Maar waarom heb je het over "veroordelen"?? Alsof het een straf is om het lekkerste te doen!Dus als je iedereen veroordeelt tot wekelijks bij de koffiebrander staan voor vers gebrande koffie (nee, niet in de winkel zoals bij van Hilst, maar echt 'aan de branderij') dan zijn we bij voorbaat verloren.
Het is maar wat je met zo'n forum als dit beoogt. Gaat het er om, om zoveel mogelijk mensen hier bij elkaar te hebben die kletsen "over een lekker bakkie leut", of breng je liefhebbers, koffiegekken samen die proberen om met de middelen die ze hebben, of nastreven, een zo lekker en bijzonder mogelijke koffie te proeven en dit samen delen? Simpel gezegd: ga je voor kwantiteit of voor kwaliteit.
Ikzelf denk dat het forum dood zal bloeden als je zoveel mogelijk "middle of the road" probeert te zijn en de grijze massa hier z'n (oninteressante) verhaal laat doen. Discussies worden gevoed door enthousiasme, gekte zo je wil; mensen die uren lang kunnen door-emmeren over hoeveel milliliter er nu gaan in een echte ristretto. Dat enthousiasme werkt aanstekelijk, niet het ge-emmer zoals we dat kennen van Kieskeurig.nl.
Kijk naar HomeBarista, die jongens gaan nog een stuk verder dan wij hier, ze kijken zelfs met wetenschappelijke apparatuur naar koffiemaalsel. En volgens mij is het een zeer levendig forum!
In mijn opinie hebben we al een behoorlijk breed forum, het gaat hier echt niet alleen over espresso en halfautomaten. En om nu de drempel te verlagen door de kwaliteitsgedachte los te laten om nog meer mensen te bereiken...., ja, dat kan. Maar ik denk dat je dan allesbehalve een "groots en bepalend" forum bent, maar slechts de zoveelste bevestiging van het gemiddelde, en daarmee dus totaal oninteressant. Met de kwaliteit zullen ook de enthousiastelingen verdwijnen, en zij zijn toch het bloed van het forum.