Re: Koffie camping / thuis

21
Leinad schreef: zo 06 jul 2025, 09:44
m1k4 schreef: Dankje voor de info , ik ga hem er gewoon bij bestellen.
Weet jij of hij op een kannetje past met een opening van 7,5 cm ?
Ja, de opening (dus incl buitenrand) kan max 9 cm zijn heb ik net ff gemeten :-)
Thx dan gaat dat zeker goed komen !

25
Ik zit nu voor mijn tent in Zwitserland en heb net een "camping cappuccino" voor mijn vrouw gemaakt met espresso met ese pads uit de Handpresso en opgeschuimde uit de french press. Nu wacht ik tot de koffie in de French press klaar is (eerst de melk er natuurlijk even uit gespoeld). Ik heb ook een Aeropress Go mee. Zo kom ik de vakantie wel door. Ik ben alleen een weegschaaltje vergeten mee te nemen. Ach, dat is misschien zelfs beter. Gebruik de schep van de Aeropress tenminste eens.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

26

MichaelvDuuren schreef:Voordeel van de Switch tegenover de Dripper is dat je de Switch ook als normale V60 kan gebruiken. De Dripper volgens mij alleen op 1 manier toch?

De Switch 03 kan je ook flinke bak koffie mee zetten

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nee hoor, je kan gewoon, als je dat wilt, de clever dripper als gewone pour over gebruiken. Dan moet je 'm gewoon op je mok of karaf zetten.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

27
bobbee schreef:https://www.google.com/search?q=clever+dripper+clogging

Als je hierop googled kom je dus best veel berichten tegen met het niet doorlopen van het water. Vandaar dat ik dus al die tijd er vanuit ging dat dit schering en inslag was. Dit moest ik van mijn ego nog even kwijt!
Afbeelding
Afbeelding
Ik begrijp het wel, als mensen mogelijk een maler gebruiken die heel veel "fines" oplevert, of als er simpelweg te fijn gemalen wordt. Zelf heb ik het echt nog nooit gehad....

29
Leinad schreef: zo 06 jul 2025, 08:24 Nee, ik vind het echt een héél handig apparaatje. Wel inderdaad eerst water dan koffie.

Mijn go-to recept voor 2 koppen is:
26 gram koffie + 390 gram water
Eerst water, dan koffie
Roer, 2 minuten wachten, roer, 0,5 minuut wachten. Dan op een karaf zetten.
Doorlooptijd is bijna altijd 1 minuut, anders maalgraad aanpassen.

Edit: nooit lichte branding hier, altijd donker of medium-dark.

Gaat ook altijd mee op vakantie samen met 1 of 2 mokapotjes. Voor ons perfect :-)
Wat voor handmaler gebruik je en welke instelling ?
Het maalsel moet denk ik een stuk groffer dan aeropress of niet ?

30

m1k4 schreef:
Wat voor handmaler gebruik je en welke instelling ?
Het maalsel moet denk ik een stuk groffer dan aeropress of niet ?
Af en toe gebruik ik een handmaler, maar meestal gebruik ik de Mazzer Philos. De stand zegt voor jou niets, want dat is bij iedere maler weer anders, ligt eraan waar het "nulpunt" is.
Als ik wel een handmaler gebruik is het de MHW 3 Bomber maler.
Ik doe inderdaad een tikkeltje grover dan voor de Aeropress, maar dat ligt weer aan het recept. Ook de Aeropress gebruik ik soms met grove maling en soms fijner.

Lastig uitleggen dus... Kwestie van uitproberen wat je zelf lekker vindt.