Niche Zero Grinder

HuibN
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor HuibN » do 29 okt 2020, 14:29

Ik ben wat aan het oriënteren voor een nieuwe espresso maler en objectief is de Niche Zero zowat exact wat ik zoek (discussie conische/platte maalschijven even daar gelaten). Echter... ik vind hem lelijk. De Eureka Mignon Specialita was een mogelijk alternatief, maar kan me ook niet echt overtuigen.

Plaats is geen probleem, daarom vroeg ik me specifiek af hoe een Mazzer Major zou presteren tov een Niche? Af en toe goedkoop tweedehands te vinden en er zijn mensen die er een single dose kit voor leveren, op papier geen slechte optie. Toevallig iemand hier die met beide malers ervaring heeft?
Zonder ervaring te hebben met de Mazzer is het grootste verschil, feit en pluspunt, dat je ieder kopje met de NZ begint met <0,1 gram retentie. Ook dat per kopje er bonen in moet doen. Over smaak ed kan je discussiëren.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor HanR » do 29 okt 2020, 17:29

Over het gepruts met boontjes afwegen valt ook niet te discussiëren.
Als het je hobby niet is vooral geen Niche kopen.
Ik heb geen ervaring met de Major.
Familielid de Kony sproeit als een ongecastreerde kater. Oh nee, je moet natuurlijk de versie met doser hebben.
Mijn ongevraagde advies: koop een Eureka Atom, of een E5, of een E8 of conisch een E10.
Als budget een dingetje is tweedehands.

FRQ
Berichten: 3
Lid geworden op: za 19 mar 2016, 02:55

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor FRQ » do 29 okt 2020, 21:44

We zullen het zien, als het goed is, heb ik net voor 150€ een Major op de kop getikt, anderhalf jaar oud en weinig gebruikt. Bang for buck denk ik moeilijk te overtreffen. Ivm lockdown perikelen wordt ie verzonden, dus eerst maar zien of ie überhaupt aankomt.

Als het niets is, weer de verkoop in en kijken naar wat anders.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor HanR » do 29 okt 2020, 21:54

Die kun je voor dat geld niet laten lopen.
Ik zou bijna jaloers worden.

Wedj
Berichten: 209
Lid geworden op: vr 16 aug 2013, 15:40

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Wedj » di 03 nov 2020, 16:30

ik zocht een maler die ik incidenteel voor kleine partij speciality bonen zou gebruiken naast de Mythos.
ook mij kon de looks van een Niche niet bekoren en een hopper van 250 g op de Eureka is natuurlijk ook zo leeg.
Dus uiteindelijk gekozen voor een matzwarte Specialita van Eurekka in matzwart.
En wat is ie stil en maalt toch wel mooi voor zo een maler. Kortom een goede aankoop.
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Tekork » wo 25 nov 2020, 22:48

Ik had gisteren een Niche vastloper op een Kenya omniroast van WL, nog niet eerder gehad. Zat al wel op standje 6 omdat de doorlooptijd voor espresso nog veel te snel was.

https://youtu.be/GMVr5AbKb-A

Mail naar Niche gestuurd en kreeg dit terug: Sorry to hear this! The grinder has been stall tested 1000+ times so this isn’t an issue. But the grinder can stall on light roast beans at a fine setting.

Zie het op buitenlandse fora vaker gebeuren, hier iemand? Hoop dat het geen kwaad kan verder.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor fransg » wo 25 nov 2020, 22:58

Lichtgebrande dan wel weinig ontwikkelde bonen kunnen zoiets veroorzaken. Kwestie van erbij zijn en meteen de maler even uit zetten, grover zetten en de vastgeklemde boontjes eruit halen. Kan volgens mij geen kwaad.

De HG One op de kleine oude ruitenwissermotor bij Tije heeft het weleens moeilijk met harde bonen. Zijn kleine maler met de Hele Grote draaibank-motor trekt zich nergens wat van aan.

De ETZmax kon zich met de maalschijven die ik eerst had ook weleens even verslikken in harde bonen en daarvoor hebben ze een alternatieve maalschijf opgestuurd die minder snel maalt maar ook het zwaardere werk daardoor best aan kan op de kracht van de motoraandrijving.

Re GRRR trekt zich nergens wat van aan ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor Tekork » wo 25 nov 2020, 23:19

Ja, zelfde gedaan en ze kwamen weer eenvoudig los. Net nog even weer geprobeerd en toen geen problemen. Misschien zitten er een paar onderontwikkelde boontjes tussen.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor bvds » do 26 nov 2020, 07:19

Hier nog nooit een staller gehad de afgelopen twee jaar. Doorgaans drink ik medium roast maar geregeld een omniroast en sporadisch een filterroast voor espresso.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Niche Zero Grinder

Berichtdoor cremalover » do 26 nov 2020, 09:37

Motor zal toch wel thermisch gezekerd zijn in geval van een vastloper?


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron