Re: Troebel water uit heetwaterpijpje én langzaam oplopende temperatuur Rocket Mozzafiato Cronometro V PID

4
Hansjeh schreef: di 19 mei 2026, 12:50 Ineens komt er troebel water uit het heetwaterpijpje terwijl water uit de zetgroep gewoon helder is. Verder loopt de temperatuur heel langzaam op en wordt niet warmer dan 83 graden. Iemand bekend met deze problemen en eventueel een oplossing voorhanden?
OK. De diagnose staat, ernstige verkalking (denkt men nu). De lol van dit forum is eigenlijk dat degene die het topic opent dan reageert en dan ontstaat een discussie en wellicht ook een oplossingsrichting. We zijn allemaal koffieliefhebbers en helpen elkaar als er problemen zijn. En gaandeweg leren we het een en ander.

Dan vind ik een eerste post na lidworden in september 2024 een beetje schraal, je had toen ook even kunnen kennismaken en je setup kunnen delen. Geeft natuurlijk niet, maar stel - en ik ga daar nu vanuit - dat je idd een compleet verkalkte machine hebt, weet dan dat je een perfect mooie machine hebt, die zonder al te veel moeite zo 50 jaar kan meegaan. Er is nu (opeens, nee niet opeens maar ten gevolge van niet oordeelkundig gebruik) wel onderhoud nodig. Kan je zelf doen, zo moeilijk is dat niet. Of even wegbrengen.
Dus de oplossingen zijn er.

Maar verder is dit vooral een forum. Dus mijn boodschap is dat het leuk is om even aan te geven hoe je erin staat en wat het (voortschrijdend) inzicht is. En wat je wil gaan doen! Pleur de machine op de te koop afdeling als je daar behoefte aan hebt! Of pak het onderhoud even aan. En alles daartussen. Maar communiceer. Dat vinden wij leuk en waardevol.