Gene Dimmer Mod.

1
Zie: http://coffeetime.wikidot.com/gene-cafe ... dification" onclick="window.open(this.href);return false;
voor wat deze modificatie doet.

Als dimmer heb ik gebruikt de Kemo M028N 110 - 240 V/AC 4000 VA (let op de N, er bestaat ook een versie zonder N).

De potmeter is een 100K, een 50K is misschien ook een optie, moet ik nog uitproberen.
IMG_0273.JPG
De aansluiting op de bruine draad is tijdelijk, ik moet hiervoor een aansluiting hebben met een hoek, zoals ook de originele.
IMG_0277.jpg
De ring om de potmeter is een maatje te groot, een passende volgt.

De credits zijn voor Ingo van Kaffee Netz, zie het topic daar voor meer info.

Re: Gene Dimmer Mod.

3
karel schreef:Hoe zijn de bevindingen?
De bevindingen zijn prima, de temperatuurschommelingen zijn een heel stuk minder, ongeveer een 4 graden, -2 /+2. Ik moet de 50K potmeter nog uitproberen, ik verwacht dat de schommelingen dan nog minder zijn. Zonder dimmer schommelde de temperatuur bij mij een 15 graden, -7 /+8.

Hoe is dat bij anderen? Wanneer jullie de Gene op bijvoorbeeld 220 graden zetten, hoe is dan het temperatuur verloop?

4
Heb eerlijk gezegd op dit moment niet de rust om me in het artikel te verdiepen, maar begrijp ik goed dat deze mod het tempartuurbereik verkleint tussen wanneer de machine in-, en uitschakelt?
Ik kan daarbij alleen maar uitgaan van het venstertje op de Gene, en als ik die op b.v. 220 instel zal het element aanslaan bij 216C en uitslaan bij 220C, een bereik van 4C dus. Of mis ik iets?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Spironski schreef:maar begrijp ik goed dat deze mod het tempartuurbereik verkleint tussen wanneer de machine in-, en uitschakelt?
Ja klopt, tempering dmv verwarmingselement, zeg maar.
Spironski schreef:venstertje op de Gene, en als ik die op b.v. 220 instel zal het element aanslaan bij 216C en uitslaan bij 220C, een bereik van 4C dus. Of mis ik iets?
Ok, dat is niet slecht, bij de mijne was het zo dat deze op 220 terugliep naar 213, aansloeg en vervolgens doorliep tot 228, dus steeds tussen de 213 en 228.

Nu na de dimmer mod dus een stuk beter, schommeling tussen de 218 en 222.

6
dus steeds tussen de 213 en 228.
:shock: Dat is bizar veel?! Snap niet hoe die van mij af fabriek binnen die 4 C blijft, terwijl die van de jou bijna 4x zo veel nodig had. Wie heeft dan een afwijking?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder