Re: Nieuwe koffie, testers gezocht!

31
Nu je het zegt…. Ik kijk een concert van Sigur Rós en dat is zeer fraaie IJslandse mist.
Maar die koffie, daar gebeurde niets. De mist verhult de smaken die er wellicht wel zijn.

Ach, ik probeerde mijn ervaring een beetje poëtisch te verpakken. En eigenlijk is het mooi dat jij er een ander gevoel bij hebt want zo is het met koffie ook. Wat de één erg lekker vindt kan de ander weinig doen.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

32
Als espresso vonden wij hem lekker.

Een licht zuurtje, volle body en een lange kruidige afdronk. Waar we normaliter met medium tot medium-dark doseren op 17,5 in en 35 uit, zaten we hier op 18,5 in en 42 uit.
Strega met PSM mod en Mazzer Philos met de I189D burrs

In de cappuccino bleven de smaken niet overeind, maar als espresso zeer geslaagd.

Joost, dank je wel voor het mogen proeven.

34
Ik heb m nog wat grover gezet en het resultaat werd nog wat beter. 16gram erin, 15 seconden pre infusie en 32 gram eruit. Doordat de pre infusie wat efficiënter gaat met een grovere maling gaat bij mijn Vectis de output automatisch ook mee omhoog.
Ondanks een groter volume dam mijn vorige shot had ik nu meer body en een mooiere smaak. Het zuurtje is mooi rond en fruitig. Nasmaak lang aanwezig maar geeft me een beetje het gevoel dat het droge bonen zijn, als in weinig olie aanwezig. Ondanks het positieve resultaat vind ik dit wel echt een boontje waarvoor ik niet meer dan €30,- per kilo zou willen neerleggen. Gewoon niet zo mega speciaal en dan werkt hij ook niet zo makkelijk mee als andere bonen die ik heb gehad.
In de cappuccino ben ik nog niet overtuigd. Ook mijn vriendin zei dat slechts de bitterheid doorkomt terwijl die in de espresso totaal niet overheerst.
Tot nu toe voelt het voor mij nogsteeds als een medium roasts die onderontwikkeld is. Hij gedraagt zich een beetje als een light roast, maar deze koffie lijkt daar niet interessant genoeg voor. Ik had liever wat minder zuur gehad (ondanks dat ik het heel aangenaam vind) en meer zoetigheid in een medium roast uit Colombia.
Londinium Vectis | Eureka oro XL | moccamaster | Gene Cafe

36
Hoi testers,

Als het goed is heb je een proef-formulier bij de sample ontvangen met de vraag in te vullen welke apparatuur én welke settings / recept je gebruikt.
Wellicht om jullie ervaringen te delen ook leuk om hier te vermelden hope je de koffie zet ?
Groetjes,

Joost van Espressowinknel.nl
Hk87 schreef: za 20 sep 2025, 16:40 Ik denk niet dat de manier waarop dit nu gaat veel bijdraagt aan het doel.

Het is niet duidelijk wat jullie nu precies doen en hoe.

Welke machines er gebruikt worden, met wat voor malers precies, eventueel verschillende schijven als dat van toepassing is.

Welke ratio er is aangehouden, in wat voor tijdsbestek en met welke dosering.

Meer van zulke details eigenlijk..

Ik persoonlijk zou dat wel heel waardevol vinden om te weten als ik iemand bonen verstuur voor testen.

Ik wacht persoonlijk nog even met proberen, ik vind meestal echt bij twee weken een goede startpunt soms zelfs drie weken.
Eigenaar van Espressowinkel.nl
Sleutelaar, koffie-gek, pizza-bakker, muziek liefhebber, motorrijder

38

Joost van EWNL schreef:Hoi testers,

Als het goed is heb je een proef-formulier bij de sample ontvangen met de vraag in te vullen welke apparatuur én welke settings / recept je gebruikt.
Wellicht om jullie ervaringen te delen ook leuk om hier te vermelden hope je de koffie zet ?
Groetjes,

Joost van Espressowinknel.nl
Ik heb je vandaag gemaild.

Ik heb een aantal maal een redelijke espresso eruit kunnen trekken met 20 gram koffie in en ongeveer 40 gram uit. Ik kreeg echter niet een heel lekkere espresso helaas.

Machine Londinium Vectis
Maler Eureka XL

Verschillende filterbakjes, IMS bakje werkte het beste hier zoals al eerder verteld.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

39
Ik heb mijn koffie gezet met een Quickmill 820 met een OPV op 9 bar. De temperatuur is niet te zien of te veranderen en weet ik dus niet. De bonen zijn gemalen met een Quamar T80, een oude horecamolen waarvan ik de dosering heb vervangen door een trechter en de hopper door een balgje waardoor ik ermee kan single dosen. Uiteindelijk heb ik de koffie goed gekregen in een ratio van 1:2,5 (20 gram in 50 gram uit) in een tijd van ruim 25 seconden vanaf de eerste drup. In een lagere ratio bleef hij te zuur. Nu hield hij wel een zuurtje, maar die was niet onaangenaam.

Het formulier heb ik gisteren gescand en gemaild.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

40
Ik ga het formulier invullen wanneer ik de laatste paar kopjes eruit haal. Ik merk dat de koffie bij mij nu toch nog wel beter begint te worden nu die ook een weekje in hopper zit. Vooral in espresso. De maalgraad en zetmethode heb ik sinds laatste post niet meer aan veranderd.
Londinium Vectis | Eureka oro XL | moccamaster | Gene Cafe