Re: Upgrade voor mijn bb005.

11
Erik82 schreef: di 08 sep 2026, 14:07
Bernd90 schreef: ma 07 sep 2026, 20:58 Als je op zoek bent naar een vergelijkbare smaak als je van de BB05 gewend bent, zou ik eerder voor de 55 gaan en het extra geld liever in goede koffiebonen investeren.
Daar ben ik het niet mee eens. Als je zou upgraden van 80mm naar 98mm dan zou dat een goed antwoord zijn maar 55mm is echt klein en matig. De stap naar 64/65mm is fors en geeft in alles veel betere resultaten. Dit soort opmerkingen hebben pas zin als je in de regio van "diminishing returns" zit maar hier gaat iemand van een uiterst matige startersmaler naar iets wat echt serieus goede resultaten kan geven.

Als je betere bonen gaat kopen met 55mm dan is de maler vervolgens de beperkende factor en heb je alsnog niks aan je betere bonen.
ik was met de koffie uit mijn oude specialita altijd tevreden en vond deze lekkerder dan de standaard schijven van mijn df64. Het hele: groter is sowieso beter, kan ik niet helemaal voor tekenen. Ik zou altijd de voorkeur geven aan goed geproduceerde 54mm ditting schijven in een baratza forte boven matige 83mm schijven.
Rocket appartamento - Eureka single dose pro

12
bobbee schreef:TS: Probeer anders gewoon een Eureka XL te scoren 2e hands voor 300 a 350 euro. Ga je echt een enorme stap mee vooruit op de bezzera maler en ben je voorlopig wel zoet. Met de timer erop en de lage retentie van de XL kun je prima doseren zonder GBW functie.
Ik deed altijd x aantal seconden op de 2 kops modus voor 18 gram bijvoorbeeld en op de 1 kops modus een seconde of lager (kan ik mij niet meer herinneren die exacte tijd instelling) weegschaal naast de maler, portafilter erop en tara. In portafilter malen en wegen, paar 10e gram teveel even weg scheppen met en lepeltje, paar gram te weinig even bijmalen met die 1 kops modus. Na een paar keer gedaan te hebben gaat alles bijna automatisch.
De manier van malen doe ik nu ook altijd portafilter op weegschaal teveel eruit scheppen en te weinig bij malen. Misschien helemaal geen gek idee om eerst een gebruikte xl te kopen kijken hoe dat gaat. Of de koffie anders gaat smaken en of dat is wat ik prettig vind. En eventueel later doorschakelen naar gbw als ik dat toch ooit nog wil.

Het gbw lijkt me gewoon erg makkelijk. en met het oog op mijn vrouw die graag een kopje koffie zet, maar het weigert om te wegen leek het interessant.

Is de eureka xl dan de go to? Als ik een stap hoger wil en niet wil single dosen.

13
Bernd90 schreef: di 08 sep 2026, 23:40
Erik82 schreef: di 08 sep 2026, 14:07
Bernd90 schreef: ma 07 sep 2026, 20:58 Als je op zoek bent naar een vergelijkbare smaak als je van de BB05 gewend bent, zou ik eerder voor de 55 gaan en het extra geld liever in goede koffiebonen investeren.
Daar ben ik het niet mee eens. Als je zou upgraden van 80mm naar 98mm dan zou dat een goed antwoord zijn maar 55mm is echt klein en matig. De stap naar 64/65mm is fors en geeft in alles veel betere resultaten. Dit soort opmerkingen hebben pas zin als je in de regio van "diminishing returns" zit maar hier gaat iemand van een uiterst matige startersmaler naar iets wat echt serieus goede resultaten kan geven.

Als je betere bonen gaat kopen met 55mm dan is de maler vervolgens de beperkende factor en heb je alsnog niks aan je betere bonen.
ik was met de koffie uit mijn oude specialita altijd tevreden en vond deze lekkerder dan de standaard schijven van mijn df64. Het hele: groter is sowieso beter, kan ik niet helemaal voor tekenen. Ik zou altijd de voorkeur geven aan goed geproduceerde 54mm ditting schijven in een baratza forte boven matige 83mm schijven.
Dit is appels met peren vergelijken. Het is vrij logisch dat een waardeloze grote schijf slechter presteert dan een hele goede 64mm schijf maar dat is vooral een hele slechte vergelijking. Daarnaast is het ook logisch dat een slecht gebouwde maler met matige toleranties slechter presteert dan een goed gebouwde maler met kleine toleranties maar ook dat is weer appels met peren vergelijken. We hebben het hier over 2 dezelfde malers met dezelfde bouwkwaliteit en gelijkwaardige schijven maar met andere maten en dat is wel appels met appels vergelijken.

55mm is gewoon klein en matig en dat is algemeen bekend. Een gelijkwaardige 64mm schijf zal altijd een heel stuk beter presteren. Dit heeft helemaal niks met het groter is niet altijd beter te maken aangezien dat pas veel later begint te spelen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

14
Daniël schreef: wo 09 sep 2026, 07:20 De manier van malen doe ik nu ook altijd portafilter op weegschaal teveel eruit scheppen en te weinig bij malen. Misschien helemaal geen gek idee om eerst een gebruikte xl te kopen kijken hoe dat gaat. Of de koffie anders gaat smaken en of dat is wat ik prettig vind. En eventueel later doorschakelen naar gbw als ik dat toch ooit nog wil.

Het gbw lijkt me gewoon erg makkelijk. en met het oog op mijn vrouw die graag een kopje koffie zet, maar het weigert om te wegen leek het interessant.

Is de eureka xl dan de go to? Als ik een stap hoger wil en niet wil single dosen.
De Eureka XL is een goede maler en zal veel betere resultaten geven dan wat je nu gewend bent. Dat is een goed advies van bobbee. Mahlkonig is ook een heel bekend merk met goede kwaliteit maar vaak net iets duurder en hebben over het algemeen nogal wat meer last van grotere retentie.

Waarom wil je niet singledosen? Als je nu al achteraf gaat wegen en wat maalsel eruit scheppen kan je net zo goed vooraf wegen en achteraf niks meer hoeven te doen. Qua workflow zou dat dan ook niet uit moeten maken. Wellicht iets om over na te denken want dan heb je altijd 100% vers maalsel in plaats van dat er bij een maler met timer altijd wat oud maalsel achter zal blijven. Als je een paar buisjes met koffie voor je vrouw klaar zet die ze zo in de maler kan gooien is de drempel ook vrij laag. Mocht je singledosen overwegen dan heeft Mahlkonig de X64 SD voor €500 tegenover €700 voor de e64WS. Qua singledosen zou ik alle alle DF malers links laten liggen want die zijn nogal slecht in bouwkwaliteit en uitlijning. Een stap hoger zit je dan direct met een Mazzer Philos en ga je richting de €1200.

Vergeet niet dat de maler belangrijker is dan de espressomachine. Een geweldige maler met een simpele espressomachine van €700,- zal een stuk betere koffie maken dan een slechte maler en een espressomachine van €15.000,-. Vaak is de maler het ondergeschoven kindje. Goedkope malers met kleinere schijven geven vaak veel minder consistente resultaten en zijn veel gevoeliger voor weersinvloeden en het verouderen van de koffie waardoor je continu bij moet blijven stellen waar betere malers veel stabieler maalsel geven en je leven een stuk makkelijker maken.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer