoek.

Een eerste conclusie is dat een groot deel van de Covid-19-patiënten er last van heeft: Boesveldt heeft het over een percentage van tussen de 30 en 90 procent. “We kunnen dat percentage niet nader specificeren, omdat we nog geen representatieve groep coronapatiënten hebben kunnen testen. Desondanks ga ik uit van een hoog percentage; de helft lijkt reëel.”

Een andere conclusie is dat het niet meer kunnen ruiken en proeven na een Covid-19-besmetting van een andere categorie is dan die tijdens een ‘gewone’ griep of verkoudheid. Bij een normale luchtwegenontsteking raakt de neus verstopt. Daarmee is een van de smaakmechanismen aangetast, maar dat keert doorgaans na een paar dagen weer terug.

Bij Covid-19 zijn echter alle drie smaakmechanismen aangetast: ook de smaakpapillen op de tong en de zogenoemde ‘trigeminale sensaties’: de prikkeling die je voelt als je bijvoorbeeld een scherp pepertje eet. Dat komt omdat het coronavirus zich vastgrijpt op bepaalde smaakreceptoren – en, zo laat het onderzoek zien, ook maar moeilijk loslaat. Dagelijks krijgt Boesveldt berichten, tot aan haar privé facebook-account aan toe, van wanhopige mensen die sinds maart al niets meer kunnen ruiken. “In het begin stuurde ik die mensen terug: het komt goed, heb geduld. Maar nu durf ik dat niet meer zonder terughoudendheid te zeggen; we weten het namelijk gewoon niet.”

Waar opeens doof of blind worden voor iedereen een schrikbeeld is, hebben we een minder concreet beeld van hoe het is om niet te kunnen ruiken. Ook Hananja van Ommen (31) had er nooit bij stilgestaan, totdat ze op 19 maart haar reukvermogen verloor door coronabesmetting.

‘Kom over een half jaar maar terug’

“Niet de bomen in het bos kunnen ruiken, niet de geur van mijn baby-neefje opsnuiven – het is een groot gemis om dat niet te ervaren. Ik ben ondertussen bij de KNO-arts geweest, die zei dat ik over een half jaar moest terugkomen, als ik nog steeds niets ruik. Hij zei het zo makkelijk, terwijl ik dacht: een half jaar? Dan kun je er net zo goed een psycholoog bij geven.”

Van Ommen, beleidsmedewerker in de jeugdzorg, beschrijft hoe haar sociale leven zich normaliter afspeelt op terrassen en in restaurants in haar woonplaats Utrecht, maar bij al die activiteiten waar ze normaal geluk uit haalt, komt nu de nadruk te liggen op het niet kunnen ruiken en proeven. “Je hebt geen idéé hoe vaak mensen zeggen: lekker, hè? Of: oh, dat ruikt goed! Ik wil dan niet de hele tijd reageren met dat ik toch niks ruik of proef, maar bij mezelf denk ik dat natuurlijk wel. Dat is ontzettend frustrerend.”

Normaal is Van Ommen goed in positief denken en afleiding zoeken, maar nu is dat lastig: het niet-ruiken zit in alles verweven. “Toen óók nog mijn vakantie deze zomer niet doorging, dacht ik wel even: wat blijft er dan nog over?”

Niet kunnen ruiken is ronduit ontwrichtend, stelt ook Kirsten Jaarsma (55), voorzitter van de patiëntenvereniging Reuksmaakstoornis.nl. Ze is tevens ervaringsdeskundige: acht jaar geleden verloor ze haar reukvermogen door hoofdletsel na een ernstige val van de trap. Jaarsma merkt hoe mensen vaak een beetje lacherig reageren, als ze vertelt dat ze niet meer kan ruiken.

Iets in de trant van: oh, dan ruik je ook iemands stinkvoeten niet, handig hoor. Zelf weet ze wel beter. “Ik weet nog hoe onze werkster een opmerking maakte over onze zoon, toen 13 jaar oud: dat hij al echt van die puberzweetvoeten kreeg. Ik raakte totaal in paniek: ik realiseerde me dat ik mijn zoon niet kon meer ruiken. Dat is zoiets primitiefs. Als dat niet meer kan, is dat echt heel erg.”

Ze noemt het accepteren van haar verloren reukzin dan ook een rouwproces. “Ik kan na acht jaar zeggen dat ik het heb geaccepteerd, maar dat betekent niet dat ik er nooit meer boos, verdrietig of intens chagrijnig over kan zijn. Ik was bijvoorbeeld altijd dol op truffel en ging jaarlijks naar een speciaal truffeldiner bij ons favoriete restaurant. Dat heb ik vijf jaar niet gedaan. Te pijnlijk.”

Dat de wereld beperkter en neutraler is zonder geuren en smaken, is de dagelijkse realiteit voor naar schatting 250.000 tot 300.000 mensen die lijden aan een of andere vorm van reuk- of smaakstoornis. De meeste patiënten hebben anosmie, zij zijn hun totale reukvermogen kwijt. De oorzaak voor anosmie ligt bij sommigen in de beschadiging van het reukorgaan, bijvoorbeeld door een ongeluk of door een virusinfectie. Anderen worden ermee geboren. Het veroorzaakt praktische problemen op het gebied van voedselveiligheid, of vanwege het niet kunnen ruiken van brand- of gaslucht. Maar de psychosociale problemen zijn vaak ingrijpender.

“Wat dat betreft is het coronavirus nu een zegen – tussen aanhalingstekens”, zegt Wur-onderzoeker Sanne Boesveldt. “Mensen met anosmie voelen zich vaak niet begrepen of erkend. Nu een grotere groep zelf ervaart hoe het is, komt er hopelijk meer begrip en ook onderzoeksgeld voor het onderwerp.”

Een oplossing of genezing voor anosmie is er niet. Het enige wat kan helpen is reuktraining: een aantal keer per dag aan een flesje met intense geur ruiken zoals eucalyptus, kruidnagel of mandarijn. Daarmee kan het beter worden en kan de patiënt ook zijn progressie volgen.
Koffieproever Norman Mazel is flink aan het trainen om zijn reukvermogen weer terug te krijgen. Beeld Koen Verheijden

Koffiekwaliteitscontroleur Norman Mazel is intussen flink aan het trainen. “De eerste keer was zeer teleurstellend: ik rook niets. Nu komt er langzaamaan wat terug, maar het verloop is totaal onlogisch. Kruidnagel ruik ik wel, kaneel helemaal niet. Een banaan eten gaat aardig, maar of ik een partje mandarijn of appel in mijn mond heb – geen idee.”

Voor zijn werk focust hij zich momenteel op de praktische aspecten van het koffieproeven: hij zet de proeverij klaar, brandt koffiesamples en doet de fysieke metingen van de rauwe koffie. Ondertussen probeert hij hoop en vertrouwen te hebben. “Ik probeer veel te trainen in de hoop dat ik hier sterker uit kom: dat ik een nóg beter ontwikkelde smaak heb dan hiervoor. Daar ga ik maar van uit.”
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor Fisherman » za 01 aug 2020, 22:13

Kom ik zowaar een bekend filmpje tegen van de ons allen bekend Fransg, zomaar featured op de Instagram!

Leuk hoor!Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor fransg » za 01 aug 2020, 22:28

Wat leuk! Met bronvermelding.

Er is ook weleens iemand geweest die een montage van clips van mij / Tije / Roemer had bewerkt en als eigen werk plaatste.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor bobbee » di 18 aug 2020, 20:34

https://man-man.nl/waarom-moet-je-poepe ... e-ochtend/


Waarom moet je poepen na een kop koffie in de ochtend?

Je kent het wel: je gaat in de ochtend lekker zitten voor je broodje en een bak koffie, zonder drang om naar de toilet te gaan. Wanneer je die eerste sip van je koffie neemt, voel je het meteen aan komen. Hoe komt dit?

Veel mensen komen pas tot leven na hun eerste kop koffie in de ochtend. Deze door cafeïne aangedreven drank is niet alleen een geweldige opkikker, hij zit ook boordevol nuttige antioxidanten en voedingsstoffen. Bovendien merken sommige mensen dat het het andere uiteinde van hun lichaam een vliegende start kan geven. Uit één onderzoek bleek zelfs dat 29% van de deelnemers moesten poepen na de koffie. Als echte koffiedrinker vraag jij jezelf vast weleens af: waarom moet je poepen na een slok koffie?

Effect van cafeïne

Koffie is een van de beste bronnen van cafeïne ter wereld. Cafeïne is een natuurlijk stimulerend middel die je helpt alert te blijven. Hoewel cafeïne een geweldige energie-booster is, kan het ook de drang om te poepen stimuleren. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het samentrekkingen in je dikke darm en darmspieren kan activeren. Onderzoek heeft aangetoond dat cafeïne in koffie de dikke darm 60% actiever maakt dan water en 23% actiever dan cafeïnevrije koffie. Toch krijg je ook van cafeïnevrije koffie de drang om te gaan poepen, dus er zijn meer factoren die meespelen. Andere verbindingen in koffie, zoals chlorogene zuren en N-alkanoyl-5-hydroxytryptamiden, kunnen de darmactiviteit stimuleren. Bijkomende factoren zijn onder meer de gastrocolische reflex en de interne klok van je lichaam.

Moet iedereen poepen na de koffie?

Volgens een vooraanstaand onderzoek over dit onderwerp ervoer 29% van de deelnemers een verhoogde drang om te poepen binnen twintig minuten na het drinken van koffie. Verrassend genoeg werd 53% van alle vrouwen in de studie getroffen door deze drang. Vrouwen kunnen vatbaarder zijn voor dit symptoom, omdat spijsverteringsaandoeningen zoals het prikkelbare darm syndroom vaker voorkomen bij vrouwen dan bij mannen. Hoewel de drang om na de koffie te gaan normaal lijkt te zijn, heeft het niet op iedereen invloed. Bovendien is het niet duidelijk of dit symptoom verdwijnt bij regelmatige drinkers. Mensen met het prikkelbare darm syndroom en oudere volwassenen kunnen er meer vatbaar voor zijn omdat hun darmen gevoeliger zijn voor de effecten van koffie. Degenen die lactose-intolerant zijn, kunnen ook door dit symptoom worden getroffen als ze melk, room of andere zuivelproducten aan hun koffie toevoegen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor fransg » ma 31 aug 2020, 15:43

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Koffie in de krant of op het web

Berichtdoor cremalover » ma 31 aug 2020, 20:07

Wat leuk! Met bronvermelding.

Er is ook weleens iemand geweest die een montage van clips van mij / Tije / Roemer had bewerkt en als eigen werk plaatste.
Nog steeds een knap staaltje die portafilter.


Terug naar “Leuk en interessant”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron