Re: Weber Key

72
bvds schreef:Als je Weber moet geloven zijn de bigger burrs de KEY voor beter maalsel:

Screenshot_20210623-153622_Facebook.jpg

Links KEY en rechts formaat EtzMAX. Beetje flauw.
De kleine schijven vielen mij ook op bij de Etzmax, maar heb intussen zoveel gezien en gelezen dat dat geen steekhoudend argument vormt om de kwaliteit van die molen te reduceren. Denk dat de grootte van die schijven, conform wat Frans G. antwoordde op mijn constatering " van wat zijn die schijffies" klein, wel bewust is gekozen door de heer Etzinger. Maar het indrukwekkende van die molen is dattie zo slim "Omasicher" is ontworpen geënt op het gebruik. Ontwerp volgt functie gaat mi. bij deze molen wel slim hand in hand.

Afbeelding

73
Je leest zo oneindig veel meningen over conisch of plat, op het einde gaat het over de smaak die jij zelf proeft met de bonen die jij zelf koopt en wat je smaakpalet kan waarnemen.

Er zijn gewoon geen garanties tenzij jij zelf meerdere malers kan testen op hetzelfde moment met jouw bonen op jouw setup.

Deze lijkt me een goed kanshebber te zijn voor mij om naast de huidige maler te komen maar wat er uiteindelijk in het kopje gaat belanden gaat na een tijdje beslissend zijn of ik die ga houden ja dan nee.

Marketingpraat is marketingpraat

Aangezien Frans al een mooie collectie makers heeft gehad en deze nog altijd heeft zegt wel iets over de kwaliteiten vd maler voor hem

74
Ik denk dat een koffieboon er niks van merkt of die met 10 of met 100 andere tegelijk wordt gemalen, dus geen andere ervaring heeft van gemalen worden in zeer grote of wat kleinere schijven. Ik denk niet dat het maalsel radicaal anders wordt door de maat van de schijf. Zoals elke goede vulpen anders voelt maar niet slechter, is de extractie en de smaak net wat anders, zoals het geluid van een goeie stereo op verschillende plekken in de kamer wat anders klinkt maar niet ineens vals wordt of uit de maat.

Rond springende / popcornende bonen en boonfragmenten kunnen wat slordig/moeilijker maalsel opleveren, wat je merkt als de hopper leeg raakt. Single dosing malers hebben dat allemaal. Een R120 / GRR heeft dat zelfs ook maar wat minder doordat er voor het handjevol bonen haast geen ontkomen aan is tussen de grote happers.

Grote schijven worden minder snel heet van de wrijving maar wij thuisbarista's malen nooit enorm veel achtermekaar dus dat telt niet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

76
83 millimeter conische schijven is wel enorm. Vond de 68mm van bijvoorbeeld de Macap M7D al enorm. Geloof dat de Mazzer Robur ook van die conische joekels had.

Wat zou het leuk zijn als die Weber vergeleken kon worden met de (32mm conische schijven van) Etzmax MW. Andere techniek, andere filosofie. Of size matters waag ik intussen te betwijfelen.

77
gilleko B. schreef: do 01 jul 2021, 22:45 Of size matters waag ik intussen te betwijfelen.
Ik dronk gister verrukkelijke espresso bij Tije en de boontjes werden gemalen in een klein handmalertje (door een mooie oude draaibankmotor aangedreven).

Filmpje van vorig jaar sept:

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

78
Ja wat kan die malen.

Over groot conisch....
De 83mm conische schijven zijn niet altijd als goed ervaren....extractie voor espresso met veel channeling die niet weg te krijgen is. Zie de kritische HG One 83mm versie reviews van destijds, op smaak verschil tussen 68 en 83 is er eigenijk nauwelijks iets waar te nemen. Ook de Mazzer Robur kreeg kritische ervaringen te verwerken.
Zo uit mijn hoofd komt het omdat ze zeer lastig goed zijn uit te lijnen. Is vast nog wel te vinden ergens. Ik ga het niet opzoeken.

Maar goed, misschien hebben ze het beter voorelkaar met de nieuwe.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

79
fransg schreef:
gilleko B. schreef: do 01 jul 2021, 22:45 Of size matters waag ik intussen te betwijfelen.
Ik dronk gister verrukkelijke espresso bij Tije en de boontjes werden gemalen in een klein handmalertje (door een mooie oude draaibankmotor aangedreven).

Filmpje van vorig jaar sept:

Buitengewoon en bijzonder. Als ik die filmpjes van jou en die Tije elke keer bekijk bekruipt mij een gevoel, zo van, wat ben ik toch een gemiddelde jodokus. Die aandrijving
Afbeelding
en die maalschijfjes, geniaal.

Afbeelding

80
bobbee schreef:Ja wat kan die malen.

Over groot conisch....
De 83mm conische schijven zijn niet altijd als goed ervaren....extractie voor espresso met veel channeling die niet weg te krijgen is. Zie de kritische HG One 83mm versie reviews van destijds, op smaak verschil tussen 68 en 83 is er eigenijk nauwelijks iets waar te nemen. Ook de Mazzer Robur kreeg kritische ervaringen te verwerken.
Zo uit mijn hoofd komt het omdat ze zeer lastig goed zijn uit te lijnen. Is vast nog wel te vinden ergens. Ik ga het niet opzoeken.
Afbeelding

Maar goed, misschien hebben ze het beter voorelkaar met de nieuwe.
Heb er veel van opgesnord op het Net en jouw post klopt als een bus. Aanvankelijk dacht ik altijd bigger burrs are always better. Maar er komt meer bij kijken. Af en toe denk ik wel eens dat die grote schijven meer onderdeel vormen van een marketing concept dan het kwaliteit van het maalsel. Dank voor deze post.

Afbeelding