Re: Wat zou je kiezen? Faema faemina 1964 - Elektra Micro casa - La pavoni geüpgraded met alle modificaties

42
GuidovW schreef: ma 11 aug 2025, 21:59
Hk87 schreef: ma 11 aug 2025, 10:32 Het zijn net broers van elkaar 😁

Wat een prachtig koppel!
Bedankt Guido,

Ik kon niet wachten tot je terug kwam van vakantie en kreeg een goed aanbod voor een splinternieuwe, die ook nog wat matched bij de strietman 😄

Fijne vakantie nog!
Espressomachine: Strietman CT1 // La Pavoni Professional // HiBREw H4C Ultra
Maler: 1zpresso K-Ultra
pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

Re: Wat zou je kiezen? Faema faemina 1964 - Elektra Micro casa - La pavoni geüpgraded met alle modificaties

43
Hk87 schreef: ma 11 aug 2025, 23:50
Hk87 schreef: ma 11 aug 2025, 10:32 Het zijn net broers van elkaar 😁

Wat een prachtig koppel!
Bedankt Guido,

Ik kon niet wachten tot je terug kwam van vakantie en kreeg een goed aanbod voor een splinternieuwe, die ook nog wat matched bij de strietman 😄

Fijne vakantie nog!
Tnx, vanuit Frankrijk.
Nu mis je alleen de upgrades nog. 😇
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

44
GuidovW schreef: wo 13 aug 2025, 19:46
Hk87 schreef: ma 11 aug 2025, 23:50

Wat een prachtig koppel!
Bedankt Guido,

Fijne vakantie nog!
Tnx, vanuit Frankrijk.
Nu mis je alleen de upgrades nog. 😇
Ja gelukkig, zo wil ik beginnen. De upgrades gaan uiteindelijk wel komen hoor maar ik vind het een mooie gelegenheid om nu te beginnen met de machine zoals ie is.

Heb alleen een peilglas probleem wat stuk is gegaan. Peilglas besteld maar blijkbaar heb ik ook de verkeerde rubbertje. Nu rubber besteld met messing ringen wat blijkbaar ook nodig is. Lichtelijk geïrriteerd geraakt door alle gedoe. Ik heb echt een belachelijke hoeveelheid aan accesoires, onderdelen, servicekit en wat nog wel niet allemaal. Een Cappuccinatore, twee stuks! Wie gebruikt dat onzin en waarom zit het er bij? Geen idee..
Een hele zooi aan rubbers nog maar precies dat wat ik moet hebben zit er natuurlijk niet bij.

Maar goed, ik kom er wel 🤣

45
Wat gek dat ik met de La Pavoni een stuk fijner moet malen en zelfs een hogere dosering nodig heb: 16 gram koffie, terwijl ik bij de Strietman 14,5 gram gebruik.

Maar goed, bij de derde poging had ik er een klassieke espresso uit.

Wie gebruikt een temperatuur strip op de pavoni? Aan het begin staat de strip bij 80°. Halverwege dan zo ongeveer 85°. Einde van de shot zo rond de 90°.
Proefondervindelijk zou ik zeggen dat de temperatuur te laag is want ik proef er een zuurtje in wat niet hoort bij deze koffiebonen.

Doen jullie het anders? Dry pumps of iets dergelijks om de temperatuur iets omhoog te krikken?
Bijlagen

46
Ja, ik heb een temperatuur strip maar zo nauwkeurig is dat volgens mij niet. Ik doe inderdaad een paar dry pumps om de temperatuur snel omhoog te krijgen. Werkt bij mij goed. Ik doseer zelf 14 gram, maar dat hangt erg af van het bakje uiteraard :-)
Ik gebruik de Europiccola bijna dagelijks voor mijn "avond espresso".
Op dit moment de decaf van HK. Erg lekker
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta

47
Ja, hier ook inderdaad iets fijner dan de Silvia. Gemiddeld 12 gram, afhankelijk van de luchtvochtigheid heb ik gemerkt. Temperatuurstrip heb ik ook gebruikt, maar er na een poosje weer afgedaan, stond niet mooi en ik had een workflow gevonden die werkt.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

49
Ik gebruik geen temperatuurstrips, maar heb mijn vingers ‘geijkt’ 😎 met een meter.
Fingerspitzengefühl dus, om te bepalen wanneer de groep warm genoeg is.

De Bong isolator helpt erbij om de groep langzaam op te warmen (dry/wet flushes) en oververhitting te voorkomen.
Ik gebruik lichte tot medium gebrande bonen en 14 gram.
Wel fijn gemalen, maar ik heb geen vergelijk met andere machines.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

50
Okee, dit wordt als ik het zo zie niet mijn ding. 😅

Ik heb eigenlijk wel zo een beetje geprobeerd waarvan ik zou verwachten dat er iets substantieel zou moeten veranderen.

Ik heb werkelijk geen idee hoe jullie het weten te toveren maar ik vind dit ver ondermaats smaken en presteren tot nu toe.