Re: COVID-19 & de koffiewereld

1302
Marc O. schreef:
bobbee schreef: vr 19 nov 2021, 20:58 Ik wel! Ik kan mij hier wel in vinden!
Ik hoop dat jij het nooit voor het zeggen krijgt :D
Insgelijks!
Afbeelding
Afbeelding

Dit bedoel ik, we zullen het nooit helemaal eens worden met elkaar en het direct afkappen en veroordelen van een standpunt is daar de bron van. Zo gaan we nu met elkaar om want we weten het allemaal zo goed.
Gezonde levenstijl voor iedereen is dus onbespreekbaar voor jou.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

1303
Ik voel meer voor en en. Een gezonde samenleving opbouwen kost tijd. Veel tijd. Dus we zullen tegelijk een korte en lange termijn strategie moeten aanhouden. Alleen vacinneren en overgaan tot de orde van de dag is een gemiste kans die ons duur kan komen te staan in de toekomst. Voor de korte termijn gaan we het met enkel insteken op primaire preventie ook niet redden. De uitdaging is om meerdere perspectieven tegelijk te hanteren.

Wat ik trouwens een gemiste kans vind is dat we niet hebben ingezet op een "wereldvaccin" tegen kostprijs en vaccins nu een verdienmodel zijn geworden.

En helemaal eens met Bobbee. Je mag van mening verschillen zolang je elkaar maar respecteert. En dat dient van twee kanten te komen.

Iedereen prettig weekend!
Laatst gewijzigd door bvds op za 20 nov 2021, 09:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

1304

bvds schreef:Ik voel meer voor en en. Een gezonde samenleving opbouwen kost tijd. Veel tijd. Dus we zullen tegelijk een korte als lange termijn strategie moeten aanhouden. Alleen vacinneren en doorgaan tot de orde van de dag is een gemiste kans die ons duur kan komen te staan in de toekomst. Voor de korte termijn gaan we het met enkel insteken op primaire preventie niet redden. De uitdaging is om tegelijk meerdere perspectieven tegelijk te hanteren. Wat ik trouwens een gemiste kans vind is dat we niet hebben ingezet op een "wereldvaccin" tegen kostprijs en vaccins nu een verdienmodel zijn geworden.

En helemaal eens met Bobbee. Je mag van mening verschillen zolang je elkaar maar respecteert. En dat dient van twee kanten te komen.

Iedereen prettig weekend!
Juust. Dat vind ik ook. En en...

En praten erover, oneens zijn, eens zijn. Elke invalshoek. Op die manier samen komen we verder.

Alles in balans.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

1305
cremalover schreef: vr 19 nov 2021, 18:42 Hoe denk je dat curve er had uit gezien als niemand gevaccineerd was?

Ik denk dat de verdelingen tussen de leeftijden dan hetzelfde zou zijn geweest.
Je kunt uit de weekrapporten van het RIVM bijvoorbeeld elke week het aantal overledenen naar leeftijd halen.

Dit is de verdeling tot aan het begin van de vaccinaties:

En dit is de verdeling vanaf het begin van de vaccinaties:

Zelfde patroon, maar de absolute getallen zijn anders. Zal door het vaccin komen, en ook door de seizoensinvloed (zeg ik als leek). M'n punt is dat het zwaartepunt nog steeds ligt bij de ouderen en mensen met onderliggend lijden (en dat is ook nog eens de groep met de allerhoogstre vaccinatiegraad). De grafiek die ik eerder postte is 'NICE' data, en die laat in feite dezelfde verdeling zien. Het zijn gewoon niet de ongevaccineerde jongeren die in het ziekenhuis liggen.

Dus ik steun iedereen voor 100% die zich wil laten vaccineren, maar ook iedereen die ervoor kiest om dat niet te doen. Laat iedereen gewoon vrij in z'n keuze. En schaal de zorg op.
dus...
Bijlagen

1306
Punt is dat er te veel mensen in het ziekenhuis belanden. Maar in verhouding veel minder gevaccineerden terwijl er daar veel meer van rondlopen. Dus de ongevaccineerden zorgen voor extra druk. Daar kan je moeilijk om heen. Dat ouderen in beide groepen oververtegenwoordigd zijn doet hier niks aan af en is niet meer dan logisch. Overigens is de gemiddelde leeftijd onder ongevaccineerden een stuk lager. Volgens het RIVM 20 jaar.

https://www.rivm.nl/nieuws/ongevaccinee ... accineerde
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

1307
Ik ben nu al een tijdje in Madeira, Portugees eiland. Vaccinatiegraad is 98% ( exclusief de jeugd) Alles open en toegankelijk. Mondkapjes niet nodig, maar ze worden desondanks veel gedragen. Tot vandaag! De besmetting incidentie is gestegen van 52 tot wel 70 op de 100.000. Klein bier voor Nederlandse begrippen natuurlijk. Maar hier gelden vanaf volgende week draconische maatregelen. Niets is meer toegankelijk zonder vaccinatiebewijs én test van maximaal 7 dagen oud. De gehele bevolking moet zich elke 7 dagen laten testen. Ben benieuwd hoe ze dat logistiek voor elkaar gaan krijgen.
Omdat 98 % is gevaccineerd speelt het 2G ding hier niet. Protesten? Opstand? Denk het niet…
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

1309
bvds schreef: vr 19 nov 2021, 22:01 Punt is dat er te veel mensen in het ziekenhuis belanden. Maar in verhouding veel minder gevaccineerden terwijl er daar veel meer van rondlopen. Dus de ongevaccineerden zorgen voor extra druk. Daar kan je moeilijk om heen. Dat ouderen in beide groepen oververtegenwoordigd zijn doet hier niks aan af en is niet meer dan logisch. Overigens is de gemiddelde leeftijd onder ongevaccineerden een stuk lager. Volgens het RIVM 20 jaar.

https://www.rivm.nl/nieuws/ongevaccinee ... accineerde

Dit zijn helaas wel oudere getallen (Juli-Oktober), waar ze bijvoorbeeld ook geen onderscheid naar leeftijd hebben gemaakt.
Hier staat een interessante duiding daarvan.

Ik snap die geheimzinnigheid gewoon niet, waarom niet alle actuele getallen gewoon wekelijks publiceren, zoals zo ook in Engeland doen?

Maar goed, gaan we niet uitkomen. Ik hou er weer over op ;-)
Iedereen een goed weekend gewenst, met lekkere koffies!
dus...

1310
Klopt dat na ca 6 mnd de bescherming afneemt. Dat zag je in Israel ook. Daar zie je nu overigens ook heel mooi dat de booster de cijfers weer de goede kant op stuurt. Daarom begint NL nu ook met de boosterprik...

En laten we ook in ons achterhoofd houden dat statistiek tricky is. You have lies, damn lies and statistics. Dus als iemand het RIVM "wantrouwt" doe dat dan ook bij MDH. Overigens wordt er lang niet altijd bewust naar een gewenste uitkomst toe gerekend. Integendeel. Er zijn vaak gewoon te veel variabelen. Confounders liggen overal en altijd op de loer. Ik kies ervoor om het RIVM wel te "vertrouwen" in de "wetenschap" dat het allemaal niet zo zwart wit is en het beeld vaak bijgesteld dient te worden.
Laatst gewijzigd door bvds op za 20 nov 2021, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.