keuze bij een update

1
Hallo Koffie experts, :) :) :)

Heb mij nog even verdiept in de type machine,s ,daar ik wil updaten. :?: :?: :?:
Maar wat is nu het gemak van een E61 machine? of een machine met pid er in? ,ik ben ook maar een leek ,en wil graag een goede keus maken.
Heb een aanbieding gehad van een Celline van Rocket ,een demo voor 1095,met een jaar garantie.
Heb er eenCelline Rocket zien staan 3,5 jaar oud ,onderhouden door een kennis ???vaag he ,maar die kost 675.
En ik heb een expobar gezien de brutus met Pid ,dan wel een nieuwe wel wat prijzig natuurlijk.
Mijn vraag ,wat zou een goede keus kunnen zijn ,en kunnen jullie mij het verschil uitleggen tussen de pid en de E61.
Daar ik niet zo technisch ben ,moet ik hem wel door een espressomonteur altijd laten onderhouden.
Als ik een nieuwe aan wil schaffen moet ik nog even door sparen helaas .
Zijn hier ook mannen die onderhoud plegen aan machine,s ??? zelf ben ik invalide en met reuma handjes ,dus problemen met schroefjes en moertjes los te draaien .
Als ik soms lees wat jullie zelf kunnen vind ik dat knap hoor ,petje af :) :) :)

Lieve groet Wil :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: keuze bij een update

2
Ik zal proberen een en ander duidelijk te maken.

De E61 is een zetgroep, niet meer en niet minder. Het is de bekende chromen unit, stammende uit, je raadt het al, 1961. Een prachtig staaltje techniek, en nog steeds veel gebruikt. Het plaatje hieronder laat er eentje zien. Veel mensen vinden deze groep een van de betere.

Afbeelding

Een PID staat daar compleet los van, en is een regelaar om de temperatuur van de boiler te regelen. Waar een thermostaat de temperatuur redelijk onnauwkeurig regelt, kan een PID de ingestelde temperatuur heel strak vasthouden, en dat verbetert natuurlijk de reproduceerbaarheid van je espresso. Ook is een PID (meestal) eenvoudig van instelling te veranderen. Dus stel je espresso is veel te zuur, dan zet je de PID een graadje of 2 hoger en de kans is groot dat je espresso nu minder zuur is. Met een thermostaat zijn dit soort dingen lastiger regelbaar.

Dan heb je nog het verschil tussen een warmtewisselaar en een dubbel-boiler systeem.
Een warmte wisselaar heeft 1 boiler en het water waarmee je koffie zet wordt daar doorheen geleid om warm te worden. De E61 is gemaakt om met een warmtewisselaar systeem te werken. Een PID bij dit systeem is (vind ik) niet nodig en overdreven, aangezien veel factoren invloed hebben op de temperatuur die het water voor op de koffie uiteindelijk krijgt. En het maakt te/heel veel uit hoe de fabrikant het warmtewisselaarsysteem ontwerpen heeft.

Een dubbelboiler systeem houdt in dat de machine is uitgerust met 2 boilers, 1 voor stoom en 1 voor koffiewater. Meestal regelt de PID in zo'n geval de temperatuur van de koffieboiler. Hier is een PID zeker de moeite waard (vind ik).

Maar er zijn ook zat mensen die prachtkoffie zetten zonder al het bovenstaande. Het is een kwestie van welke eisen je stelt aan de espressos die je wilt gaat zetten en hoeveel geld je er voor over hebt.

En dan nog wat: een betere maler met een mindere machine kan betere koffie maken dan een mindere maler met een topmachine.

Hopelijk wordt je er iets wijzer van.
Speedster | SuperJolly | et al.

3
Oh, ik lees nu dat meneer hierboven sneller was dan ik, en vast ook duidelijker, maar hieronder nog mijn uitleg van een en ander:

Een E61-machine is een machine met een zetgroep die ooit ontwikkeld is door Faema in 1961. Dat is die karakteristieke 'kop' (of 'neus' vind ik het ook wel een beetje :p) waar je je portafilter ('piston' noemen sommigen het) in draait. Het heeft een hendeltje dat je omhoog haalt om de koffie te zetten. Het gemak ervan is, dat het een zetgroep is die zeer betrouwbaar is: eigenlijk is het een enorme blok metaal die heet wordt en waaraan niet zoveel mis kan gaan qua techniek. Het is ook min of meer de standaard voor professionele apparaten.

Een PID is een digitaal thermostaatje waarmee je de temperatuur in je boiler kan regelen. Vergelijk het met je CV: je drukt op wat knopjes en de kamer wordt 20ºC. Zo'n PID is heel makkelijk om nauwkeurig de temperatuur te regelen zonder dat je hoeft te gissen hoe heet de machine precies is, je kan het gewoon aflezen en instellen.
Echter, het nut van een PID is op een warmtewisselaar-machine wordt betwist, want, bij een warmtewisselaarmachine komt het water waarmee je koffie zet, niet direct uit de boiler. Met andere woorden: je kan de boiler wel warmer of kouder zetten, het water waarmee je koffie zet heeft dan alsnog een andere temperatuur. Volgens mij is de Rocket Cellini een warmtewisselaar, en 'dus' is die PID misschien niet zo handig op een Cellini.

Waar een PID wel zéér handig op kan zijn is op een machine met dubbele boiler, zoals die Expobar Brewtus.

Onderhoudsmannetjes bestaan wel, ik geloof dat casabarista onderhoud pleegt maar vaak ook de verkoopadressen van machines. Aan huis weet ik niet wie of wat (en ik kan me voorstellen dat het voor jou lastiger is om even een machine van 25kg mee te nemen naar 'de stad'..)

4
de nieuwe rocket modellen zijn 'beter' dan de oude versies...de thermosiphon is beter uitgebalanceerd, zodat de machine stabieler is wat temperatuur betreft; ook zijn her en der hoogwaardiger componenten gebruikt...de nieuwe versies hebben niet die "halve manomer"!

bij Piet van het koffiecultuurcentrum is de cellinni classic nieuw te koop voor 1049,- inclusief een professionele Sirai pressostaat! dus technisch identiek aan de nieuwe premium plus modellen.

gezien de prijs voor een nieuwe machine die technisch beter is, zou ik persoonlijk niet zo snel 650 euro voor een 3,5 jaar oude machine geven...stel je geeft deze een onderhoudsbeurt: tel er maar 75 euro bij op!

op een E61 machine met warmtewisselaar is een PID niet zo zinvol; op de Bezzera BZ07/10 modellen wel omdat hier de groep onafhankelijk wordt verwarmd van de boiler en de warmtewisselaar wat anders werkt...maar niet zo nauwkeurig als op een expobar brewtus bijvoorbeeld, maar zeker zinvol!

ik wil mijn Bezzera niet meer inruilen op een E61 HX machine in ieder geval en mis de dubbele boiler met PID niet!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

5
Ach wat een duidelijke uitleg van jullie ,heel fijn ,ben ik blij mee :) :) :)
Nu is het mij geheel duidelijk waarvoor de pid nodig is .
Mijn Isomac venus is 2 jaar oud ,maar ik wil zo graag stomen en koffie zetten te gelijk .
Daar ik niet zo lang kan staan :cry: :cry: :cry: ,dat kost mij heel veel moeite ,moet iedere keer wachten tot het lampje weer uit gaat ,zet de rolstoel er wel bij ,maar toch br br br .
Waarvoor zou ik de isomac venus voor kunnen aanbieden ,en is het misschien toch beter om een nieuwe machine te kopen ??? i v m garantie enz.

Nog een vraagje is het veel werk om een coolingflush uit te voeren ,of is dat hetzelfde wat ik nu al doe machine warm laten worden en even goed doorspoelen en dan pas de koffie er in doen ???

Nogmaals worden jullie hartelijk bedankt voor de hulp en advies .

Lieve groet Wil

6
isomac venus is vergelijkbaar met een rancilio silvia...maar in een mooiere behuizing en duurder!

2 jaar oud is nog best jong, dus gezien de nieuwprijs zou ik denken 400 euro...alleen een nieuwe rancilio kost 449,-...dus lastig om te verkopen lijkt me!

de bezzera BZ07/10 heeft geen cooling flush nodig: hooguit een korte screen flush van 2-3 seconden...

de nieuwe rocket's hebben een korte cooling flush: na 10 minuten niet gebruiken afhankelijk van je pressostaat instelling 5-10 seconden...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs