Niet bij brood alleen.

1
Er is op dit forum regelmatig ook gesproken over graanmolens om versgemalen meel te verkrijgen voor die lekkere broodjes die hier getoond worden. Maar ik ben nu opzoek naar een vlokkenmolen. Mockmill heeft er één, de Mockmill E-flaker vlokkenpletter en KoMo heeft de Flicfloc.
Wij denken er aan om zelf onze havervlokken te maken en om zaden te pletten via zo'n molen. Maar ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen van mensen die zo'n vlokkenmolen al gebruiken. Heeft iemand op dit forum die ervaring?
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Re: Niet bij brood alleen.

6
Ja, zag ik ook, ik hou Marktplaats goed in de gaten. Heb ook al contact gehad met de aanbieder. Maar deze combi vind ik niet prettig.
Er staan ook andere molens op, maar bij twee heb ik al een bericht van Marktplaats gekregen dat ze twijfels hebben over de betrouwbaarheid van de aanbieder. Een ander bood een molen aan, 'zo goed als nieuw', maar kon geen aankoopbewijs tonen en hij meldde mij dat er geen garantie opzit. Dat gekoppeld aan het bedrag, dat ik eigenlijk best wel 'laag' vond, heeft mij laten afhaken.
Ik denk dat ik uiteindelijk toch ga voor de Mockmill 100 kunststof, en de Mockmill Flaker, nieuw.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill 3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.

7

Dirk Jan schreef:Ja, zag ik ook, ik hou Marktplaats goed in de gaten. Heb ook al contact gehad met de aanbieder. Maar deze combi vind ik niet prettig.
Er staan ook andere molens op, maar bij twee heb ik al een bericht van Marktplaats gekregen dat ze twijfels hebben over de betrouwbaarheid van de aanbieder. Een ander bood een molen aan, 'zo goed als nieuw', maar kon geen aankoopbewijs tonen en hij meldde mij dat er geen garantie opzit. Dat gekoppeld aan het bedrag, dat ik eigenlijk best wel 'laag' vond, heeft mij laten afhaken.
Ik denk dat ik uiteindelijk toch ga voor de Mockmill 100 kunststof, en de Mockmill Flaker, nieuw.
Waarom is de combi van de schintzer niet prettig vindt jij? Ziet er in mijn ogen goed uit eigenijk. Helemaal mooi van hout en de hopper draai je simpelweg om te wisselen tussen flocken en malen.

Marktplaats geeft overigens geen meldingen omtrent betrouwbaarheid. Ze waarschuwen wel dat je moet opassen en niet je mailadres etc zomaar moet geven als je in onderhandeling bent. Maar dat zijn algemene meldingen. Pas als ze echt serieuze twijfels hebben, dan is de aanbieder ook direct geblokkeerd nadat je die melding hebt ontvangen. Oplichters zijn helaas overal.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

8
bobbee schreef: di 15 sep 2026, 12:58 Waarom is de combi van de schintzer niet prettig vindt jij? Ziet er in mijn ogen goed uit eigenijk. Helemaal mooi van hout en de hopper draai je simpelweg om te wisselen tussen flocken en malen.
Ik kan niet zien of er verschillende schijven gebruikt worden voor het flokken en malen. Zoals ik het begrijp maakt zowel het vlokken als het tot meel malen gebruik van de stenen schijven. Ik geef de voorkeur aan twee mechanismes, staal voor het vlokken en steen (korund) voor het malen. Het gewicht speelt ook een rol, en ik schijn een voorkeur te hebben voor twee losse apparaten.