Re: Waterhardheid verlagen ?

4
Toxiq schreef: zo 02 nov 2025, 18:11 Wij wonen in limburg waar het water vrij hard is (ergens rond de 9 a 10dh)
hoe zouden jullie dit verlagen ? RO apparaat en aanlengen tot gewenst niveau of anders ?
Klinkt misschien gek, maar probeer eens extra Brita Aquagusto in je waterreservoir. Koop twee goedkope hardheid tests en test je voor en na resultaat. Dit kun je doen vanuit het reservoir of juist de water output van je machine. Ik heb zelfs een tijdje spa blauw gebruikt als water voor de koffie.

5
Wij hebben een aantal jaren geleden een waterontharder in de waterleiding laten plaatsen door Boshuis, werkt met regeneratiezout. https://www.boshuis.nl/
Voor circa € 2000,--
Nu zijn er ook lokale initiatieven en die zijn net iets goedkoper.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

6
Hier ook een vaste ontharder in de cv-kast met regeneratiezout. Ook prettig voor de andere apparaten in huis, die dan ook geen kalkaanslag meerdere hebben.
Alleen opletten dat je er dan één kiest met voldoende debiet. Want als één apparaat (bijv. de vaatwasser of douche) veel water gebruikt dan zal er ‘gewoon’ water bijkomen. Op advies van de leverancier daarom geen kleintje gekozen.

Afbeelding
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.