Ik denk ook wel dat aan klonteren teveel aandacht wordt geschonken. Hoewel ik het onderwerp zelf opperde, lijkt mij een soort van grindbak in de portafilter niet kwaliteitsverbeterend. Alles hangt af van de compactie van de klontjes. Harde klontjes zullen ongetwijfeld van invloed zijn, zachte mulle niet.
Spironski schreef:Ja, daar ben ik nu ook wel benieuwd naar. In mijn ogen is de distributie van het maalsel nu juist één van de meer belangrijke zaken in het geheel.
Hier ben ik het volledig mee eens. Ik heb een k6 doser met ingebouwde timers. De molen maalt precies de ingestelde tijd, draai de doser een paar keer door en klaar. Maar tussen de maalschijven en de doser zit voor bijna een dubbele portafilter aan koffiemaalsel. Die distributie had beter gekund, doormiddel van een schuine 'glijbaan' ipv 2 cm rechte uitloop. Niet echt handig voor het eerste koffie van de dag.
Ik ben ook erg benieuwd hoe dat bij een compak k10 fresh is, robur of k30 zit.
Spironski schreef: (snel, schoon, stil, makkelijk) en daarom ook met name voor de horeca erg geschikt zijn. Voor thuis lijken er betere opties te zijn.
Waarom zou de K30 minder geschikt zijn voor thuis? Snel, schoon, stil en makkelijk zijn voor mij prettige termen voor thuis. Welke betere opties zijn er in jou ogen met machines 'on demand'?