Niche zero raakt ''verstopt'' van friedhat boontjes

1
nu heb ik al enige tijd een friedhats abbo, vaak heerlijke espressoboontjes
nu de laatste zending ' kenya karumandi 'espresso boontjes, keer op keer rijkt mn niche zero verstopt..
heb zon niche discje.. boontjes erin en bij malen loopt t vast

heb al meerdere andere bonen geprobeerd en dat gaat er allemaal doorheen als boter...

heeft iemand anders dit ook? ligt het aan de boontjes? aan de branding?
Londonium L R 24 + niche zero

Re: Niche zero raakt ''verstopt'' van friedhat boontjes

3
Ik heb het laatst voor het eerst gehad met light roast Ethiopië bonen. Maar die waren ook heel klein van formaat. Het hielp toen om de 18 gram bonen verdeeld in 4 of 5x te malen. Dus een klein beetje bonen in de niche doen (4 gram), dat malen, en vervolgens daarna weer een heel klein portie bonen totdat je je 18 gram volledig hebt gemalen.
Lelit Bianca V2 - Niche zero - Lagom P80 - ROK Espresso maker - Ikape K2 portable espresso maker -

5
Raakt de maler verstopt of stopt de motor met malen? Dat zijn namelijk 2 compleet verschillende dingen met compleet verschillende oorzaken. Ik neem aan het laatste dus een stal van de motor.

Hoe lichter de branding hoe harder de bonen. Daarnaast is een Kenia in vergelijking met andere origins erg hard en is een Ethiopië het toppunt omdat ze zowel ontzettend klein zijn als heel hard. De oorzaak is dus een te zwakke motor voor een dergelijke branding daar waar de Niche sowieso minder geschikt is voor een dergelijke lichte branding.
Meticulous Espresso, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, LWW Unibasket 16gr en 20gr en nog veel meer

7
Ik had deze zomer zo'n Friedhats abonnement voor espresso, en twee keer een pakje ontvangen. Met beide had ik vastlopers op mn etzMAX. Toen maar besloten dat de boontjes van Friedhats blijkbaar niet voor mij zijn.

Bij het eerste pakje (Kenya Karimikui WASHED) had ik ze er ook over gemaild en kreeg ik dit antwoord:

"yeah, these beans are very very dense- I would recommend starting by grinding very coarse. If you find it choking the best thing to do is to stop feeding beans in, clear the grinder of beans and coarsen the grind a lot, then working your way back down in fineness if the coffee needs it. But yeah this coffee is great on commercial grinders but I can see how it would be difficult on anything short of a cafe setup, we're going to try to do less dense coffees on the espresso subs in the future. "
Espresso: Meticulous Espresso × etzMAX LM × Hedone Honne
Filter: Pietro Probrewing × Moccamaster Cup-One ☕

8
robinfcb schreef: za 10 okt 2026, 10:55 Ik had deze zomer zo'n Friedhats abonnement voor espresso, en twee keer een pakje ontvangen. Met beide had ik vastlopers op mn etzMAX. Toen maar besloten dat de boontjes van Friedhats blijkbaar niet voor mij zijn.
Dan snap ik niet dat zo'n dure maler zo'n gebrek aan vermogen heeft aangezien dit soort brandingen en origins niet bepaald nieuw zijn. Of had je de hopper gevuld met een cold start want lichte branding en een cold start is sowieso een heel slecht plan tenzij je je maler snel om zeep wilt helpen. Dat moet eigenlijk altijd via een hot start wat de maling nog eens ten goede komt.

Met lage toerentallen heb je met dit soort brandingen een enorm koppel nodig om via een cold start de boel op gang te krijgen, zeker met grotere schijven die in één hap een enorme hoeveelheid bonen weg proberen te werken. Dat is het grote nadeel aan de beveiliging van de Niche die niet aan wil als de klep niet dicht is en dat is het eerste wat je moet zien te omzeilen. Zelfs een EK43 kan je stallen met een cold start en lichte branding dus meestal zit het probleem meer aan de kant gebruiker dan aan de maler maar in dit geval ook in het ontwerp van de maler.
Meticulous Espresso, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, LWW Unibasket 16gr en 20gr en nog veel meer