Re: Van handmaler Kyocera naar bv. Vario Home

11
Spironski schreef:Maar dat heeft niets met analoog'digitaal te maken... ;) Weer OT?
Ik wacht gewoon in lijdzaamheid op antwoorden. Het kan toch niet zo zijn dat je honderden Euro´s moet uitgeven, als je maalsel kwaliteit niet heel veel beter wordt.
Heus ik word ook flauw van dat tekens draaien, maar ja, i.s.m. mijn Silvia zie ik heel erg vaak mooie tijgerstrepen op de shots.

Ik moet er nog eens diep over doordenken, tenzij iemand me de ogen opent.
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

12
Spironski schreef:Ja, dat weet ik dus niet. Waarom zou ik me daar voor elk kopje anderhalve minuut lang lens staan te draaien terwijl het met mijn Mazzer 5 seconden duurt en nog beter wordt ook?
Maar dat laatste weet je toch eigenlijk niet? :D
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

13
Ik beb alleen ervaring met een pede en een faema mc ( maatje k10/robur). De faema heeft een grotere sweetspot. Qua smaak weet ik het niet precies. Sowieso lastig vergelijken aangezien malers andere sweetspots kunnen hebben. Either way, de faema is dan ook wel aan het puntje van high end zegmarar. Een handmaler met dezelfde maalstenenset is de orphanespresso pharos. Doet volgens eigenaarsqua maalkwaliteit niet onder voor een Nino.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

14
Wimula schreef:
Spironski schreef:Maar dat heeft niets met analoog'digitaal te maken... ;) Weer OT?
Ik wacht gewoon in lijdzaamheid op antwoorden. Het kan toch niet zo zijn dat je honderden Euro´s moet uitgeven, als je maalsel kwaliteit niet heel veel beter wordt.
Heus ik word ook flauw van dat tekens draaien, maar ja, i.s.m. mijn Silvia zie ik heel erg vaak mooie tijgerstrepen op de shots.

Ik moet er nog eens diep over doordenken, tenzij iemand me de ogen opent.
Slingertje eraf en accuboortje erop, gaat goed alleen niet te snel zetten, ben je ongeveer een halve minuut bezig voor 15 gram, kennis doet dat een heel poosje zo bij gebrek aan een goede elektrische maler.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

15
rbenus schreef:
Spironski schreef:Ja, dat weet ik dus niet. Waarom zou ik me daar voor elk kopje anderhalve minuut lang lens staan te draaien terwijl het met mijn Mazzer 5 seconden duurt en nog beter wordt ook?
Maar dat laatste weet je toch eigenlijk niet? :D
Nee, strikt genomen heb je gelijk. Maar het lijkt me raar als de Mazzer lekkerder is op de Gaggia, maar niet op de Butterfly. De Gaggia is ook nog de lastiger machine, foutjes komen sneller aan het licht.
Wimula schreef:Het kan toch niet zo zijn dat je honderden Euro´s moet uitgeven, als je maalsel kwaliteit niet heel veel beter wordt.
Gelukkig hoef je ook niet honderden euro's uit te geven. Velen van ons hebben voor niet teveel geld een 2-de hands apparaat gekocht. Mijn maler kostte b.v. maar €75!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Dat van minder statische lading is natuurlijk een enorm pluspunt.
Heb weer india monsooned in de maler.Mijn absolute favoriet.Maar dat spul is ZZOOO statisch geladen dat ik gisteren zag dat de klonten terug omhoog de trechter in vliegen.Niet overdreven.Koffie valt eruit (in klonten) en bedenkt zich na een halve centimeter en trotseert de zwaartekracht en vliegt omhoog de trechter in.Niet te geloven.
Moet altijd met een tandenstoker de zaak losmaken in de porta.Smaak is het me trouwens wel waard.

Misschien voor deze koffie een handmaler aanschaffen.

18
Spironski schreef: Gelukkig hoef je ook niet honderden euro's uit te geven. Velen van ons hebben voor niet teveel geld een 2-de hands apparaat gekocht. Mijn maler kostte b.v. maar €75!
Jammer dat 2e hands Mazzer Majors voor 75 Euro zo uiterst zeldzaam zijn. Zelfs als daarna nieuwe schijven en wat kleine dingetjes moeten worden gekocht blijft dat een likkebaardend mazzeltje!
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.