Flowcontrol set E61

HuibN
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Flowcontrol set E61

Berichtdoor HuibN » do 29 okt 2020, 14:49

Na een week of 3 nu gespeeld te hebben met de flowcontrol vind ik het toch best wel lastig om steeds hetzelfde resultaat te hebben.
Wat het lastig maakt is dat je zo weinig speelruimte hebt met de hendel.
Voor de pre-infusie draai ik de kraan 15 à 20 graden open. Zodra de druk ongeveer 2 bar is, komen ook de eerste druppels uit het filter. Dit kan wel 10 à 15 seconden duren.
Dan draai ik de kraan snel 180 graden open. De druk schiet dan meteen naar 10/12 bar.
Vervolgens wil ik de druk eigenlijk snel terug brengen naar maximaal 6 bar. Dus draai ik de hendel snel weer helemaal terug totdat deze iets van 20 graden open is. Maar die 6 bar bereik ik dan pas als ik al weer aan mijn 1:2 verhouding zit.
Het zou misschien allemaal wat beter regelbaar zijn als de slag van de hendel minstens 2 keer zo groot zou zijn.
Misschien komt het ook doordat ik vaste kraanaansluiting heb. Op de YT filmpjes ziet het allemaal veel controleerbaarder uit.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Flowcontrol set E61

Berichtdoor Pti » do 29 okt 2020, 22:21

Heb je een twee boilermachine of een warmtewisselaar?

HuibN
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Flowcontrol set E61

Berichtdoor HuibN » vr 30 okt 2020, 09:42

Heb je een twee boilermachine of een warmtewisselaar?
Dubbele boiler.
Als ik de hendel voor aan/uit net aanschakelt zodat de pomp niet gaat lopen dan komt er al water uit de douche door de leidingwaterdruk. Deze is in Nederland ongeveer 2 - 2,5 bar

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Flowcontrol set E61

Berichtdoor HanR » vr 30 okt 2020, 10:50

Ok, dat betekent dat er geen veer boven je bovenste klep zit.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Flowcontrol set E61

Berichtdoor Pti » vr 30 okt 2020, 11:08

De Bianca bij ons op de werkplaats zit ook op de waterleiding maar de flow kan helemaal uitgeschakeld worden als je de paddle als zodanig instelt.

De Lelit set kun je zelf op 1 calibreren, bij het setje van profitec schijnt dat anders te zijn.

@HanR Op de middenstand van de e61 mag er toch gewoon water uit de groep komen onder leidingdruk, als er geen magneetklep tussen de aanvoer en de uitgifte zit?
Men gebruikt dit al jaren bij wijze van pre-infusie onder leidingdruk.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Flowcontrol set E61

Berichtdoor HanR » vr 30 okt 2020, 11:37

@pti
Misverstand?
Ik had begrepen dat bij het inschakelen van de machine en met het bedienheveltje in de onderste stand, er direct water uit de groep komt.

geronimoxx
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 13 apr 2009, 21:07

Re: Flowcontrol set E61

Berichtdoor geronimoxx » zo 17 jan 2021, 22:03

Bij een rotatie pomp en de lever net voor pomp activatie loopt idd de huis waterdruk door de groep. Ik kreeg bij mijn setje van coffee sensor uit Roemenie dan ook een nieuwe veer voor onder in de groep. Daarmee is die weg afgesloten en heb je dat niet meer. Dan werkt de flowcontrol zoals bedoelt. Maw kraantje dicht > geen water naar koffie. Kijk anders even bij whole latte love op Youtube, daar staat de beste uitleg.

Bij een klapperpompje hoef je de veer niet te plaatsen.

Je kan de paddle niet de toevoer niet laten afsluiten. De waterdruk is sterker dan de onderste (lange) veer, tenzij er reeds een sterkere veer in zit. Je kan wel kiezen wat de control nog moet laten doorgaan als je deze niet verder kan laten draaien. Het dopje waar dat hendeltje aan zit raakt op een gegeven moment de groep. Je kan kiezen hoe hoog je het hendeltje op het spietje/asje vast zet.
Laatst gewijzigd door geronimoxx op ma 18 jan 2021, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Flowcontrol set E61

Berichtdoor Pti » zo 17 jan 2021, 22:18

Dat is niet hoe de e61 groep werkt, je pre-infusie kamer kan de toevoer van water uit de groep naar de koffie niet afsluiten. Het water stroomt vanaf de thermosyphon kamer, langs het inlaatventiel naar de ruimte waar ook de bedieningsnok zit. Daar zit een kanaal vanaf waar het water naar de koffie stroomt en het ventiel naar de preinfusie kamer. Op het moment dat de originele 3bar veer meegeeft en de pre-infusie kamer opent heb je eventjes drukval. Als je de pre-infusie volledig met de flow control zet wil controleren, plaats je in de pre-infusie kamer de 12bar veer en voorkom je die drukval.


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron