Niche Zero Grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bobbee » wo 23 sep 2020, 10:41

Sinds kort van een Compak K10 overgestapt naar de NZ. Met dezelfde doorlooptijd en gewicht krijg ik toch een andere puck.
Voorheen bleef deze nooit plakken aan de douche. Nu een enkele keer. Ook kreeg in het verleden mijn puck er in één geheel uit de houder maar nu blijft er vaak een gedeelte in plakken.
Hebben jullie dat ook en weten jullie hoe dit verschil kan?
Dat ligt aan jouw werkwijze, maalgraad, koffie, misschien dat de schijven nog wat moeten inslijten.
Hoe smaakt de koffie? Als die goed is is al het andere bijzaak. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Tekork » wo 23 sep 2020, 10:47

https://www.weddingdeco.nl/glazen-buisje-met-kurk-15cm/

Ze hebben ook een houder daar maar dat is niks, die brak zo af.

De trechter was meer een uitdaging, hier kan ik het beste met een spuitmond 16mm uit de voeten. Waarschijnlijk werkt een grotere nog iets beter, 20mm?
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

HuibN
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor HuibN » wo 23 sep 2020, 11:21

Sinds kort van een Compak K10 overgestapt naar de NZ. Met dezelfde doorlooptijd en gewicht krijg ik toch een andere puck.
Voorheen bleef deze nooit plakken aan de douche. Nu een enkele keer. Ook kreeg in het verleden mijn puck er in één geheel uit de houder maar nu blijft er vaak een gedeelte in plakken.
Hebben jullie dat ook en weten jullie hoe dit verschil kan?
Dat ligt aan jouw werkwijze, maalgraad, koffie, misschien dat de schijven nog wat moeten inslijten.
Hoe smaakt de koffie? Als die goed is is al het andere bijzaak. Afbeelding
Alles hetzelfde. Koffie smaakt met NZ romiger, zachter. Ik vind het mengsel van de NZ er mooier / fijner, minder klontjes uitzien.

HuibN
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor HuibN » wo 23 sep 2020, 11:24




Goed gedaan! Waar heb je de buisjes vandaan?
Ik heb bij Aliexpres deze besteld. Maar moet zelf nog iets van een houder voor ongeveer 6 stuks maken.

https://nl.aliexpress.com/item/40004830 ... hweb201603_

koffiesnob
Berichten: 10
Lid geworden op: za 10 aug 2019, 11:15

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor koffiesnob » vr 25 sep 2020, 17:21

Die buisjes zijn chique!! Heb je ze ook altijd zo “ in t licht” staan?


Hier is de Niche sinds maandag binnen. (Na n dpd lekker maskertje voor vrijdag...) Door drukte nog niet super mee kunnen spelen... Maar het geluid en de hele gebruikservaring is nu al een genot!

Wat me tot nog toe tegenvalt is de smaak met V60 bakkies. Ik zit onderhand op ~20 maar dan n 360graden extra rondje. En hij loopt alsnog moeizaam door. Alsof er heel veel fines zijn en de boel verstopt. De smaak is bitter (fines) en dun (weinig extractie bij de grote stukken)
Dat is met White Label Ethiopia Arsosale en 15/250g via de JHoffmann V60 technique met 98c. Dan kreeg ik met m’n Wilfa Svart mooiere smaken, dus dat doet me denken dat er ergens nog iets niet klopt.
Ik lees wisselende meningen over het “seasoning the burs”. Wat denken jullie? Zou dat iets kunnen zijn? Tot nog toe is er denk 200g door de molen gegaan.
elektriek: Gaggia Baby Twin | Niche Zero | Wilfa Svart | Skagg EKG
handwerk: Hario Skerton Pro | Aeropress | TimeMore "V60" | French presses | Moka pots

Gebruikersavatar
mischa1975
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 07 mei 2014, 14:57
Locatie: Limburg

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor mischa1975 » wo 30 sep 2020, 23:21

Heb eerder deze week ook een 'pledge' gedaan voor levering in December. Ben benieuwd - ga van Mazzer Mini (met Super Jolly schijven) naar deze Niche....
La Marzocco Linea Mini 2020 (Connected) | Niche Zero grinder | VST La Marzocco Strada 17gr

yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor yakneev » vr 16 okt 2020, 20:21

10sept besteld. Gisteren binnen.
En zoals te lezen valt in het topic over zure koffie Afbeelding Help, tal van bonen krijg zure shots niet weg.

https://www.koffiepraat.nl/forum/viewto ... 22&t=10970

Is het een eye opener. Koffies zijn ineens lekker en goed in te regelen. Erg fijn. Zet hem bij elke espresso op 20 als eerste shot. Vaak al “ok” daarna fijner of grover en bakkie 2 is vaak al geweldig.

Heb nu al 5 verschillende koffies getest en vooral dat vind ik leuk. Je kan meerdere koffies proberen. En zelfs verzetten naar filter en daarna weer terug naar de setting die ik voor een bepaalde boon gebruikte en is gelijk spot on.

Ben echt heel blij hiermee. Na jaren kloten espresso machine verkopen ivm frustratie direct mijn spontane interesse in complexere en lichtere bonen. Morgen weer verder spelen want anders stop m’n hart er mee Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Pti » vr 16 okt 2020, 22:40

Haha lekker bezig yakneev

yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor yakneev » vr 16 okt 2020, 23:41

Haha lekker bezig yakneev
Wordt tijd om die yellow bourbon opnieuw te testen ;-) snel weer bestellen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

FRQ
Berichten: 3
Lid geworden op: za 19 mar 2016, 02:55

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor FRQ » ma 19 okt 2020, 08:01

Ik ben wat aan het oriënteren voor een nieuwe espresso maler en objectief is de Niche Zero zowat exact wat ik zoek (discussie conische/platte maalschijven even daar gelaten). Echter... ik vind hem lelijk. De Eureka Mignon Specialita was een mogelijk alternatief, maar kan me ook niet echt overtuigen.

Plaats is geen probleem, daarom vroeg ik me specifiek af hoe een Mazzer Major zou presteren tov een Niche? Af en toe goedkoop tweedehands te vinden en er zijn mensen die er een single dose kit voor leveren, op papier geen slechte optie. Toevallig iemand hier die met beide malers ervaring heeft?


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten