Re: Gaggia Spagna in tha house!

35
cremalaver schreef: Prachtig apparaat.Mooie foto's s ook.
Maar volgens mij heb je bij een van de foto's op de verkeerde site gezocht.
Haha, dat had ik zelf nog niet gezien...

Maar de gelijkenissen met de Gaggia zijn nu wel erg treffend. Gouden kroontje, geweldige achterkant en ook een lever....haha...
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

37
LS.,
Deze renovatie begint aan het einde te komen. Ik had nog beloofd om even op de groepringen terug te komen. Vroeger was dit een complexe stapeling van NBR seals en asbestringen. Tegenwoordig is daar een prachtig alternatief voor, namelijk RVS v-ringen (koop ze bij Brooks espressomachines). Deze v-ringen spreiden als het ware de seals zodat er geen water langs kan. In principe komt via de borehole het water de groep binnen. Via een waterverdeler wordt het water verdeeld in drie sproeiers (dat kun je op de foto mooi zien). Het bijzondere van deze groep is dat de seals in de cylinderwand zitten en de holle RVS zuiger blank is. Als de zuiger naar boven gaat -omdat de hendel naar beneden gaat-, lijnen de gaatjes in de holle zuiger uit met de spoeiers. Het hete water gaat door de holle zuiger naar de onderzijde en komt daar eruit (de schroef op de foto is een terugslagventiel). Omdat de waterverdeling nog steeds niet geweldig is, heb ik een E61 douche gemonteerd. Eerste shots niet slecht....:-)
Cheers, TY
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Let's gobblefunk

40
LS.,
Op een gegeven moment is alles gezegd, en mag geconcludeerd worden dat deze renovatie tot een einde is gekomen.
Ik heb de machine nog even op de proef in de keuken gezet, voordat ze naar de eigenaar gaat. Ik heb wel ervaren dat de groep pas echt mooie espresso geeft, als deze minimaal 82 graden is, liever nog wat heter. In tegenstelling tot wat je zou van verwachten van de omvang van de groep, is het shotvolume niet heel groot (35-40 mL). Daarom is het mooi om de hendel nog een keer naar beneden te trekken als de eerste druppels espresso komen (kleine fellini-move).

Aan het einde van deze renovatie kan in alleen maar concluderen....wow, wat een machtige, prachtige unieke machine. Geen enkel compromis op degelijk en sierlijkheid.
Nadeel is dat de visite zomaar ongevraagd de keuken inloopt om deze converstation piece te bewonderen.
Ik doop haar "Lieke"....gouden kroontje en prachtige achterkant.

Bedankt voor het meelezen en tot de volgende keer.
Cheers, TY
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Let's gobblefunk