Welke molen?

1
Sinds kort ben ik in de wondere koffiewereld gestapt en ik blijf me dagelijks verbazen over de vele mogelijkheden, technieken en smaken. Ik ben begonnen met een eenvoudige V60 en wat light roast bonen uit Kenia en Ethiopië. Ik ben nog wat zoekende in de afstelling van de Kingrinder P2. Ik heb gekozen voor deze eenvoudige molen om mee te starten. Voorlopig houd ik het bij de V60 en misschien t.z.t. een Aeropress of een Frenchpress en kijk nu naar een molen upgrade. Mijn oog viel daarbij op een OE Lido OG als mogelijke upgrade, maar ik zie in dit forum vele andere, soms vrij exotische molens voorbij komen (handmatig en elektrisch). Omdat het aanbod zo gigantisch is, vraag ik me af wat een goede upgrade zou zijn als ik het bij light / medium roast houd. Het zou natuurlijk wel fijn zijn als de molen in de toekomst ook geschikt is voor espresso. Ik begrijp dat de keuze voor een groot deel persoonlijk is, maar enige richting zou fijn zijn. Ik heb niet echt een maximum budget, want kwaliteit kost nu eenmaal geld.

Re: Welke molen?

2
ErikVhn schreef: vr 21 nov 2025, 10:12 Sinds kort ben ik in de wondere koffiewereld gestapt en ik blijf me dagelijks verbazen over de vele mogelijkheden, technieken en smaken. Ik ben begonnen met een eenvoudige V60 en wat light roast bonen uit Kenia en Ethiopië. Ik ben nog wat zoekende in de afstelling van de Kingrinder P2. Ik heb gekozen voor deze eenvoudige molen om mee te starten. Voorlopig houd ik het bij de V60 en misschien t.z.t. een Aeropress of een Frenchpress en kijk nu naar een molen upgrade. Mijn oog viel daarbij op een OE Lido OG als mogelijke upgrade, maar ik zie in dit forum vele andere, soms vrij exotische molens voorbij komen (handmatig en elektrisch). Omdat het aanbod zo gigantisch is, vraag ik me af wat een goede upgrade zou zijn als ik het bij light / medium roast houd. Het zou natuurlijk wel fijn zijn als de molen in de toekomst ook geschikt is voor espresso. Ik begrijp dat de keuze voor een groot deel persoonlijk is, maar enige richting zou fijn zijn. Ik heb niet echt een maximum budget, want kwaliteit kost nu eenmaal geld.
Nou gesproken over exotische malers de Lido OG van orphan espresso is anders ook wel een zeldzame die haast niet voorkomt in Nederland. Het klinkt alsof je je huiswerk goed hebt gedaan want met deze Lido kan je zowel espresso als ook filter doen.
Bovendien scoort hij hierop het hoogste in de ranglijst van handmalers die Lance Hedrick een tijd geleden heeft gedaan vanwege zijn veelzijdigheid.

Ik zou het doen gezien je voorkeuren wat je aangeeft!

En bevalt het op de èèn of andere manier toch niet dan sta ik bij deze alvast in de rij om het over te kopen van je :lol:
Lelit Bianca V3 - KafaTek MC6
Pre-order Bookoo Motto Omni80

3
Die Lido is wel een vreselijk plomp geval waar je grote handen voor nodig hebt. Ik zou denk ik een andere molen aanschaffen. Kijk eens naar dit recente overzicht van Asser Christensen van The Coffee Chronicler:
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

4
fob schreef: vr 21 nov 2025, 19:56 Die Lido is wel een vreselijk plomp geval waar je grote handen voor nodig hebt. Ik zou denk ik een andere molen aanschaffen. Kijk eens naar dit recente overzicht van Asser Christensen van The Coffee Chronicler:
Zijn reviews zijn wel heel erg gekleurd op basis van wat hij zelf voordelig (gratis) kan krijgen.

Of verdient commissie als je een aankoop doet met èèn van zijn links.

Dat zegt hij zelf dan ook wel een beetje open en eerlijk:
https://coffeechronicler.com/affiliate-disclosure/

Je zal hem bijvoorbeeld om die reden niet horen over een Pietro pro want daar kan hij niks mee verdienen terwijl dat wel zo een beetje èèn van de sterkste malers op de markt is.

Just saying, 😄

5
Ik denk dat het inderdaad goed is om rekening te houden met bias door sponsoring. James Hoffmann is volgens mij de enige die in staat is om alle apparatuur zelf aan te schaffen. Hij heeft ook een test van handmolens, maar daarin neemt hij de nieuwere molens niet mee. Die Pietro is trouwens al helemaal een plomp geval, die je volgens mij al helemaal niet in een hand kan houden (ik heb hem zelf niet).

Ik ben nog steeds dik tevreden met mijn Comandante.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

6
fob schreef: vr 21 nov 2025, 21:08 Ik denk dat het inderdaad goed is om rekening te houden met bias door sponsoring. James Hoffmann is volgens mij de enige die in staat is om alle apparatuur zelf aan te schaffen. Hij heeft ook een test van handmolens, maar daarin neemt hij de nieuwere molens niet mee. Die Pietro is trouwens al helemaal een plomp geval, die je volgens mij al helemaal niet in een hand kan houden (ik heb hem zelf niet).

Ik ben nog steeds dik tevreden met mijn Comandante.
Ik heb hem zelf ook niet want ik drink niet echt van die light roast filter koffie. Voor mij heeft het geen waarde want dat is het gebied waar het in uitblinkt. In die categorie wordt de Pietro dan ook vergeleken met de duurste elektrische malers.

Ergonomie is ook veel bekritiseerd aan het begin en om die reden hebben de makers een houder ontwikkeld waarmee je het vast kan zetten.

Bij een plomp ding moet ik eigenlijk aan de Helor 106 denken. Die weegt bijna 2 kilo en zit een 71mm Robur in 😅
Ik heb hem heel serieus overwogen!

James Hoffman doet trouwens niet zoveel meer aan product reviews. Maar ik waardeer zijn videos ook op een andere manier. Laatst heeft hij iets gedeeld met malers die hij een steen liet maken, zelfs metaal. Heel leuk om te zien. Zelfs de handmaler had geen moeite met steen 😄
Pas bij metalen werd het spannend.

Lance Hedrick koopt trouwens ook al zijn spullen zelf en heeft geen affiliate links en sponsoren. Zijn eigenwijze manier van presenteren en energie is dan weer heel anders als Hoffman.

7
Meh, is niet helemaal correct. Hedrick is betrokken geweest als adviseur bij de Fellow Ode V2 en is redelijk diep betrokken bij Meticulous. En hij werkt voor Onyx - waar je niets van merkt buiten de logo's soms op zijn kleding.
Hoffman is dan weer mede-eigenaar van Square Mile, wat de reden is dat hij heel weinig koffie beoordeeld anders dan de absurde. Ook is hij adviseur van Victoria Arduino voor de Black Eagle.

Echt afhankelijk lijkt me zo moeilijk, ik bewonder beide heren dat ze er op een gezonde manier mee omgaan.
Londinium R - Option-O P80 - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

8
ErikvW schreef: vr 21 nov 2025, 22:48 Meh, is niet helemaal correct. Hedrick is betrokken geweest als adviseur bij de Fellow Ode V2 en is redelijk diep betrokken bij Meticulous. En hij werkt voor Onyx - waar je niets van merkt buiten de logo's soms op zijn kleding.
Hoffman is dan weer mede-eigenaar van Square Mile, wat de reden is dat hij heel weinig koffie beoordeeld anders dan de absurde. Ook is hij adviseur van Victoria Arduino voor de Black Eagle.

Echt afhankelijk lijkt me zo moeilijk, ik bewonder beide heren dat ze er op een gezonde manier mee omgaan.
Hij is ook betrokken geweest bij de Pietro.

Waar het mij voornamelijk om gaat en wat ik hierboven bedoelde te zeggen is dat als bepaalde fabrikanten met regelmaat bepaalde reviewers uitkiezen die hun producten mogen beoordelen en testen dan wordt het een lastige positie voor die reviewer. Want anders bestaat er een kans dat ze de volgende keer dat even overslaan met producten toezenden als de review ze niet bevalt. Dan wordt het ook daarna lastiger om content te blijven maken op lange termijn want het kost veel geld om alles maar met eigen middelen te kopen. Dus zijn de bewoordingen dan maar of helemaal niet negatief of heel mild en onderbelicht aan kanten die minder zijn.

Daar hebben James en Lance haast geen last van omdat het nooit echt de verdienmodel is geweest voor hun om spullen toegezonden te krijgen of aan affiliate deals/links te doen maar juist met eigen financiën kopen die ze dan beoordelen en testen. Lance is wat dat betreft daar heel veel meer mee in verwikkeld als James en dat maakt Lance zijn positie nog moeilijker als die van James want je ziet vaak ook bijvoorbeeld op de Amerikaanse homebarista hoe verhit een gesprek kan worden als het over 'gear' gaat. Het voordeel van Lance is dat hij geen blad voor de mond neemt en gewoon zegt wat hij denkt. Althans zo heb ik hem ervaren door de jaren heen.
Nu afgelopen keer lijkt hij toch wat af te wijken met hoe dat is gegaan bij Meticulous. Hij is er lyrisch positief over maar heeft er ook belangen in. Dat is een beetje spelen met vuur als we het over onafhankelijkheid hebben.

Maar goed, ik kan ook beiden heren zo op hun eigen manier bewonderen.

Ik zat er laatst nog aan te denken maar is het niet super grappig dat de meeste mensen over de wereld die koffie drinken denken en vinden dat Starbucks 'premium' en 'goede' koffie is :lol:
En dus dat wij eigenlijk hier maar een minderheid zijn in onze eigen koffie wereld. En ook onderling hier zijn we weer absoluut verdeeld in smaak met waar de ene klassieke koffie wilt nabootsen met tonen van chocolade en caramel op 9 bar druk gezet en weer de andere er niks van wilt weten en alleen nog light roast drinkt met vrijwel geen mondgevoel en tonen van guaves en Papaya en een hintje passievrucht :mrgreen:

Ik heb tot de dag van vandaag geen èèn koffie drinker in mijn omgeving kunnen bekoren met een kopje light roast espresso. Absoluut ondrinkbaar, zeggen ze. :lol:

9
Ik zat er laatst nog aan te denken maar is het niet super grappig dat de meeste mensen over de wereld die koffie drinken denken en vinden dat Starbucks 'premium' en 'goede' koffie is :lol:
En dus dat wij eigenlijk hier maar een minderheid zijn in onze eigen koffie wereld. En ook onderling hier zijn we weer absoluut verdeeld in smaak met waar de ene klassieke koffie wilt nabootsen met tonen van chocolade en caramel op 9 bar druk gezet en weer de andere er niks van wilt weten en alleen nog light roast drinkt met vrijwel geen mondgevoel en tonen van guaves en Papaya en een hintje passievrucht :mrgreen:

Ik heb tot de dag van vandaag geen èèn koffie drinker in mijn omgeving kunnen bekoren met een kopje light roast espresso. Absoluut ondrinkbaar, zeggen ze. :lol:
[/quote]

Het is maar net wat je referentiekader is, denk ik. Als je altijd Senseo hebt gedronken en dan een Starbucks bezoekt, dan is het verschil wellicht al best groot.