Jura S70 vervangen door?... graag jullie advies

1
Beste Koffiegenoten :D ,

Na 11 jaar is mijn Jura op :( ruim 24.000 kopjes heb ik met mijn collega's, vrienden en familie genoten van iedere dag lekker pittige versie koffie. De echte espresso-pit en hitte werden soms gemist, maar al met al toch altijd een lekker bakkie dat makkelijk en zonder al te veel aandacht klaar was. Belangrijk, want onder werktijd is gedoe met koffiezetten vervelende afleiding. Maar nu na de zoveelste keer error 8 en een prijsopgave van boven de 600 euro reparatie voor moederbord, thermoblock en reiniging/service van de rest van het apparaat wordt er dus omgekeken naar een opvolger automaat. Dat wordt geen Jura meer. Vreemd misschien gezien de inleiding over tevredenheid over de koffie en het gemak. Maar ik had nog niet verteld dat wij in elf jaar tijd ook 5 servicebeurten van gemiddeld 350 euro hebben betaald. De binnenkant ziet er ondanks regelmatig reinigen met tabletten en ontkalken niet altijd fris uit. Soms moeten we extra aan de slag met een tandenborstel en extra spoelgangen om schimmelzetting binnenin op moeilijk bereikbare plekken weg te poetsen. Daarom wil ik per se een automaat met een afspoelbare zetgroep. Dus afscheid van het merk Jura.

Welke volautomaat bevelen de kenners hier aan? Ik lees goede verhalen over Delonghi 5500, makkelijk te reinigen en hetere pittiger koffie dan de Jura. Klinkt aantrekkelijk, maar is de betrouwbaarheid en degelijkheid van dit merk goed? Kan ik er ook weer +/- 10 jaar mee doen met hopelijk lagere onderhoudskosten door o.a. de betere reinigingsmogelijkheden van de zetgroep?

De Gaggia Titanium oogt ook degelijk, maar ik schrik van de verhalen over lekkages, uitvallende molens en slechte nazorg van de service organisatie. Of wordt dit overdreven door een paar ontevreden klanten?
Saeco Exprelia, zelfde vraagtekens, bovendien moet ik geloven dat die lauwe koffie schenkt. Bij de Jura was temperatuur ook al niet het sterkste punt, maar toch altijd heet genoeg om in voorgespoelde kopjes warm genoeg te kunnen drinken.

Degelijkheid, betrouwbaarheid, goede koffiesmaak en gemak zijn de belangrijkste eisen. Een iets hogere aanschafprijs hoeft geen bezwaar te zijn als de onderhoudskosten binnen de perken blijven. Allerlei toeters en bellen kunnen me niet veel schelen. Eventueel een cappuccino automaat is een plusje, maar zelf melk opschuimen vind ik geen probleem omdat 90% van de gedronken koffie bij ons espresso is.

Ik ben benieuwd naar de adviezen van de kenners hier op het forum.

Re: Jura S70 vervangen door?... graag jullie advies

2
Ik ben geen super-automaten-man, maar ik denk dat je -ongeacht merk- altijd vast zit aan om het jaar een onderhoudsbeurt (volgens Jura_Impressa hier op het forum hoeft dat niet meer te kosten dan...., ehh, €130?), en het goed (laten) afstellen van je super auto. Ik denk dat je niet moet denken dat er simpelweg automaten zijn die goed dan wel slecht, warm dan wel koel etc. zijn. Je zult er met andere woorden altijd wel aandacht en tijd en geld aan moeten besteden.

Je zou toch bijna beginnen aan een semi-automaat.... ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Bedankt voor je reactie Spironski. :thumb:

Zeker, onderhoudskosten horen bij een automaat. Heb ik er ook echt wel voor over, maar ik vond de 350,-. euro per beurt ongeveer eens in de 1,5 a 2 jaar jaar die wij moesten betalen teveel. Jura onderhoud voor 130,-. per beurt zou ik zo accepteren. Ik meen dat de standaard service op de laatste factuur ook inderdaad 128,-. euro was. Maar, dan moet er niks mee zijn dan schoonmaken en afstellen. Mijn ervaring was dat er altijd bijkomende dingen zijn, zoals thermoblocks, printunits, zetgroep, of molen. Behalve de allereerste beurt was er bij ons altijd iets extra's dat vervangen moest worden. De gemiddelde servicebeurt kostte minimaal het dubbele van het standaard servicebedrag voor schoonmaken en afstellen. Ik heb zelf het idee dat de vast ingebouwde zetgroep er mede oorzaak van is dat de Jura bovengemiddeld onderhoudskosten met zich meebrengt. Maar dat zeg ik als koffie analfa-techneut :) Het lijkt mij dat het regelmatig afspoelen van het binnenwerk, af en toe vetten van de scharniertjes met speciaal onderhoudmateriaal bijdraagt aan behoud van binnenwerk van de machine. Of slijt een telkens uitgenomen zetgroep juist meer? Welke technicus kan verheldering brengen?

Verder is een half automaat geen optie. Als ik met een vertegenwoordiging van drie tot vijf medewerkers van mijn zakelijke relaties in een vergadering zit heb ik geen tijd om allemaal handelingen voor de koffie te verrichten. Vijf keer op het knopje van een volautomaat is in zo een situatie meer dan alleen gemak. Het werk wordt niet onderbroken. Dus, ja qua smaak en temperatuur controle is een semi-automaat super. Maar voor het type gebruik bij ons, prive en klein zakelijk thuiskantoor van twee ZZP-ers is een semi automaat niet werkbaar. Daarom de zoektocht naar een volautomaat die voordeliger is in het onderhoud dan de Jura en een afspoelbare zetgroep heeft.
Iemand suggesties, tips?

5
Filterkoffie smaakt nu eenmaal anders door de drukloze extractie dan espresso en soortgelijken.
Ik weet dat de standaard reflex hier is dat iedereen van de volautomaat af moet, maar mijns inziens kan je de druk-extractie-koffies qua smaak en mondgevoel niet vergelijken met drukloze-extractie-koffies.

Slow-coffee is dientengevolge mijns inziens geen vervanging voor een druk-extractie-koffie, zelfs als die laatste van volautomaat-kwaliteit is... :?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

6
Rbenus heeft hier natuurlijk wel een punt (net als Bluecold, trouwens).
Ik denk meteen aan wat Karel me in zijn zaak liet proeven, ik meen dat hij het met de Aeropress had gezet. Dat was een lichte en frisse koffie met heel veel fruit accenten. Afgekoeld zat er zelfs nog meer smaak aan en was het (bijna) een verfrissend zomerdrankje!

Zo'n koffie is -hoewel zeer smaakvol en bijzonder- wel heel wat anders dan het lobbige, romige, geconcentreerde drankje vol chocolade-, en notensmaakjes, dat espresso kan zijn. Je kan ze bijna niet vergelijken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Slow koffie, halfautomaat, een filterdruppel machine, het zijn voor mij allemaal geen overwegingen. Ik heb in de caravan een nespresso cupjesautomaat, prive voor grote partijen een filter koffiemachine met bonenmaler, en zelfs nog ergens een Francis achter in de keuken een pistonmachine. Maar eerlijk gezegd komt die nauwelijks van stal. Het gebruiksgemak van de Jura weegt voldoende op tegen de smaak. Zeker in de werksituatie, dan is de piston te bewerkelijk en filterkoffie te "dun" van smaak. Nu de Jura kapot is merk ik dat vooral. De filterautomaat met goede Arabica koffie is echt niet slecht, maar het lekkere pittige bakje espresso wordt node gemist. Er moet dus gewoon weer een automaat komen omdat die de betere koffiebeleving brengt dan filtermachines en de pistonmachine te bewerkelijk is voor de werksituatie.

Vandaag de Delonghi bekeken, helaas geen gelegenheid tot proeven in huishoud elektrozaak. Wel een goedkope plastic uitstraling. Niet dat de Jura van zulk edel materiaal is gemaakt, maar het wiebelknopje voor de sterkte en geverfde kunststof omhulsel brengen wel twijfels in mij op over de betrouwbaarheid en de levensduur van de Delonghi. De Siemens die er naast stond en de Melitta zagen er veel degelijker uit. Maar zijn dat nou goede espressoautomaten? Melitta was trouwens wel een verrassend merk voor mij. Ik wist niet anders dan dat ze filterzakjes verkopen. Ik associeer het wel met een merk dat verstand van koffiemaken heeft. Of geldt dat niet voor espresso? De Melitta's leken mij ook prettig geprijsd of zit er ergens een adder onder het gras?

9
De filterautomaat met goede Arabica koffie is echt niet slecht
Uit een filterautomaat komt niet zomaar fatsoenlijke koffie lopen, en is dus niet te vergelijken met een goed gezet kopje filterkoffie.
Daarnaast doet deze opmerking "goede arabica koffie" mij twijfelen aan jouw bonen, of ze wel vers zijn en of ze vers gemalen zijn. Het klinkt alsof je een bezoekje kan brengen aan dit topic.
http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=23&t=1625

Daarnaast is de F!F! geen pistonmachine, het is een semiautomaat. Pistonmachines is een verkeerde term voor machines met filterdrager, die weer onder te verdelen zijn in legio ondercategorieen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit