Voorstellen Oene Zwittink

1
Heb bij de keuze van mijn espresso apparaat veel gehad aan berichten in dit forum. Dus nu ook wat terug geven natuurlijk! Ben 65 jaar, hoef niet meer te werken, dus nu de tijd om echt goede koffie te zetten zonder druk op de knop... :D Heb voor mijn werk veel goede en slechte espresso gedronken in restaurants en hotels internationaal. Ik heb in het verleden een Solis thermoblok apparaatje gehad, deed het redelijk, maar niet bijzonder. Toen overgestapt op een volautomaat van Nivona. Ja, dat was koffie maar vergelijk het niet met een goede espresso. Na drie jaar werd me verteld dat er een nieuwe zetgroep in moest, waarschijnlijk iedere 2-3 jaar, ondanks het feit dat ik het hele apparaat van binnen iedere 2-3 weken helemaal schoonmaakte... Ingeleverd, en na inlezen op dit forum, een La Pavoni hefboom machine (kunnen we dat woord 'hevel machine' afschaffen?) gekocht met een Ascaso maler. Die maler had heel veel retentie, gaf onregelmatige porties af met een gram variatie op 7 gram totaal (!) en klonterde veel te veel in de fijne stand. Dus omgeruild voor een Eureka Mignon XL zwart, veel beter! Bijna geen retentie en veel nauwkeuriger instellen en nauwelijks klontering. De La Pavoni bevalt goed, ik krijg er zelfs met supermarktbonen redelijke koffie uit. Wel wordt ie gauw te heet. Ook vind ik het jammer dat ik de temperatuur van het zetwater en de pompdruk van de hefboom niet kan meten. Dus net spullen besteld bij CoffeeSensor voor een 'verbeterproject': nieuwe pressure kit met manometer voor de pompdruk, digitaal thermometertje voor de temperatuur van de broeikop, een Bong isolator om te zorgen dat de temperatuur van de broeikop ook bij lang aanstaan (een uur) op 80-90 graden blijft. En als ik dan toch bezig ben, ook gelijk de mantel waar de zuiger in beweegt (de 'Sleeve jacket') vervangen door een exemplaar van RVS, origineel is die van kunststof en schijnt vrij snel speling te geven waardoor de druk niet optimaal is. Ik hou jullie op de hoogte.
La Pavoni Professional PLH met Eureka Mignon XL maler. LP nog in originele staat... La Pavoni Professional PLH met Eureka Mignon XL maler. LP nog in originele staat...
op ontdekkingsreis in de filterkoffie

Re: Voorstellen Oene Zwittink

2
Welkom!

Hefboom machine houden we erin.

Wat betreft de sleeve in de pavoni, dat is niet waar hoor. Die mantel functioneert prima en vervormd niet, misschien als je teveel druk uitoefent maar dan nog... de RVS versie is wel heel erg mooi!

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!