Re: Koffie in de krant of op het web

521
gilleko B. schreef: ma 24 jan 2022, 19:39 Genot mag wat kosten. En een hobby ook.
Mee eens.
Toen ik nog maar net serieus aan koffie dacht las ik dat de eigenaar van Koffie Salon hier in de stad een espressomachine had "waar je ook een auto van kunt kopen". Dat leek mij toen heel veel geld. Inmiddels heb ik wel meer aan de spullen uitgegeven, En heel blij mee.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

522
https://edition.cnn.com/2022/01/26/busi ... index.html
Your next cup of coffee could be made without coffee beans
Your next cup of coffee could be made without coffee beans

The study examined how coffee-growing conditions will change by 2050 based on projections from several global climate models. Results show that coffee plants will be "drastically" less suitable for cultivation in current coffee-producing regions by 2050 because of the impacts of climate change.

Arabica coffee, which is used by Starbucks and other major coffee sellers, is already a finicky crop that requires specific conditions to flourish. Currently the most suitable areas for coffee growth are in Central and South America, particularly Brazil, as well as Central and West Africa and parts of South and Southeast Asia, according to the study by Roman Grüter and others at the Zurich University of Applied Sciences in Switzerland.

Over the next 28 years, projected climate change impacts to those areas will make them far less friendly to coffee crops, the report found.

"The main coffee producing countries investigated (Brazil, Vietnam, Indonesia, Colombia) are all seriously affected by climate change with a strong decline in suitable areas ... and an increase in unsuitable areas by 2050," according to the report, which noted that higher temperatures make it harder to grow coffee.

The study also looked at how climate change will impact growing conditions for cashews and avocados. For those items, rising temperatures could actually create new viable growing environments in some areas, according to the report. Coffee, however, "proved to be most vulnerable, with negative climate impacts dominating in all main producing regions," the study found.
The authors concluded that for all three crops, "climate change adaptation will be necessary in most major producing regions." That could include breeding varieties that are better suited to the new conditions. And in the case of coffee, it might also mean switching to Robusta trees, which are hardier but produce beans generally considered to be of lower quality than Arabica beans.
"In the worst case, it could also mean that farmers would have to shift to a different crop," Grüter told CNN Business, adding that it's "difficult to say at what point and where this will happen."
Some companies are already preparing for the changing conditions. Starbucks (SBUX), for example, is distributing climate-resistant coffee varietals to farmers and working to protect at-risk forests in important coffee growing areas, among other initiatives.

Coffee prices spike
Coffee prices have already been spiking due to bad weather.
Severe drought and unusual frost conditions in Brazil, the world's largest supplier of coffee beans, have driven up coffee futures.

Retail prices for US coffee prices grew 6.3% last year, below inflation overall. Major coffee companies including Starbucks buy coffee far in advance at set prices. But eventually, price hikes will hit consumers. Tighter supply will only exacerbate the situation.
Coffee is just one category of food impacted by extreme weather. Droughts, storms and frost, previously rare or unheard of in some areas, are becoming the norm in farming regions around the world, making it difficult for farmers to plan ahead, wreaking havoc on food supplies and driving up prices.

CNN's Matt Egan contributed to this report.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

524
https://nos.nl/artikel/2421771-italie-w ... en-drankje
Wie weleens in Italië op vakantie is geweest, heeft er ervaring mee: bestel je een koffie, dan krijg je niet meer dan een piepklein kopje espresso. Het drankje, uitgevonden in het begin van de vorige eeuw, is de nationale trots. "In espresso zitten 800 verschillende smaakstoffen, tegen 400 in een glas wijn", vertelt Raimondo Ricci, eigenaar van het bekende Caffé Sant'Eustachio in Rome. "Sommigen vinden het te bitter, maar Italianen zijn eraan gewend."

Toch wint de espresso ook buiten Italië aan populariteit. Mede daarom willen Italiaanse koffiemakers dat het drankje als Italiaanse uitvinding erkend wordt en hebben ze een aanvraag ingediend bij de VN-organisatie Unesco om de espresso te bestempelen als immaterieel werelderfgoed. Commercieel gewin is daarbij niet aan de orde, zegt Ricci. Volgens hem gaat het om erkenning: "Het woord espresso wordt niet vertaald, dus mensen zouden kunnen vergeten dat het oorspronkelijk uit Italië komt."

Onenigheid in de koffiewereld

Hoewel espresso de Italianen dus verenigt, is het te wijten aan verdeeldheid dat de erfgoedaanvraag pas dit jaar naar de Unesco gaat. Een eerdere poging, vorig jaar, liep spaak nadat bleek dat er bij de Unesco twee aanvragen waren binnengekomen: een uit Treviso, in Noord-Italië, en een uit Napels dat zijn eigen espressotraditie had voorgedragen aan de erfgoedcommissie.

"Een oorlogsdaad van het noorden tegen het zuiden", noemde een van de zuidelijke aanvragers dat toen in The Wall Street Journal. De voortrekker van de aanvraag uit het noorden noemde de aanvraag uit Napels dan weer 'onaanvaardbaar'.

Sinds de uitvinding van de espresso zijn lokale tradities ontstaan, legt café-eigenaar Raimondo Ricci uit. "Een van de bekendste tradities is die van Napels. Daar hebben ze een eigen procedure, met eigen gewoontes." Dat dit jaar de strijdbijl in de koffiewereld is begraven, is volgens hem maar goed ook. "Espresso is gewoon Italiaans."

De aanvraag wordt nu nog behandeld door een commissie in Italië, en eind maart doorgestuurd naar de Unesco in Parijs. Als die van espresso erfgoed maakt, is dat erfgoed van alle Italianen. "Natuurlijk is dat terecht," zegt Ricci. "Alle Italianen drinken espresso, van Bolzano tot Sicilië. Sommige regio's drinken hun koffie sterker, anderen wat delicater. Maar het blijft espresso."

525
https://www.thailandblog.nl/eten-drinken/koffie/
Koffie. Ik kan niet zonder. De geur van een vers bakkie doet mij intens verlangen naar het bittere bruine vocht.

Gelukkig ben ik niet de enige koffie addict. Koffie is zelfs een van de meest verhandelde goederen ter wereld. Miljoenen mensen beginnen de dag met een bakje troost.
Koffiecultuur

Naar gegevens van de Vereniging van Nederlandse Koffiebranders en Theepakkers (VNKT) drinkt 79% van de Nederlanders regelmatig koffie. Hiervan drinkt 35% de koffie zwart, 53% voegt melk toe en 43% drinkt de koffie gezoet.

Koffie staat synoniem voor gezelligheid. Ik heb ooit eens gelezen dat de kwaliteit van koffie zelfs (mede)verantwoordelijk is voor de sfeer, prestatie en arbeidsvreugde op kantoor. De afgelopen jaren is er een heuse koffiecultuur ontstaan waar ketens als Starbucks handig op ingesprongen zijn. Koffie is daarmee een beleving geworden.

Traditionele Thaise koffie

Azië en ook Thailand is met een inhaalrace bezig. Tien jaar geleden was er in Azië nog nauwelijks een coffeeshop te vinden. De in Thailand alomtegenwoordige Starbucks opende zijn deuren in 1998 en heeft nu al meer dan 115 winkels (2007). Ook andere westerse koffieketens zijn in Thailand neergestreken, zoals het Italiaanse Illy en het eveneens Italiaanse Lavazza.

De kwaliteit van koffie in Thailand is wisselend. Soms krijg je in restaurant oploskoffie aangeboden. Niet echt smakelijk. Toch heeft Thailand wel degelijk een koffiecultuur. Doordat er in de toeristische plaatsen steeds meer (westerse) coffeeshops komen, verdwijnen de traditionele Thaise koffieverkopers. Wanneer je koffie bestelt bij een Thaise koffieverkoper, moet je niet gek opkijken wanneer je koffie in een plastic zakje vol met ijs wordt gegoten en het geserveerd wordt met een rietje. De traditionele Thaise hete koffie wordt gewoonlijk geserveerd in een klein glas welke volgeschonken wordt tot aan de rand.

Hilltribes

Koffie is in Thailand ook populair bij de lokale bevolking. In Noord-Thailand wordt koffie verbouwd door de Hilltribes. De bergstammen in Noord-Thailand kun je onderverdelen in twee groepen: laagland en hoogland. De laagland Hilltribes zijn vergelijkbaar met Thaise boeren en planten voornamelijk rijst en maïs. De stammen die leven in hoger gelegen gebieden, leefden vroeger van de papaverteelt, wat gebruikt wordt voor de productie van opium. De Thaise overheid en het Koninklijk Huis bieden de Hilltribes alternatieven en ondersteunen hen met het verbouwen van koffiebonen.

Koffie is te onderscheiden is twee belangrijke soorten: Arabica en Robusta. Het verschil tussen de twee soorten koffiebonen zit vooral in de smaak en het cafeïnegehalte: Arabicabonen hebben een mildere smaak en bevatten ongeveer 70% minder cafeïne dan de Robustabonen, die voor een pittige smaak zorgen. De meeste koffie die wie in Nederland drinken is een mengeling van de twee melanges.
Arabica en Robusta

De Robustaboon hoeft niet op hoogte geteeld te worden, groeit snel en is gemakkelijk te produceren. De koffie is goedkoop en niet erg smaakvol (het wordt meestal gebruikt voor instant koffie of om te mengen met Arabica). Arabica wordt geteeld op grote hoogte (1600 m) of meer. De lage temperaturen in de bergen vertragen de groei van de plant, waardoor deze complexe suikers kan ontwikkelen. De Arabica boon is een harde, smaakvolle boon en wordt door de koffie-industrie gezien als de beste kwaliteit. Een koffieplant (groenblijvend) moet ongeveer 5 jaar groeien voordat deze geschikt is voor volledige productie.

Doi Chaang Coffee

Er zijn twee koffieketens in Thailand, waar je een cappuccino of espresso kunt krijgen die gemaakt zijn van DoiTung of Wawee koffiebonen. Ze ondersteunen de Hilltribe koffieboeren en de koffie is perfect. Doi Chaang Coffee is ook een merk van de Hilltribe en heeft een partnerschap met Canadese ondernemers. Zij zorgen voor de marketing en de wereldwijde distributie van de koffie.

De Aribica bonen, geteeld in Noord-Thailand, staan bekend om de verfijnde smaak. Deze laat zich typeren als een mix van karamel en kruiden. De smaak blijft hangen op je tong. Voor de echte liefhebbers, bestel een espresso in een klein glas. Voor dat je de koffie nuttigt moet je eerst je mond zuiveren met een klein glaasje koolzuurhoudend water. Vervolgens genieten van de pure smaak van deze voortreffelijke koffie.

Schrik niet van de prijs voor een goede kop koffie. Arabica koffietelers plukken de bonen met de hand. Ze groeien immers op plaatsen waar voertuigen of machines niet kunnen komen. De bonen rijpen in verschillende fasen, zodat een koffieplukker de planten regelmatig moet controleren alvorens de bonen geplukt kunnen worden.

Mocht je koffie willen bestellen in Thailand dan komen de volgende Thaise woorden van pas:

kaafae rawn (hete coffee)
kaafae yen (ijskoffie)
oh-liang (traditionele ijskoffie met suiker, zonder melk)
kaafae tung (traditionele filterkoffie met melk en suiker)
mai sai nam-taan (zonder suiker)
sai nam-taan (met suiker)
sai tung (koffie om mee te nemen)
kaafae dam (zwarte koffie)

526
Hans Bos zegt op
27 september 2011 om 08:27

In een grijs verleden heb ik dr. Ernesto Illy mogen interviewen. Hij vertelde me trots dat elke koffieboon in de fabriek in Triëst wordt gecontroleerd. Ik waagde dat te betwijfelen. Hij legde uit dat de bonen in de fabriek over honderden smalle lopende bandjes gaan. Is de kleur verkeerd of de boon te licht, dan spuit een luchtstraaltje deze boon van de band. “En weet u waar deze afgekeurde bonen heengaan?, vroeg hij mij. “Naar Nederland, want daar weten ze niet hoe echte koffie smaakt”.

Ik heb in Thailand alle oploskoffie geprobeerd. De Khao Shong is ongetwijfeld de beste. Sinds drie jaar ben ik in het bezit van een espresso-apparaat. Daarbij gebruik ik Moccona; een pak van 250 gram gemalen voor ca 80 THB. ‘s Avonds drink ik cafeïnevrij. Omdat deze moeilijk te verkrijgen is in Thailand, breng ik die mee uit NL.

In Thailand heb ik overigens vaak betere cappuccino gedronken dan in Italië.

527
Veel eigenaren van koffieplantages zijn Thai of Thai-Chinezen. Er zijn ook bergdorpen die worden bevolkt door Thai en kleinschalig zeer goede koffie produceren. Een voorbeeld is Ban Huay Khrai, een van de vele dorpen in de gemeente Wiangpapao, gelegen in Chiang Rai en halverwege de hoofdweg naar Chiang Mai. De biologisch verbouwde koffie word verkocht onder de naam Mewana en wordt o.a. geëxporteerd naar Duitsland maar ook in Bangkok verkocht. De koffie heeft de laatste jaren de hoogste onderscheiding gekregen voor kwaliteit en smaak. Ook verbouwd men hier uitmuntende groene thee. Momenteel wordt het gebied bekender onder de Thai uit de grote steden om hier te komen Hiken, koffie of thee helpen plukken en het proces te volgen. Ook westerlingen zijn welkom en wilt u wat meer weten, Facebook: Ban Huay Khrai Homestay.

529
Ik heb gevraagd of de groene bonen ergens in NL op voorraad zijn maar helaas.
Internationaal laten opsturen lijkt me erg kostbaar.
Goede morgen Frans,

Bedankt voor je mailtje.
Helaas heb ik geen klant in Nederland die stock heeft in mijn groene bonen koffie.

Mvg
Albert Rijk
Alti coffee Thailand