Re: COVID-19 & de koffiewereld

871
Marcje schreef: di 31 aug 2021, 10:16 Ik heb de indruk dat de mensen die al wel een keuze hebben gemaakt die met hand en tand willen verdedigen.
Ik verdedig niks, ik heb me laten prikken maar die prik zit erin, niemand die deze eruit kan praten.

En ik val ook niemand aan.
Marcje schreef: di 31 aug 2021, 10:16 En vind het raar dat ik blijkbaar tot een categorie van ‘idioten’ behoor en die buitengesloten moeten worden, puur omdat ze even de kat uit de boom willen kijken.
Ik was zaterdag met dochter en kleindochter naar de Nemo in Amsterdam. Daar was het redelijk druk maar geen proppen doordat er een 'time slot' kon worden gereserveerd.

Iedereen zat overal aan met zijn/haar handen, er stond her en der wel handreiniger.

Bij de ingang werd niet gevraagd of men was gevaccineerd, geen QR code gevraagd ook.

Ik ga verder liever niet naar zulke verzamelplekken van veel mensen omdat daar ellende van komt.

Maar niemand werd idioot gevonden.

Als je nu aquarium-ontsmetter of paarden-wormkuur ging eten, dan zou ik dat wel opmerkelijk dom vinden.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: COVID-19 & de koffiewereld

877
Japan zoekt nog naar oorzaak van vervuiling in vaccins van Moderna
3 Vragen - Moderna
Viermaal in een week heeft de Japanse overheid in Modernavaccins zwarte deeltjes gevonden of roze verkleuringen. Is dat erg? 'Van vergelijkbare gevallen ken ik geen bijwerkingen.'
NIELS WAARLO
1 Wat heeft Japan aangetroffen in de vaccins van Moderna?
Het begon een week geleden, toen Japan meldde 1,63 miljoen vaccindoses van de Amerikaanse farmaceut Moderna af te keuren vanwege een niet nader beschreven verontreiniging in een deel van de vaccins. Afgelopen weekend doken opnieuw vervuilde vaccins op. Dit keer ging het om zwartkleurig materiaal in enkele injectienaalden en in een vaccinflacon, en een roze substantie in een naald.

Deze week was het opnieuw raak: er zweefden zwarte deeltjes in een geïmporteerde Modernaflacon. Duizenden Japanners zijn ingeënt met vaccins uit partijen die inmiddels zijn afgekeurd.
2 Waar komt de verontreiniging vandaan?
In het geval van de eerste teruggetrokken partijen ging het om roestvrij staal van hoge kwaliteit, heeft de Japanse vaccindistribiteur Takeda woensdag bekendgemaakt. Dit zou zijn gebeurd bij Rovi, de Spaanse farmaceut die Modernavaccins bottelt. Waarschijnlijk is tijdens dit proces wrijving ontstaan tussen twee stukken metaal doordat de gebruikte machines niet goed stonden afgesteld. Daarbij zijn fragmentjes losgekomen die in het vaccin terechtkwamen.

Hoe de overige vervuiling is ontstaan, wordt nog onderzocht. Vermoedelijk is de injectienaald in enkele gevallen op een verkeerde manier door de rubberen stopper van de flacon gestoken door degene die het vaccin toediende, aldus het Japanse ministerie van Volksgezondheid.

De uitvulmachines worden over het algemeen zeer goed onderhouden, maar in zeldzame gevallen kan er toch iets misgaan, zegt Gideon Kersten, bijzonder hoogleraar vaccinontwikkeling aan de Universiteit Leiden. Daarom worden ampullen met farmaceutische producten steekproefsgewijs gecontroleerd op zaken als verkleuringen, ongewenste deeltjes en barsten. 'Als een bepaald percentage afwijkt, moet je de hele partij afkeuren.'

Een enkele keer wordt daarbij toch ergens overheen gekeken en moet een farmaceut geneesmiddelen terugroepen. 'Dat is bepaald geen schering en inslag, maar het komt vaker voor dat producten mankementen vertonen. Dus in die zin is dit niet zo uitzonderlijk.'
3 Is dit schadelijk voor de gezondheid?
In geval van de metaaldeeltjes lijkt het daar niet op, volgens vaccindistributeur Takena. Artsen gebruiken dit materiaal voor medische ingrepen als het plaatsen van kunstgewrichten en bij hechtingen. Japan blijft ook gewoon met Moderna vaccineren.

Kersten kent ook geen voorbeelden van bijwerkingen bij vergelijkbare ongelukken. Dat complete partijen zijn afgekeurd, vindt hij desondanks terecht. 'Veiligheid boven alles. Het vertrouwen is dun, zeker als het om vaccins gaat.'

Hij vindt het ook goed dat Japan onderzoek doet naar het overlijden van twee mensen die een vaccin kregen uit de inmiddels afgekeurde partij waarin roestvrij staal is aangetroffen. Niets wijst er nu op dat dit iets met hun overlijden te maken heeft en de Japanse overheid gaat uit van toeval, maar 'je moet dit altijd tot de bodem uitzoeken'.

In hoeverre de incidenten het vertrouwen in vaccins schaden, hangt volgens hem af van de oorzaak. 'Als snel duidelijk is dat het gaat om een incident, valt het denk ik mee. Maar als het vaag blijft en ze de oorzaak niet goed kunnen achterhalen, dan kan dat voor de reputatie van vaccins schadelijk blijken.'
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino