Re: Advies voor volgende stap gevraagd

21
Ik dacht trouwens dat de goedkopere instappers de Silvia en gaggia Classics waren en niet de solis barista pro bla bla bla rotding :mrgreen:
Een Rancilio is een oerdegelijke werkmachine. De wat langere opwarmtijd en het temperatuursurfen schrikken beginners (deels onterecht) af. Onder de streep is zo'n Silvia wel een echt kwaliteitsproduct en met wat oefening en/of modden een topmachientje.

Sage zet in op "gemak dient de mens": snel warm, makkelijk temperatuurmanagement, snel stoom beschikbaar etc. En dat in een eigentijds jasje. Helaas krijg je dan qua binnenwerk "volautomatenwerk". Gemaakt voor minimaal 2 tot max 5 jaar. En enorm snelle afschrijving. Dus ook dat past bij de huidige "wegwerpcultuur" van vaak en snel vernieuwen.

Voor mensen die een eenvoudige machine willen die snel warm is en makkelijk in gebruik is zou ik nog altijd een Quickmill 820 adviseren. Ziet er niet zo fancy uit maar wat mij betreft een tijdloze klassieker. Oerdegelijk en iedereen kan zo'n machientje servicen incl. jezelf. Ik zie een Sage niet snel decennia mee gaan....

Los daarvan: je kan met een Sage heus wel een prima kopje koffie zetten en er echt wel wat jaartjes lol aan beleven!

Wat ik echt niet snap is dat veel serieuze branders dit merk promoten. Zal wel veel marge opzitten. Maar vind het ergens dubieus.
Laatst gewijzigd door bvds op zo 06 feb 2022, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

22
bvds schreef: zo 06 feb 2022, 10:12
Ik dacht trouwens dat de goedkopere instappers de Silvia en gaggia Classics waren en niet de solis barista pro bla bla bla rotding :mrgreen:
Een Rancilio is een oerdegelijke werkmachine. De wat langere opwarmtijd en het temperatuursurfen schrikken beginners (deels onterecht) af. Onder de streep is zo'n Silvia wel een echt kwaliteitsproduct en met wat oefening en/of modden een topmachientje.

Sage zet in op "gemak dient de mens": snel warm, makkelijk temperatuurmanagement, snel stoom beschikbaar etc. En dat in een eigentijds jasje. Helaas krijg je dat qua binnenwerk "volautomatenwerk". Gemaakt voor minimaal 2 tot max 5 jaar. En enorm snelle afschrijving. Dus ook dat past bij de huidige "wegwerpcultuur" van vaak en snel vernieuwen.

Voor mensen die een eenvoudige machine willen die snel warm is en makkelijk in gebruik is zou ik nog altijd een Quickmill 820 adviseren. Ziet er niet zo fancy uit maar wat mij betreft een tijdlose klassieker. Oerdegelijk en iedereen kan zo'n machientje servicen incl. jezelf. Ik zie een Sage niet snel decennia mee gaan....

Los daarvan: je kan met een Sage heus wel een prima kopje koffie zetten en er echt wel wat jaartjes los aan beleven!

Wat ik echt niet snap is dat veel serieuze branders dit merk promoten. Zal wel veel marge opzitten. Maar vind het ergens dubieus.
Super bedankt voor deze fijne en open minded reactie @bvds. Ik heb zelf ook inmiddels wel ervaren dat de Sage hier en daar tekortkomingen heeft, ten opzichte van andere merken en dat de kwaliteit wellicht geen 20 jaren machine zal zijn.

Heb ik dan misschien te veel centen uitgegeven voor deze machine, in verhouding met wat ik qua "value for money" had kunnen krijgen? Ongetwijfeld.

Wat de andere kant is: ik heb mijn eigen ervaring en leercurve met deze machine en die zal anders verlopen dan bij mensen die een andere keus hebben gemaakt vanaf de eerste aankoop. ( Zo ervaar ik straks hopelijk het verschil tussen een bonenmaler op niveau en een geïntegreerde molen). Niet de goedkoopste leercurve, maar wel voor mezelf belangrijk om te ervaren.
Current gear:
Lelit Bianca V3-White - Eureka Mignon Oro "SD" - Commandante C4-Nitro+RedKlix -
Chemex - Aeropress - French Press - Mokapot (Joy/Resolve)

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *

23
Gewoon lekker aan de slag.

Met een goede maler en dito koffie pak je de grootste winst.

Zo lang je garantie hebt zit je goed en daarna gewoon zien hoe lang het ding het vol blijft houden. En als er dan een reparatie aankomt is de machine hoogstwaarschijnlijk afgeschreven. Je hebt dan veel meer meer ervaring en kan dan dus beter inschatten wat bij je past en wat je wilt.

Als je eerder een stap wil zetten vooral verkopen als er nog garantie op zit en je verlies nemen. Koop je daarna een tweede hands machine en valt de pijn mee. Wel van een forumlid of betrouwbaar adresje (mensen als HanR en Peter de Goede etc) en dus niet van MP.

Have fun!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

24
Agreed en mee eens. Ik kan nu mijn verlies nemen en de machine proberen te verkopen voor de helft van het geld dat ik er zelf in heb geïnvesteerd (heb op Marktplaats tot 60%waarde gezien, dus zal daar vanuit moeten gaan of minder) óf ik gebruik deze machine voor nu nog en investeer in een échte goede bonenmaler, verfijn mijn puck prep en ervaar de volgende stap in mijn leercurve.

Linksom of rechtsom, geld zal het kosten ( zoals elke hobby dat doet) en om uiteindelijk de echte perfecte bakkies te gaan zetten, is het ook gewoon een kwestie van ervaren, leren, plat op de bak gaan en repeat.

Ik heb al een paar erg lekkere verse bonen mogen ervaren en ga dit nog es flink uitbreiden door een single dose bonenmaler erbij aan te gaan schaffen. Uiteraard ben ik benieuwd wat de smaak intensiteit gaat doen met een betere maler , maar ben ik ook vooral benieuwd naar het experimenteren. Mij is wel duidelijk dat echt lekker meerdere bonen proberen met proefpaketten niet te doen is met de bonenmaler van de Sage. Veel te veel verspilling.

Mijn keus is zo goed als gemaakt voor de bonenmaler. Ik kan niet wachten om de volgende stap in mijn koffiereis te gaan maken :ugeek:
Current gear:

* Allow yourself to become the best version of yourself - You deserve nothing less! *

Re: De koffie drinkende muziekliefhebbers

26
bobbee schreef: ma 07 feb 2022, 06:55
Warheart schreef:Mijn keus is zo goed als gemaakt voor de bonenmaler. Ik kan niet wachten om de volgende stap in mijn koffiereis te gaan maken :ugeek:
Hier hou ik van, je hebt er echt plezier in! :)
Dat is zeker zo, Bob. Het is dat ik een schijtluis ben en me niet zomaar volledig in het diepe gooi anders zou ik een serieuze carrière switch naar de koffie branche ook nog overwegen (en wie weet, ik heb nog wat jaartjes te gaan voor pensioen, haha).

Om met deze hele post ook nog op mijn manier een bijdrage te kunnen leveren aan andere twijfelaars, een korte recap plus eind uitslag:

- De keus tussen hopper of Single Dose ligt echt aan wat jij wil en hoe jij je koffie ervaring wil beleven.
- Voor mij persoonlijk zat er een hele grote twijfel tussen een Niche Zero, Of een Eureka Mignon Oro.

Uiteindelijk heb ik een keus gemaakt, en is dit de Eureka Mignon Oro geworden! :D

Waarom deze keus? Prijs en levertijd (om het even simpel te houden).

Ik heb werkelijk waar nog geen enkel negatieve uitlating over Niche gezien. De kwaliteit van dit apparaatje geloof ik blindelings en dat dit kwalitatief een echt goede maler is, ben ik van overtuigd.

Maar!

Ik heb anderzijds ook nog eigenlijk geen enkele echte negatieve uitlating over Eureka als Brand kunnen vinden (en ik heb online echt op tig sites , tig verschillende malers van hen bekeken reviews gelezen , filmpjes op YouTube, noem het maar op).

De Eureka Mignon Oro als Single Doser is nog een relatief nieuw apparaatje en heeft dus eigenlijk nog niet de bewezen sporen als apparaat tov Niche. Ondanks dat: zo vertrouwd als alles van dit merk klinkt en zoals ook op dit forum iedereen laaiend enthousiast is over ze, kan ik mij simpelweg geen enkele reden bedenken waarom dit apparaatje geen succes is. Ik vertrouw op de jarenlange kunde van Eureka in bonenmalers.

Dat gezegd hebbende, zou de Niche Zero mij minimaal 200 euro meer gaan kosten tov de Eureka, wat voor een heel groot gedeelte aan VAT in UK, en vervolgens nog eens aan BTW hier in Nederland zou weg sijpelen. Dat vind ik erg zonde als ik vergelijk dat de malers eigenlijk qua Prijs hetzelfde zijn (de Niche puur als apparaat is zelfs iets goedkoper).

Tel daarbij op dat de uitvoering die ik zelf zou willen, pas in April 2022 uitgeleverd zou gaan worden bij Niche, waarna de levertijd zo nog maar eens naar Mei 2022 kan gaan uitlopen (als alles goed gaat) en het verhaal is voor mij persoonlijk compleet.

Een tweedehands Niche, als die al te vinden is, was ook een optie geweest. Maar voor mij om 1 simpele reden niet: In het hele leerproces wil ik de maler volledig zelf ervaren. Ook het zogenaamde inlopen van de maalschijven. Wetende dat de eerste maling ongetwijfeld al beter zal zijn dan wat ik nu heb, wil ik ook deze ontwikkeling zelf ervaren.

Lang verhaal kort.

Eureka Mignon Oro. Ik ben klaar voor je :geek:
Current gear: