Sage Barista Express | kan het of niet...?

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor jevendik » di 12 jan 2021, 18:02

Vwb het droog en schoonmaken van het filter: een doekje erdoor is niet genoeg. Ik moet het filter echt uit de drager halen en ook aan de andere kant droogmaken, anders loopt de koffie niet door...

Vandaag overigens weer een paar heeeeeele vieze bakjes gezet. Verlangde weer even terug naar die Illy cupjes... (maar ik geef niet op uiteraard )

iepe_hamstra
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 13 jan 2021, 12:26

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor iepe_hamstra » do 14 jan 2021, 14:27

Hoi,

Ik ben ook een beginner met dit apparaat en ik ben ook nog een boel aan het uitvinden hierover. Eén ding dat ik heb uitgevonden is dat er naast de draaiknop aan de zijkant voor de fijnheid er nog een mogelijkheid is om de fijnheid verder te verstellen.

In dit filmpje wordt uitgelegd hoe: https://www.youtube.com/watch?v=Th0R36yU0C0

Toch zit ik nog met een vraag: Volgens de instructies moet de koffie tussen 4-7 seconden beginnen te vloeien en dan na 25-35 seconden stoppen. Mijn koffie begint echter pas na 9-10 seconden te lopen. Overextractie zou je dan denken, maar hij houdt vervolgens na ongeveer 20 seconden op met lopen. Dit wijst op zowel over- als onderextractie, hoe kan dit?

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor jevendik » do 14 jan 2021, 14:36

Bij mij begint de koffie ook pas na 9 seconden door te lopen, daarna nog circa 20 seconden doorlooptijd (totaal dus 29 sec) bij maalstand 5 en 16 gram input. Nog niet goed want ik krijg er nu >40 gram uit en de smaak is te bitter => idd over extractie lijkt het. Ik gebruik overigens het enkelwandige filter voor 2 kopjes. Welke instellingen heb jij?

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor HanR » do 14 jan 2021, 15:55

Heren. Weest zuur noch verbitterd.
Het is de molen waar het probleem zit.
Dat een Sage verder een hopeloos ding is, is van minder belang. Ook is het wel erg jammer om je duur betaalde machine direct op Marktplaats te zetten voor een volgend slachtoffer.

De molen dus. Ik weet niet of de molen in vaste stapjes of traploos te verstellen is. Het eerste maakt instellen nog lastiger.
Probleem is dat, zoals iemand hier al opmerkte, het espressobereik héél klein is.

Daarom: zet naast je Sage met ingebouwde molen een echte molen. Wanneer het niets mag kosten een Compak K6 of zo. Als de machine toch op den duur de deur uit gaat, iets moois.
Geniet intussen van een makkelijk instelbare molen, waarmee je bij een bepaald aantal grammen de espresso die jij wilt.

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor jevendik » do 14 jan 2021, 19:17

Ik ben er klaar mee, de Sage gaat retour naar Amazon. Lang leve de zeer schappelijke retour voorwaarden.

Voor 800 a 900 euro totaal moet nieuw toch wel een goede maler en en een goede machine te koop zijn?

Wensen:
- niet te groot
- toonbaar, nog liever: mooi
- goede stoomfunctie voor de cappuccino's
- heet water niet per se nodig
- degelijk
- makkelijk in onderhoud
- makkelijk schoon te houden

Welke set zouden jullie samenstellen?

Een Lelit of een Rancilio bijvoorbeeld als machine?

ahuitema
Berichten: 45
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 22:28

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor ahuitema » do 14 jan 2021, 19:45

Goede keuze, denk ik.

Ik zou met zo'n budget kijken naar een Eureka Mignon Specialita (vanwege de grotere schijven).

Je kunt er dan voor kiezen om er een tweedehands machine naast te zetten om binnen budget te blijven. Of het budget iets op te rekken en te kijken naar een simpele single boiler zoals een Silvia of 820. Na je Sage moet dat een zucht van verlichting zijn!

Als je echt goed wilt kunnen stomen en bijvoorbeeld ook meerdere cappuccino's gelijktijdig maakt, dan wil je eigenlijk een warmtewisselaar (HX) of dubbele boiler. Nieuw gaat dat denk ik niet lukken binnen je budget, maar tweedehands is er natuurlijk veel mogelijk. Ik denk dat een MaraX aan al je wensen voldoet en ook een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Je kunt zoals hierboven voorgesteld natuurlijk ook de Sage nog even houden, een goede maler ernaast zetten en dan doorsparen voor een machine die aan al je wensen voldoet.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor HanR » do 14 jan 2021, 19:51

Voor 400 koop je een heel fatsoenlijke molen.
Voor 600 een tweedehands hx machine op een betrouwbaar adres.

Molen nieuw:
Eureka Mignon specialita.
Molen tweedehands:
Compak K3/E5/E6, Eureka Zenith, Mazzer SJ E

Machine:
Giotto/Cellini
La Scala Butterfly
Domobar Super (eerste generatie)

Dan ben je voor 8 a 900 klaar.

Als je alles nieuw wilt zul je je budget moeten verdubbelen.

Ook nu geldt:
1. Bonen
2. Molen
3. Machine

manduca
Berichten: 897
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor manduca » do 14 jan 2021, 20:09

Of eigenlijk:
1. Bonen
2. Molen
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10. Machine

:)
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor jevendik » do 14 jan 2021, 20:11

Ok, dank voor de tips!

Zoals ik het nu aanpak, maak ik eerst 2 espresso's. En schakel daarna over naar stoom om melk te schuimen. Is dat een probleem zonder een warmtewisselaar of een dubbele boiler? Duurt het opbouwen van extra warmte / druk lang?

Is dit wat bijvoorbeeld?
https://www.ebay.it/itm/114343472073
Laatst gewijzigd door jevendik op do 14 jan 2021, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

manduca
Berichten: 897
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

Berichtdoor manduca » do 14 jan 2021, 20:25

Tot twee kopjes kan dat prima. Probleem is vooral het terugkoelen als je nog een espresso wilt zetten.

Vergeet bij een single boiler niet om eerst wat water uit de boiler te laten komen via de stoompijp (bleeden). Anders heb je te weinig ruimte voor stoom in de boiler en wordt het lastig schuimen.

En als je dan weer terug wil naar koffie zetten de boiler weer helemaal te vullen (bij een silvia door warm water te tappen).

Dat zijn handelingen die bij een HX of een dubbele boiler niet hoeven, maar tot 2 cappu’s tegelijk prima mee te leven valt (jaaaren gedaan).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron