4
door Erik82
robinfcb schreef: vr 02 okt 2026, 17:27
Wat werkt er fijner aan de conversiekit dan een stepdown basket dan?
Enige wat ik me kan voorstellen is dat er maalsel op de binnenrand kan blijven, maar dat heeft Introvert Makes al opgelost met een schuine binnenrand.
Ik gebruik nu al enige maanden een stepdown basket en ik merk in workflow geen verschil met reguliere 58mm baskets, omdat mijn maler netjes in het midden doseert.
Voordeel van de conversion kit is dat je vervolgens ook alle 49mm bakjes kan gebruiken en dus veel flexibeler bent. Ik heb hier nu 2 Billet baksets liggen in 49mm en dan is een conversion kit nog goedkoper dan nieuwe stepdown bakjes kopen. Het doseren is niet lastig want bijvoorbeeld Sworks heeft een funnel die in het 58mm deel valt, daar hoef je in principe geen schuine binnenrand voor te hebben. Als ik echt over zou willen op 49mm dan moet dat ook echt 49mm zijn met alle overige voordelen die je dan hebt.
Plus het principe van een extra dikke puck is vooral van toepassing op extreem lichte branding aangezien die van nature een extreem fijne maling nodig hebben. Het hele doel van een stepdown basket is dat je minder fijn hoeft te malen bij hele lichte branding met een unimodale maler om zo een betere extractie te krijgen. Dat effect heb ik al vele jaren geleden ervaren, nog lang voordat een stepdown basket bestond en juist de reden waarom ik altijd groot fan ben geweest van 49mm, maar dat heb je niet met meduim en meer donkere branding. De IMS mesh op 49mm was zelfs minder met de 18gr versie en diepere puck met medium en meer donkere branding dan de 16gr variant waar dit met de Billet baskets en hele lichte branding omgekeerd was. Maar volgens mij was juist lichte branding niet je ding en heb je geen maler met unimodale schijven. Dat de stepdown baskets door marketing wel zo in de markt gezet worden zonder de hele clue te benoemen is natuurlijk weer typisch. Maar wat is jouw reden dat je zo ontzettend tevreden bent met je stepdown basket?
Maar nogmaals, je hebt genoeg diepte op een 20gr bakje voor 58mm met 26mm. Ik heb zeer veel ervaring met de Billet baskets op 49mm en die 16-18gr geeft al een extreem dikke puck en perfecte resultaten en is ook 26mm diep. Leuk dus als je een kleinere dose wil gebruiken maar voor de rest zal 20gr in een goed 58mm bakje net zo goed werken. En voor medium en meer donkere branding is het effect sowieso veel minder groot.
Meticulous Espresso, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, LWW Unibasket 16gr en 20gr en nog veel meer