Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

6538
bobbee schreef: di 10 mar 2026, 21:37 Supergezond ook die rogge!

Ik maak tegenwoordig dit soort broodjes, 50% volkoren, 50% bloem, scheut olijfolie en zout en desem. Soms wat zaadjes voor de smaak. 75% water.
Afbeelding
Zou je daarvan het recept willen delen? Ik heb ook een broodbakmachine voor het dagelijks brood en dat ziet er goed uit!
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

6540
fob schreef:
bobbee schreef: di 10 mar 2026, 21:37 Supergezond ook die rogge!

Ik maak tegenwoordig dit soort broodjes, 50% volkoren, 50% bloem, scheut olijfolie en zout en desem. Soms wat zaadjes voor de smaak. 75% water.
Afbeelding
Zou je daarvan het recept willen delen? Ik heb ook een broodbakmachine voor het dagelijks brood en dat ziet er goed uit!
400 gram bloem/meel
300 gram water
8 gram zout
Olijfolie 20 gram of iets
120 gram actieve desem (ik maak altijd een droge desem dwz van 40 gram meel + 80 gram water en 20 gram oude desem. Zo is de smaak minder zuur waardoor mijn kinderen het ook graag eten.)

Panasonic broodbakmachine. Dit is de enige die de temperatuur tijdens rijs stuurt.

Alles behalve zout in bakblik en pizzastand laten kneden. Als alles in het kruim zit kneden stoppen en vervolgens Frans programma kiezen van 5:30 en timer naar 9:30 instellen en op start drukken. Zout op deeg strooien.

Dat is alles. Rest gaat vanzelf.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!