Re: hendeltje E61

2
Maar wat is "enigszins stroef"? De E61 is een samenspel tussen allerlei veertjes, rubbertjes en stangetjes etc. en allemaal mechanisch, en er zou natuurlijk best iets kunnen slijten. De koffie oliën smeren normaal het mechanisme een beetje. Als je die vanwege de ranzige smaak wegspoelt met een chemische backflush, spoel je dus ook de smering even weg.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Cremalover,
Ik heb recent exact hetzelfde gehad bij mijn ECM. Wat Spironski al aangeeft, kan het zijn dat het excentriek wat door je hevel bedient wordt, schraal is. Lees; te weinig smering krijgt door de koffie. Dit gaat even goed, maar mag niet te lang doorgaan. Dan slijt alles in en ben je nog verder van huis. :?

Wat is je frequentie van backflushen met en zonder schoonmaakmiddel? Ik was een heel frequente B-flusher; na elk bakje en elke week chemisch, tot ik dit probleem kreeg en de tip kreeg mijn frequentie te verlagen. :o

Ik heb toen mijn hevel en E61-groep uit elkaar gehaald om te checken, schoonmaken en smeren. Bij mij bleek uiteindelijk ook het stangetje wat door dat excentriek wordt bediend te zijn gebroken. Gelukkig was het excentriek wel nog netjes. Stangetje vervangen, gesmeerd en daarna heb weer veel plezier met de machine. :D

Adios Sanne
Leg nou nog een keer uit hoe je dat precies doet.....vervelen

4
Qmilluna schreef:Cremalover,
Ik heb recent exact hetzelfde gehad bij mijn ECM. Wat Spironski al aangeeft, kan het zijn dat het excentriek wat door je hevel bedient wordt, schraal is. Lees; te weinig smering krijgt door de koffie. Dit gaat even goed, maar mag niet te lang doorgaan. Dan slijt alles in en ben je nog verder van huis. :?

Wat is je frequentie van backflushen met en zonder schoonmaakmiddel? Ik was een heel frequente B-flusher; na elk bakje en elke week chemisch, tot ik dit probleem kreeg en de tip kreeg mijn frequentie te verlagen. :o

Ik heb toen mijn hevel en E61-groep uit elkaar gehaald om te checken, schoonmaken en smeren. Bij mij bleek uiteindelijk ook het stangetje wat door dat excentriek wordt bediend te zijn gebroken. Gelukkig was het excentriek wel nog netjes. Stangetje vervangen, gesmeerd en daarna heb weer veel plezier met de machine. :D

Adios Sanne
Ik backflush best vaak.Elke week chemisch en en twee keer per dag gewoon.in het begin liep het hendeltje super.Ik merk ook dat na chemisch bf het zaakje veel stroever gaat.
Ik ga nu minder backflushe.Volgens mij is dat de oorzaak.

5
Ik backflush na elke koffie-sessie, en doe eens per 2 weken een chemische bf. En ik heb nergens last van. In koude toestand heeft het handeltje wel enige weerstand, maar als de machine warm is gaat 'ie redelijk soepel. Het lijkt me toch stug dat je vanwege de smering van je groep maar "vieze" koffie moet drinken?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Ff de as van de hendel eruit gehad.De "nok" waar de nokvolgers op drukken stond helemaal droog.geen zichtbare slijtage maar het lijkt me stug dat daar niet een of ander smeermiddel tussenmoet.
Geloof niet dat de olie van de koffieboon dat zaakje kan smeren.Ik ga op zoek naar een levensmiddelenvet en ga dit af en toe in het vet zetten.uiteraard minimaal .

8
Maar zoals je HIER kan zien, komt er elke keer onder hoge druk heet water langs het hele zaakje. Ik vraag me af hoe je dat wil smeren met.... , smeermiddel? Dat spoelt toch direct weer weg?

9
Klopt.
Dat is dus een kwestie van hittebestendig smeermiddel en regelmatig(Misschien een keer per 5 chemische backblushes) ff wat vet erop.

De cam is zo te zien brons of zo.de nokvolgers ook niet echt hard lijkt me.

Heb nu wat kalk verwijdert en de hendel loopt weer heerlijk soepel.

Ga wel wat teflon afdichtringe bestellen.

10
Het is ook het pad waarlangs het water voor je koffie komt, dus ik houdt dat liever helmaal schoon. Ook ik heb mijn E61 wel eens uit elkaar gehaald, inderdaad metaal op metaal, geen smering. Maar mijn hendeltje loopt soepel (als ie warm is).