Re: Bezzera BZ07 en ESE

12
Als ik zie hoe makkelijk je met losse koffie channeling krijgt vraag ik me af hoe je het ooit goed kan doen met een ingepakt hard koffie koekje. Het lijkt me dat het water er aan alle kanten langs spuit. De druk verlagen zou wellicht voor een deel de problemen daarmee oplossen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
waar het dan ook mee te maken heeft...op de Izzo Lina lopen dezelfde servings veel langzamer door dan op de quickmill...en is de crema veel mooier van keur en consistentie...en veel belangrijker: het smaakt ook echt naar espresso!

overigens doet de quick 810 het weer stukken beter dan destijds mij rancilio met speciale ESE portafilter die ik een keer heb getetst...

zal wel een combinatie van druk, temperatuur en vooral afsluiting zijn: de Izzo en ook de La Sara werken met een hefboom en sluiten de pod hermetisch af!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

14
Als de druk hoog is wordt de puck ook samengeperst door diezelfde druk waardoor de doorloop minder snel wordt.
Als er 30ml in 5 sec doorheen klapt op 8.5 bar dan heb je met 4 bar een doorlooptijd van ergens rond de 8 seconden*. Dat is ook niet ideaal.

*WAG, maar minder dan 10 en meer dan 5.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit