Xenia espresso machine

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor Keyser » wo 09 sep 2020, 11:53

Mijn ervaring is dat de Silvia verschrikkelijk stoomt. De domobar idem. Je moet meer werken aan te techniek dan bij een sterkere machine.

Ik wist daarom ook niet wat ik meemaakte toen ik mijn Expobar Brewtus voor het eerst gebruikte met opschuimen. Wat een kracht! Mijn Strega doet voor mijn gevoel niet onder aan de Brewtus. Misschien dat de Brewtus langer kan stomen met zijn dedicated boiler, maar in de dagelijkse praktijk merk ik dat niet. Ik kan mij goed vinden in de mening van Bobbee.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor cremalover » wo 09 sep 2020, 12:27

Een ECM technica 4 heeft hetzelfde.
Ik dacht altijd dat machines met een liggende boiler beter zouden stomen omdat het uitwisseloppervlak tussen water en stoom groter is dan bij een verticaal geplaatste boiler. Die vlieger gaat ook niet op.
Blijkbaar heb je een aantal dingen nodig om een litertje melk op te schuimen:
Voldoende volume aan stoom;
Voldoende stoomdruk/temperatuur
Voldoende vermogen/liter om de stoomvoorraad aan te vullen.

Als een van deze dingen tekort schiet heb je minstens één van de twee andere nodig om dit te compenseren.

Een Silvia stoomt juist uitstekend.
In tegenstelling tot een hx-machine daalt de temperatuur tijdens het stomen nauwelijks, doordat geen koud water bijgevuld.

Ik heb nog geen sluitende verklaring waarom, maar de best stomende thuismachine is de Domobar Super. Misschien is dan toch het stoomvolume doorslaggevend.
Ik doelde eigenlijk op de tijd die nodig is tussen het maken van het shot en het op druk laten komen van de boiler.
Dit gaat met bijvoorbeeld een simpele Ponte Export zelfs 10 keer beter.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor bvds » wo 09 sep 2020, 20:04

Mijn ervaring is dat de Silvia verschrikkelijk stoomt. De domobar idem. Je moet meer werken aan te techniek dan bij een sterkere machine.
Die ervaring deel ik totaal niet. Ik vind een single boiler onhandig vanwege het gedoe met condens afblazen, wachten op druk, ontluchten en terugkoelen na afloop etc, maar de Silvia is eenmaal op druk een fantastische opschuimmachine. Meer dan 2 bar druk en een hele fijne single hole tip. Daar kan een HX machine zoals een Rocket niet aan tippen!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor HanR » wo 09 sep 2020, 22:56

Misschien leuk thema voor een meeting?
Ik neem een horecabak met 14 liter ketel mee en een Silvia.

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor Keyser » do 10 sep 2020, 09:15

Mijn ervaring is dat de Silvia verschrikkelijk stoomt. De domobar idem. Je moet meer werken aan te techniek dan bij een sterkere machine.
Die ervaring deel ik totaal niet. Ik vind een single boiler onhandig vanwege het gedoe met condens afblazen, wachten op druk, ontluchten en terugkoelen na afloop etc, maar de Silvia is eenmaal op druk een fantastische opschuimmachine. Meer dan 2 bar druk en een hele fijne single hole tip. Daar kan een HX machine zoals een Rocket niet aan tippen!
Wanneer jij en Han zo stellig zijn, moet het wel aan mijn eigen kunnen liggen. Ik kan mij alleen het gevoel van 'het kan dus wel' herinneren, toen ik na deze machines op de Brewtus en Strega ging opschuimen.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor Marcje » do 10 sep 2020, 18:54

Ik heb een Strega en een Silvia, en die laatste schuimt aardig (als je de truc door hebt), maar komt qua gemak nog niet in de buurt van een Strega. Zeker als je 4 cappuccino's moet maken :-)
Ieder z'n voorkeur hè... ;-)
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor cremalover » vr 11 sep 2020, 08:39

Ik heb een Strega en een Silvia, en die laatste schuimt aardig (als je de truc door hebt), maar komt qua gemak nog niet in de buurt van een Strega. Zeker als je 4 cappuccino's moet maken :-)
Ieder z'n voorkeur hè... ;-)
Ik heb een week of drie een Silvia gehad.
Voor mij was die machine het absolute dieptepunt van het arsenaal dat ik gehad heb.Verschrikkelijk.
Anderen lopen er weer mee weg. Het kan verkeren. ;)

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor Wedj » za 03 okt 2020, 23:49

Met mijn Silvia dacht ik ik kan stomen.
Met mijn EcM tech 4 kon ik stomen
Met mijn Faema E61 uit 1964 kan ik perfect en heel heel lang stomen.
So in dit verhaal hie groter de boiler.......
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
hifivoice
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 22 feb 2019, 21:36

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor hifivoice » do 16 feb 2023, 19:57

Er komt een nieuwe update van de Xenia, een beetje in de lijn van de Decent. Met scripts via een web interface kan je de machine aansturen op druk, flow en temperatuur. Verder een upgrade van HX naar dual boiler.

Bestaande machines kunnen een update krijgen. Ben ergens in April aan de beurt, ben benieuwd!

https://www.xenia-espresso.de/?mgi_371= ... binterface

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor HanR » vr 17 feb 2023, 07:43

Mooie ontwikkeling van die Xenia.
Kun je de machine terugsturen en wordt de upgraden door hen uitgevoerd?
Ik stel mij zo voor dat je minstens een andere pomp, druktransmitter en regelaar + WiFi module moet inbouwen. Niet echt iets voor een doe-het-zelf pakket.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron