Niche Zero Grinder

Feiko
Berichten: 10
Lid geworden op: di 18 dec 2018, 14:16

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Feiko » ma 21 sep 2020, 10:26

[...]

Ik ben wel benieuwd naar een betere workflow dan ik nu heb, het is nu nogal rommelig. Veel koffie blijft in de dosing cup zitten, overhevelen naar de portafilter is moeilijk. Ik denk er nu over om de funnel te gebruiken die ik nog heb liggen, maar verwacht dan ook dat er relatief veel koffie in de cup achter blijft. Een natte lepel door de bonen roeren hielp niet echt. Erg benieuwd dus!
Ik dacht dat je je portafilter op de cup kan zetten en dan omdraaien?

https://youtu.be/FzOY2tHyZ4w?t=278

Wel benieuwd of dat goed werkt, was wel 1 v/d redenen voor mij om de Niche te kopen :D.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bobbee » ma 21 sep 2020, 10:31

Alleem voor 58mm filterbakjes past het precies.
Ik maal direct in portafilter, scheelt een handeling.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

upatamby
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 25 jan 2019, 21:19

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor upatamby » ma 21 sep 2020, 12:08

[...]

Ik ben wel benieuwd naar een betere workflow dan ik nu heb, het is nu nogal rommelig. Veel koffie blijft in de dosing cup zitten, overhevelen naar de portafilter is moeilijk. Ik denk er nu over om de funnel te gebruiken die ik nog heb liggen, maar verwacht dan ook dat er relatief veel koffie in de cup achter blijft. Een natte lepel door de bonen roeren hielp niet echt. Erg benieuwd dus!
Ik dacht dat je je portafilter op de cup kan zetten en dan omdraaien?

https://youtu.be/FzOY2tHyZ4w?t=278

Wel benieuwd of dat goed werkt, was wel 1 v/d redenen voor mij om de Niche te kopen :D.
De bedoeling van de dosing cup is inderdaad dat je hem gebruikt met een 58 mm portafilter. Je plaatst het portafilter op de dosing cup en keert het geheel om. Je kunt eventueel even schudden, kloppen of tikken als er koffie achterblijft in de cup. Als de dosing cup goed schoon is blijft er meestal niets achter, maar bij vettige bonen zul je de cup wat vaker schoon moeten maken.
Dit werkt prima, maar zoals gezegd, alleen op een 58mm filterbakje.

Als je een andere maat hebt vergeet dan die dosing cup en gebruik een funnel en maal rechtstreeks in het portafliter met funnel. (Rechtstreeks in het portafilter malen zonder funnel geeft een hoop troep).
Nadeel is wel dat je het portafilter tijdens het malen vast moet houden, maar ach, zo lang duurt dat nu ook weer niet en ondertussen kun je door handige bewegingen ervoor zorgen dat het maalsel mooi verdeeld wordt. En je moet sowieso in de buurt van je Niche blijven want je moet hem handmatig uitschakelen
(overigens blijf ik van mening dat een auto-shut-off-functie op de Niche een welkome verbetering zou zijn).

Zelfs als je een 58mm portafilter hebt kan een funnel in de praktijk handiger zijn dan die dosing cup. Ik gebruik nu zelf sinds een maand of twee een funnel en ben helemaal om.

Als je het een probleem vindt dat je het portafilter moet vasthouden tijdens het malen dan kun je nog op zoek gaan naar een steun of houder, of eventueel zelf iets maken (of 3D printen).
ECM Classika PID met FC | Niche Zero | AeroPress | Gene Cafe CBR-101

Gebruikersavatar
RexManning
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 jul 2020, 15:24
Locatie: Haren

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor RexManning » ma 21 sep 2020, 13:23

Dat is wel conform mijn 3-daagse ervaring nu.

Vettere bonen met een wat donkere maling (brute bonen) worden enorm fluffy (volume) en geven nogal wat residu in de dosing cup. Dan keer ik hem om in het portafilter met funnel erop (ik denk nu aan een betere funnel zonder rand zoals die van decent, maar die is echt belachelijk overpriced), een hoop tikken en schudden en het lukt redelijk om alles erin te houden. Ik vermoed dat vriend James geen 18 gram in een 18 grams bakje gebruikte bij zijn review en/of een minder vette boon.

Een lichtere branding (hoofdkwartier) gaat wat makkelijker, minder volume en minder vettig, maar dan nog steeds gebruik ik de funnel.

Ik ben het eens met dat dat aspect van de NZ niet aan de verwachting voldoet zoals geadverteerd (ik had de hoop anderen in huis zelf koffie te laten maken), maar er valt zeker mee te leven, voor de rest is het een hele fijne ervaring. Wisselen van bonen is echt zo makkelijk, dat je meteen vergeet hoe lastig dat eerst was.
| ECM Synchronika | Kwast | Water | Rennie | Harkje | Niche Zero|

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bobbee » ma 21 sep 2020, 13:33

Ik leg mij naked portafilter op een ijshockey puck en met dosing funnel.
Als je donkere bonen gebruikt ontstaat tijdens het malen sneller statische lading. Dat heeft niets met de Niche te maken, gebeurt bij iedere koffiemaler. Het helpt om even met een natte vinger door de bonen te roeren. Dan ben je er vanaf.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Tekork » di 22 sep 2020, 13:40

Niche ook een maandje in bezit (laat het plastic nog even op de deksel :-) )en inmiddels ben ik aangepast aan single dosing. Dat is wel echt een uitkomst als je veel wisselt. Autostop is het enige wat ik een beetje mis maar dat went ook snel.

Afbeelding
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

HuibN
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor HuibN » wo 23 sep 2020, 09:40

Sinds kort van een Compak K10 overgestapt naar de NZ. Met dezelfde doorlooptijd en gewicht krijg ik toch een andere puck.
Voorheen bleef deze nooit plakken aan de douche. Nu een enkele keer. Ook kreeg in het verleden mijn puck er in één geheel uit de houder maar nu blijft er vaak een gedeelte in plakken.
Hebben jullie dat ook en weten jullie hoe dit verschil kan?

HuibN
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor HuibN » wo 23 sep 2020, 09:42

Niche ook een maandje in bezit (laat het plastic nog even op de deksel :-) )en inmiddels ben ik aangepast aan single dosing. Dat is wel echt een uitkomst als je veel wisselt. Autostop is het enige wat ik een beetje mis maar dat went ook snel.

Afbeelding
Heb je die houder zelfgemaakt?

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Tekork » wo 23 sep 2020, 10:34

Ikea en een gatenboor

https://www.ikea.com/nl/nl/p/dragan-tan ... -30271491/

Het plakken aan de douche heb ik geen last van, doseer je niet te veel? In Vst 17 bakje doe ik ook 17 gram in. Het residu wat in de filterhouder blijft plakken van de puck gebeurt wel wat vaker. Maar hier maak ik mij niet druk om.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bobbee » wo 23 sep 2020, 10:40



Afbeelding
Goed gedaan! Waar heb je de buisjes vandaan?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron