Nieuw molen voor naast Sage

1
Hallo allemaal,

Dit is m’n eerste post dus ik zal starten met me even voor te stellen; ik ben Kevin, woonachtig in het uiterste zuiden van Nederland en sinds enkele maanden gestart met de ‘home barista’ hobby.
Ik heb al redelijk veel gelezen op dit forum, op home-barista en redelijk wat tijd verslonden op youtube, maar ik kom nu op een punt dat ik wel wat advies kan gebruiken 😊. Ik drink gemiddeld 1 tot 3 espresso per dag en met regelmaat een cappuccino, er zijn ook dagen dat ik alleen m’n V60 of French press gebruik. M’n vrouw drinkt met name in het weekend graag cappuccino.

Ik gebruik op dit moment een Sage Barista Express met ingebouwde molen. Ik weet dat dit niet ‘je van het’ is en met de kennis van nu had ik hem waarschijnlijk niet aangeschaft. Zal ook zeker op termijn vervangen gaan worden (ik ben erg gecharmeerd van de Lelit Mara X en Bianca), maar ik wil er eerst toch nog meer uit proberen te halen. Op dit moment merk ik dat ik niet de gewenste kwaliteit espresso’s uit de machine haal. Het grootste probleem zit hem volgens mij met name in de molen die, zoals ik hier ook al vaker heb gelezen, niet top is. Om die reden wil ik in eerste instantie een aparte molen ernaast gaan zetten om te proberen vervolgens toch het uiterste uit die Sage te krijgen.

Nu was ik gezien alle gebruikerservaringen erg enthousiast over de Niche Zero, maar vindt dat er toch een behoorlijk prijskaartje aan hangt (€800 of meer incl. BTW en invoer). Dus ik was blij verrast toen Eureka de Single Dose (SD) aankondigde voor €600. Omdat veel andere molens van dit merk positief ervaren worden ga ik er eigenlijk van uit dat dit ook een goede molen zal zijn voor mijn niveau. Na bezoek aan een koffiewinkel afgelopen weekend ben ik gaan twijfelen of de SD wel een goede keuze is of dat ik beter voor de Specialita (goedkoper en ook goede ervaringen/vaak aangeraden, maar kleinere maalschijven) of de XL (duurder maar dezelfde maalschijven als de SD). Ik neem jullie even mee in m’n gedachten:
- Ik vind het niet erg om m’n bonen steeds af te wegen omdat ik dan precies weet wat erin gaat. Dit doe ik nu ook. Ook om de bonen verser te houden gezien beperkt aantal kopjes per dag.
- Ik probeer graag verschillende bonen uit, maar wissel pas als een zak op is. Is een SD in dat geval wel nodig?
- Een V60 en French Press gebruik ik ook. Hoewel ik hier onlangs een handmolen voor heb gekocht (1Zpress JX) die tevens mee kan op vakantie, zou het voor wat grotere hoeveelheden (met bezoek) handig zijn als ik ook de elektrische molen kan gebruiken. Ik ben me ervan bewust dat dit niet de ultieme kwaliteit oplevert. Is in zo’n geval de SD eenvoudiger in te stellen van espresso naar filter en weer terug dan de Specialita/XL?
- Ga ik de kwaliteit merken als ik kies voor de grotere maalschijven van de SD of XL tov de Specialita?
- Als ik wil single dosen, kan dat ook met de Specialita of XL?

Ik hoop dat jullie m’n gedachtekronkels een beetje kunnen volgen 😉 Als ik iets ben vergeten wat handig is om te weten, let me know!
In ieder geval alvast bedankt voor de input!
Lelit Bianca - Eureka Specialita - V60 - French Press - 1Zpresso JX

Re: Nieuw molen voor naast Sage

2
Welkom!
Ik ben zelf nog niet zo lang bezig en heb niet op al je vragen antwoord, maar wat ik je wel kan meegeven. Zelf single dose ik altijd:

- Een SD is (in mijn optiek) goed aan te passen van filter naar espresso en vice versa. Met als voordeel dat je niet een paar gram koffie hoeft te purgen, omdat je maler toch al leeg is.
- Eureka staat hier goed bekend als maler. Uiteindelijk draait het er om wat je wilt uitgeven. Een XL staat bekend als een betere maler dan een specialita, maar alles is relatief. Ben je bereid om 2x zoveel te betalen voor de XL? Een specialita is sowieso een stap omhoog van je huidige maler.
- Met een specialita is te single dosen. Er zijn zelfs mods voor te vinden op internet.

Mogelijk is de nieuwe Eureka Oro wel heel interessant voor je. SD en XL maalschijven.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

3
Thanks. Ik moet zeggen dat ik toch wel meer neig naar de SD of XL dan de Specialita. Dan weet ik in ieder geval zeker dat ik de komende tijd geen upgrade hoef te doen. Ook als er een keer een Lelit naast komt te staan.
Dan is de stap naar de SD toch weer €100 minder terwijl die dezelfde schijven heeft als de XL. Keuzes keuzes..

4
Het duidelijk voordeel van de XL en daarom issie duurder, is dat het een echte grind on demand maler is met dat oled display en timer. Je kunt hem, met allicht één a twee gram meer retentie, ook gewoon single dosen.

Toch zijn ze niet helemaal hetzelfde want de XL heeft echte espresso maalschijven het lijkt erop dat de SD een set hybride schijven krijgt die ook voor filter gebruikt kunnen worden.

Je moet vooral kopen wat je zelf mooi en handig lijkt en bij een dergelijk gedrag niet alleen maar kijken naar het prijsverschil toch. Je koopt het immers maar een keer en als je over een paar jaar weer zou upgraden verkoop je de duurdere maler waarschijnlijk ook voor meer.
Je gaat ook niet in een roze auto rijden, als de grijze "maar" €1000 duurder is toch.

5
Ja dat klopt, de prijs is ook niet doorslaggevend. Ik wil uiteindelijk iets waar ik een hele tijd mee vooruit kan.

Dat van die hybride schijven wist ik niet. Zou ik een nadeel vinden. Hoewel ik hem ook wel eens voor filter wil gebruiken gaat mn voorkeur wel uit naar espresso schijven en neem mindere kwaliteit voor filter dan voor lief. Is toch maar voor bezoek in zo’n geval :P. Is dat pas met zekerheid te zeggen als ze in de winkel liggen?
Weet je of er in de Niche ook hybride schijven zitten of zijn die wel dedicated voor espresso?

6
De niche heeft conische schijven die gewoon voor espresso zijn geslepen, de schijven uit de mazzer Kony.
Omdat conische schijven een wat breder spectrum van gemalen koffie geven kun je er oké filter koffie mee zetten maar niet fantastisch.

Kijk maar naar het verschil tussen de commendante (briljant voor filter, minder voor espresso) en de Kinu (goede espresso maar niet even goed als commondante voor filter).

Het slijpprofiel is juist wat mij voor aeropress meer naar de SD trekt ipv de XL.

9
Pti schreef:Ja dat zal denk ik wel passen, maar die diamond inside schijven zijn los wel prijzig hoor! Dan heb je die gram retentie van de XL niet snel terugverdiend ;)
Haha ja zag het ja. Tegen die tijd maar zien. Ik zie nog niet ergens terug dat het andere schijven dan de XL zijn.