Nieuwe Rancilio Silvia V1

1
Hoi allemaal,

Even een kleine disclaimer. Ik ben geen fanatieke espressodeskundige. Ik ben een liefhebber van koffie die het zetten van espresso's aan het ontdekken is. Als ik hieronder termen verkeerd gebruik ligt het daaraan. Maar hopelijk weten jullie mij dan te corrigeren.

Na een jarenlange tevreden gebruiker te zijn van een Delonghi Dedica EC680 ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe machine. Afgelopen weekend heb ik een Rancilio Silvia V1 weten te bemachtigen via marktplaats. Bij het ophalen bleek dat er geen water uit de zetgroep en de stoompijp kwam. Daarom voor een heel schappelijke prijs weten te kopen.
Het is een Rancilio Silvia V1 uit 1999. En de mevrouw van wie ik hem kocht vertelde dat zij hem na aankoop een aantal keer had gebruikt. Maar daarna heeft hij 25 jaar lang stil gestaan. Ze had wel nog alle documentatie uit 1999 erbij. Met andere woorden: altijd van een oud vrouwtje geweest.
Ik hield mijn hart vast...

Thuis de machine aangezet met hetzelfde resultaat als bij de verkoopster: ik hoor de motor draaien en de boiler warmt op. Maar er vloeit niets uit.
Snel maar weer uitgezet om oververhitting te voorkomen.

Dat werd dus openschroeven. En de binnenkant ziet er wat mij betreft picobello uit.

De enige echte boosdoener bleek het 3-wegsventiel (is dat de Nederlandse naam van de solenoid valve?) te zijn. Die zat helemaal verstopt met (25 jaar oud) koffievet. Dus die eerst maar eens uit elkaar gehaald en schoongemaakt.
Dit was eigenlijk al voldoende om hem te laten werken. Het water uit de zetgroep en de stoompijp liep prima. Maar ongelofelijk wat eruit kwam (!). Dat was smerig. Ik denk dat dat ook al 25 jaar stil stond.
De machine dus ook maar een paar keer grondig ontkalkt en doorgespoeld.
Verder heb ik de pakking bij de zetgroep vervangen en de zetgroep grondig schoongemaakt. Ook het douchezeef mocht een schoonmaakbeurtje krijgen.

Daarna was het tijd om de koffie te testen. En na wat tweaken van de koffiemaling en de hoeveelheid moet ik zeggen dat ik een aantal heel degelijke espresso's heb gezet.

Nu de vragen:
Dat ding heeft dus 25 jaar stil gestaan. Wat adviseren jullie nu aan onderhoud?
- Ik ga in ieder geval de twee siliconen slangen vervangen. Die zien er smoezelig uit en dat wil ik weer netjes.
- De boiler zit vast met de oude schroeven. De boiler is verder gewoon mooi droog. Is het verstandig om de schroeven te vervangen en een nieuwe pakking in te voegen? Of zouden jullie wachten omdat hij het nu gewoon goed doet?
Voordeel van het openhalen is natuurlijk dat ik het eens goed kan schoonmaken. Aan de andere kant: don't fix it if it isn't broken.
- De druk is nu zo'n 12 bar (obv de 'teruggeeftest'). Er zit een oude niet aanpasbare OPV in. Adviseren jullie om die oude OPV met een koperen ringetje wat meer ruimte te geven zodat de ruk verlaagd wordt?
- Zijn er nog punten die jullie absoluut adviseren?

Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen.
Omdat ik trots ben op mijn nieuwe Silvia als bijlagen een paar foto's.
Bijlagen

Re: Nieuwe Rancilio Silvia V1

2
Gefeliciteerd!

Ik zou inderdaad de boiler/groep uit de machine halen (dat werkt lekkerder), en de boiler loshalen. De stalen boutjes vervangen door rvs en de boilerpakking vervangen.

Van de opv even de pakking vervangen als nodig. In plaats van de retourwatertest even kijken of je ergens een portafilter met manometer mag lenen. Inderdaad lekker klooien met ringetjes en/of uitboren van het ventiel.

Eventueel nog de stoomkraan ringen en pakkingen vervangen.

Tot slot: de pomp.
Kijk of de pomp ongeveer 650ml/minuut haalt (dit doe ik uit mijn hoofd. Kijk voor de zekerheid in de pompgrafiek).
De maximale druk die een "verse" pomp moet halen ligt rond 14bar.

Succes

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

4
Gefeliciteerd! Het is een fijne machine. Ik heb twee V1’s gehad. Het was ook mijn eerste echte espressomachine (na een krups te hebben gehad).
Hou wel het zwarte frame goed droog (ook onder de lekbak). Dat is heeeel gevoelig voor roest.

Een eerste logische update is een PID. Maar heb me ook heel wat jaren prima gered met (reverse) tempsurfen.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

6
Een heleboel:
1. Waar je zelf al mee begonnen bent. IMAL of WD40;
2. Je gelooft het of niet: een tik op de juiste plek tegen de kop van de bout met een centerpunt;
3. Als de koppen (inbus) nog heel zijn.
Slagschroevendraaier, of inbussleutel erin en tik er tegen met een hamer.

In alle gevallen ga ik er van uit dat je de groep/ketel combinatie uit de machine hebt en in een bankschroef hebt.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.