Saeco Incanto lekt op vulpiston ?

1
Hallo allemaal,

Ik heb een Saeco Incanto en sinds een week ligt er meer water in de opvangbak dan normaal.

Om eea. uit te sluiten staan er nu constant bakjes onder de uitloop en de stoompijp waar geen water in komt te staan. Hier lekt het dus niet. Ook als de lade weg is genomen geen sporen van lekkage behalve onder de vulpiston. (achter het kunstof dekplaatje). Moet ik nog dieper in de machine gaan zoeken omdat er nog andere oorzaken kunnen zijn of is dit het lek ?

Martin
Passie 4 Koffie voor Kwaliteiskoffie
http://www.facebook.com/pages/Passie-4- ... 3293219362

Re: Saeco Incanto lekt op vulpiston ?

2
Beste MArtin,

Moeilijk om op afstand een cnclusie te trekken, maar probeer het vlgd eens;
het afdekplaatje voorzichtig losschroeven. Vaak zit er veel viezigheid achter, verstopt het afvoerkanaaltje waardoor er water onder de lekbak terecht komt. Schoonmaken dus.
Voel dan ook of het koppelventiel los zit, dan kun je nu met de hand goed bij. Kan je het met de hand iets bewegen, of draaien dan lekt het ventiel.
Vastdraaien gaat niet met de hand, ik raad je een bezoek aan een service werkplaats aan als ie los zit.
Maar hopelijk valt het mee en is schoonmaken genoeg.
Tijdens het monteren van het afdekplaatje, er zit een soort ´haak´ die je eerst in de achterwand plaatst voor je het afdekplaatje vastschroeft. Doe je dit niet steekt het plaatje te ver naar voren (wand niet glad) en hindert de brewgroup.

Haal de stroom er eerst af en laat het toestel eerst een paar uur afkoelen ivm veiligheid.

Succes, HB
Er gaat niets boven morgen.

3
Beste HB,

Ik ben het weekend er eens in gekropen, bedankt voor je nuttige tips :idea: , en heb het 'lek' gevonden...
Er stroomt veel water achter het genoemde afdekplaatje vandaan. (niet verstopt)

Houdt dit nu in dat de o-ringetjes op de vulpiston niet meer goed afdichten?
(Geen sporen van water op de vulpiston en deze zit goed vast maar het aansluit punt van de vulpiston op de brewgroep is wel flink nat bij de sleuf aan de buitenkant)

Of kan de druk niet via de brewgroep naar de koffieuitloop en komt er hierdoor veel meer water dan voorheen langs de brewaansluiting naar buiten?

Martin

4
Grote kans dat het koppelventiel (die bruine tand achter het plaatje) lekt. Dat kan zijn op de ringen buitenom, die 2 zichtbare, maar de tand is met schroefdraad in een metalen huls gedraaid. Als het toestel 3 tot 5 jr oud is gaan ze daar vaak lekken. Als onderdeel van een servicebeurt na 2, 3 jr wordt de tand, het hele ventiel dus, vervangen door een nieuwe + het aansluitende stuk op de infusor/brewgroup.
Better safe then sorry zeggen we dan in het twents.
Er gaat niets boven morgen.

5
Als je dat zo zegt klinkt het allemaal best logisch.
Ik heb dus maar wat onderdelen, oa. o-ringen, koppelventiel en het aansluitstuk, besteld bij een webshop uit Nederweert.
Ben benieuwd hoe deze shop is, kon niet echt een andere vinden in het topic (Web)Winkels, advertorials en andere aanbiedingen. (Iemand ervaring/sugesties?)

Ik kom hier op terug als alles binnen en vervangen is......

7
He he,
Nee niet dat het zo'n klus was maar dat het een maand later is maar belooft is beloofd....

De webshop had de spulletjes netjes dezelfde week geleverd maar ik ben niet gelijk aan de slag gegaan.
Afijn, de O-ringen zijn vervangen en de aansluiting op de brewgroep ook. De groep heb ik gelijk maar helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt even als het stoomventiel en maalunit enzo. (gelijk meer inzicht in de werking en techniek van zo'n machine)
Het resultaat mag er wezen want er komt aanzienlijk minder water in de lekbak terecht en de machine is weer helemaal schoon van binnen.

Oxxo, bedankt voor het advies !

9
Goedemorgen, het topicc is al wat ouder maar mogelijk kan een van jullie mij wat tips geven.

Ik heb gisteren een Saeco Incanto de luxe binnen gekregen van mijn dochter, om hem eens na te kijken, hij lekt wat water............

Apparaat eerst schoongemaakt, bak gevuld met water, koffie er in, koffie gezet, geen probleem totdat ik het water onder de machine vandaan zag lopen............. :o
Ik had 2 kopjes gezet.
Toen ik de zetgroep er uit genomen had, zag ik dat er nog droge en natte koffie in de zetgroep aanwezig was.
Het plaatje voor het vulpiston, had ik bij het schoonmaken al een keer verwijderd om dat er daar achter een hoop aanslag /vuiligheid zat.
Vulpiston rubbers zien er nog redelijk goed uit, het was daar ook niet nat na de lekkage, vulpiston zit ook niet los.
Machine is zo'n drie jaar oud.
Het water stond midden onder de machine, het draaiplateau stond in het water zeg maar.

Nu lees ik hier boven dat het vulpiston vervangen is bij een machine,
iemand die wat tips voor me heeft ?