Re: DAK roasters - Second chance

42
bobbee schreef: vr 25 jul 2025, 14:53 Ik zou DAK helemaal niet kopen voor espresso.
Afbeelding
Dan zou ik ergens anders bestellen. DAK is third wave koffie. Voor mij enkel voor filter geschikt.
Ze branden niet alles zo super licht, gelukkig ook. Sommige zijn gebrand tussen medium en light en daarmee heb ik in het verleden wel eens hele lekkere espressos mee getoverd. Moet zeggen dat dat dan wel op df83v met SSP ging.

Ik ga zelf stoppen met filter koffie, althans ik heb een plan.. ik ga dat in een aparte topic binnekort toelichten. 😁
Espressomachine: Strietman CT1 & HiBREw H4C Ultra
Maler: 1zpresso K-Ultra
pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

43
Goeie, ik heb gelijk een zak Blondie Ecuador opgehaald. En een filter mee gezet, maar proefde nog een beetje te vers vreemd genoeg? Of het was dat het echt niet samenging met een broodje pindakaas :D Kijken hoe hij het op espresso doet (persoonlijk vind ik DAK juist geweldig voor espresso).

Vorige keer de Coco Bongo gehaald, die heeft wel een behoorlijke kokos smaak.

45
youssef88 schreef: di 29 jul 2025, 00:38 belachelijke bedragen voor zulke oude boontjes, heb ze ook wel eens aan toogoodtogoo zien doen
Tja, het is maar hoe je het bekijkt, maar DAK is simpelweg heel duur en daar betaal je voor. Ze vragen bijvoorbeeld voor sommige varianten €117 per kilo als je het vers van de pers wilt hebben die ze dan nu 6-8 weken na branding aanbieden. Gebrand op een IMF Brander zouden ze in theorie ook langer vers moeten blijven.

Daarnaast is het bij DAK ook nog zo dat ze een langere rusttijd adviseren, waardoor je alsnog 2 à 3 weken moet wachten voordat de koffie überhaupt op smaak is gekomen.

Ik vind een vierde van de prijs dan best redelijk, en het is ook fijn dat ik niet hoef te wachten op de rusttijd maar de koffie meteen kan gebruiken.

Persoonlijke mening: het verschil tussen 3 weken na branding en 6 weken na branding, ga je dat proeven? Ik betwijfel dat in ieder geval.
Espressomachine: Strietman CT1 & HiBREw H4C Ultra
Maler: 1zpresso K-Ultra
pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM