14
door Erik82
Daniël schreef: wo 09 sep 2026, 07:20
De manier van malen doe ik nu ook altijd portafilter op weegschaal teveel eruit scheppen en te weinig bij malen. Misschien helemaal geen gek idee om eerst een gebruikte xl te kopen kijken hoe dat gaat. Of de koffie anders gaat smaken en of dat is wat ik prettig vind. En eventueel later doorschakelen naar gbw als ik dat toch ooit nog wil.
Het gbw lijkt me gewoon erg makkelijk. en met het oog op mijn vrouw die graag een kopje koffie zet, maar het weigert om te wegen leek het interessant.
Is de eureka xl dan de go to? Als ik een stap hoger wil en niet wil single dosen.
De Eureka XL is een goede maler en zal veel betere resultaten geven dan wat je nu gewend bent. Dat is een goed advies van bobbee. Mahlkonig is ook een heel bekend merk met goede kwaliteit maar vaak net iets duurder en hebben over het algemeen nogal wat meer last van grotere retentie.
Waarom wil je niet singledosen? Als je nu al achteraf gaat wegen en wat maalsel eruit scheppen kan je net zo goed vooraf wegen en achteraf niks meer hoeven te doen. Qua workflow zou dat dan ook niet uit moeten maken. Wellicht iets om over na te denken want dan heb je altijd 100% vers maalsel in plaats van dat er bij een maler met timer altijd wat oud maalsel achter zal blijven. Als je een paar buisjes met koffie voor je vrouw klaar zet die ze zo in de maler kan gooien is de drempel ook vrij laag. Mocht je singledosen overwegen dan heeft Mahlkonig de X64 SD voor €500 tegenover €700 voor de e64WS. Qua singledosen zou ik alle alle DF malers links laten liggen want die zijn nogal slecht in bouwkwaliteit en uitlijning. Een stap hoger zit je dan direct met een Mazzer Philos en ga je richting de €1200.
Vergeet niet dat de maler belangrijker is dan de espressomachine. Een geweldige maler met een simpele espressomachine van €700,- zal een stuk betere koffie maken dan een slechte maler en een espressomachine van €15.000,-. Vaak is de maler het ondergeschoven kindje. Goedkope malers met kleinere schijven geven vaak veel minder consistente resultaten en zijn veel gevoeliger voor weersinvloeden en het verouderen van de koffie waardoor je continu bij moet blijven stellen waar betere malers veel stabieler maalsel geven en je leven een stuk makkelijker maken.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer