Voor in de ochtend (lees 04.00 uur) op werkdagen gebruik ik om op te starten voor het werk een kop uit de Dolce Gusto omdat ik geen zin heb om voor 1 of 2 espresso/americano's de espresso machine op te warmen.
Maar dat gaat me nu wel tegenstaan en die plastic eend (het apparaat zelf) smoelt ook voor geen meter in de nieuwe keuken dus ben ik aan het kijken om in de ochtend aan de Aeropress te gaan en van lieverlee wat meer van dat soort slow coffee hardware aan te schaffen om wat te kunnen variëren in de avond en het weekend.
In eerste instantie zat ik te kijken naar een handmaler zoals een; 1Zpresso Q Air, een Timemore Chestnut S3, of evt een 1Zpresso ZP6 Special.
Maar als ik kijk naar de prijs van de laatste 2 vraag ik mij af of ik dan misschien niet beter af ben met een elektrische maler zoals een Wilfa Black Aroma, Eureka Mignon Filtro, Fellow Opus.
Voor een deel lijkt mij voor het gemak een elektrische maler fijner, en eigenlijk valt bij de handmalers de 1Zpresso Q Air al wel af gezien de kleine(re) reservoir voor de koffie want als ik een keer voor een verjaardag een paar koppen ineens wil maken dan blijf ik het malertje vullen.
Zijn er nog malers die eventueel de moeite waard zijn om te overwegen ?
Re: Maler voor Aeropress/Hario/filter
2Ik zou als ik jou was een beetje op marktplaats letten en een tweedehands maker aanschaffen. De laatste tijd zie ik opvallende veel Mazzers met de dosers er aan voor prijzen tussen de 100 en 150 euro. Dat lijkt me top spec voor een slow coffee, en ik weet niet wat de Wife Aproval Factor is...
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™
3Wat heb je nu al als maler staan?Freaky666 schreef:Voor in de ochtend (lees 04.00 uur) op werkdagen gebruik ik om op te starten voor het werk een kop uit de Dolce Gusto omdat ik geen zin heb om voor 1 of 2 espresso/americano's de espresso machine op te warmen.
Maar dat gaat me nu wel tegenstaan en die plastic eend (het apparaat zelf) smoelt ook voor geen meter in de nieuwe keuken dus ben ik aan het kijken om in de ochtend aan de Aeropress te gaan en van lieverlee wat meer van dat soort slow coffee hardware aan te schaffen om wat te kunnen variëren in de avond en het weekend.
In eerste instantie zat ik te kijken naar een handmaler zoals een; 1Zpresso Q Air, een Timemore Chestnut S3, of evt een 1Zpresso ZP6 Special.
Maar als ik kijk naar de prijs van de laatste 2 vraag ik mij af of ik dan misschien niet beter af ben met een elektrische maler zoals een Wilfa Black Aroma, Eureka Mignon Filtro, Fellow Opus.
Voor een deel lijkt mij voor het gemak een elektrische maler fijner, en eigenlijk valt bij de handmalers de 1Zpresso Q Air al wel af gezien de kleine(re) reservoir voor de koffie want als ik een keer voor een verjaardag een paar koppen ineens wil maken dan blijf ik het malertje vullen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
4De W.A.F is op zich best acceptabel hoor hahahaha.ErikvW schreef: zo 25 mei 2025, 16:32 Ik zou als ik jou was een beetje op marktplaats letten en een tweedehands maker aanschaffen. De laatste tijd zie ik opvallende veel Mazzers met de dosers er aan voor prijzen tussen de 100 en 150 euro. Dat lijkt me top spec voor een slow coffee, en ik weet niet wat de Wife Aproval Factor is...
Ik heb altijd al een zwak voor Mazzer malers gehad en heb "vroegah" al eens een nieuwe Mazzer Mini Electronic gekocht bij Peter (Kafko) en was daar enorm tevreden over, maar door verschillende omstandigheden (tijd/werk ed) alles verkocht, en nu ik weer sinds een half jaar ofzo "terug" ben in de koffiehobby een set via MP gekocht waar een Quamar M80e maler bij zat maar die heeft me sinds dag 1 tegen gestaan (zelfs nadat ik nieuwe schijven had gemonteerd) heb ik sinds een paar weken al een Mazzer SJ Electronic staan die mij (ondanks dat er veel betere malers zijn qua geluid en retentie, maar ik heb gewoon een soort van zwak ? voor die dingen) en dat bevalt mij weer super.
Had even getwijfeld om een SD maler te kopen maar ik denk dat ik het gemak van een hopper verkies boven SD'en.
Maar om nu nóg een SJ ernaast te zetten is mij zelf wat gortig en een ander merk maler erbij/naast leid misschien weer tot andere inzichten in de espresso malers (indien het een elektrische gaat worden)
Bezzera Guilia/ DF64V (Gen 2)
5Een Mazzer SJ Electronicbobbee schreef: zo 25 mei 2025, 17:12Wat heb je nu al als maler staan?Freaky666 schreef:Voor in de ochtend (lees 04.00 uur) op werkdagen gebruik ik om op te starten voor het werk een kop uit de Dolce Gusto omdat ik geen zin heb om voor 1 of 2 espresso/americano's de espresso machine op te warmen.
6Ok. Als je die grof zet kun je daar ook best een filterkoffie mee zetten die sowieso stukken beter kan zijn als de Dolce Gusto. Is maar een idee, overigens kun je volgens mij op de 1zpresso malers een boormachine met bitje zetten en dan maken. Ik heb zelf een ZP6 en die bevalt mij heel goed, geeft een "cleane" smaak aan de filterkoffie.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
7Ik wil eigenlijk niet steeds die Mazzer verstellen en bovendien zit ik dan nog met een hopper waar de espresso bonen inzitten en als ik die eraf haal zitten er nog steeds een aardig hapje bonen boven de schijven.bobbee schreef: zo 25 mei 2025, 18:53 Ok. Als je die grof zet kun je daar ook best een filterkoffie mee zetten die sowieso stukken beter kan zijn als de Dolce Gusto. Is maar een idee, overigens kun je volgens mij op de 1zpresso malers een boormachine met bitje zetten en dan maken. Ik heb zelf een ZP6 en die bevalt mij heel goed, geeft een "cleane" smaak aan de filterkoffie.
En een ZP6 "elektrificeren" lijkt mij geen goed idee want dan kan ik elke morgen eerst naar de garage om een schroeftol te halen om koffie te malen, want om permanent een tol in de keukenkast te hebben wil ik zelf (en de vrouw ook) niet.
8Ok. Ik weet verder ook niks voor je. Voor filter heb ik de ZP6 maar die gebruik enkel voor mijzelf met 15 tot 20 gram koffiebonen op filter stand.
9Ik heb zelf een handmaler van MHW 3Bomber icm een Aeropress. Erg tevreden mee; goede prijs/kwaliteit imho. Maalt, in tegenstelling tot de Porlex handmaler die ik in het verleden had, zeer licht. Eenvoudig instelbaar.Freaky666 schreef: zo 25 mei 2025, 16:19 Zijn er nog malers die eventueel de moeite waard zijn om te overwegen ?
10Ik gebruik een Comandante C40 Mk4 voor filter en Aeropress. Ook al heb ik geen directe vergelijking met andere handmalers (behalve de Hario Skerton Plus budgetmolen), een voordeel vind ik dat hij gangbaar is, al een poosje meegaat en er volop onderdelen verkrijgbaar zijn. Bij de momenteel populaire handmalers van 1zpresso bijvoorbeeld volgen de types elkaar in hoog tempo op en vraag ik me af of er over een paar jaar nog onderdelen voor te krijgen zijn (zijn die nu trouwens wel verkrijgbaar?). Bij de Comandante zijn onderdelen en accessoires wel goed verkrijgbaar, en zijn ze bovendien compatibel met oudere modellen. Dat vind ik sympathiek en duurzaam.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino