Re: Verwijderen Filterbakje uit PF

11
Is een lastig iets als je vier of meer koffies wilt / moet maken.
Waarom? Ik doe bijna niet anders. Alleen als er twee mensen zijn (altijd dames) die echt slappe cappuccino willen, gebruik ik de dubbele uitloop.
Anders gewoon de naked voor een ristretto, cortado of voor cappu zo'n 1/5 koffie en 4/5 melk.
Een naked maakt ook zo makkelijk schoon, naast het simpel filters wisselen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Maar dan valt het filter er toch zo uit als je je pf uitklopt? Bij mijn Gaggia zit er ook geen veer in de pf, maar ik vind dat maar wàt lastig. Als heel wat bijna verbrande wijsvingers gehad omdat ik daarmee het filter probeer tegen te houden tijdens het uitkloppen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
SteefM schreef:En als 'ie los ligt, draait ie toch rond als je de stockfleth(?)-move doet? Had ik iig last van toen dat klemmetje te los zat, heb m vaster gedraaid. Gebruik zelf meestal de rand van een ander filter om 'm los te maken.
,

Je mooved maar een eind weg weg dat heb ik nog nooit gedaan in al die jaren dat ik koffie maak, gewoon afvegen/aandrukken met het kommetje van je hand en dan flink aanstampen, dat deed ik ruim dertig jaar geleden zo en nu nog steeds, net zo'n onzin als de tik tegen de PF, dat klopt alleen je net gestampte puk los van de wand en dat is juist wat we niet willen, ook dat hele dansje wat sommigen onder ons doen, voegt geen verbetering aan het brouwsel toe.

Zo zijn er nog meer rituelen, ik hou het zelf maar op de regendans, die ik aan de douche doe ontspruiten ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

16
Waar het om gaat -en dat is volgens mij ook wat Adriaan bedoelt- is dat je maalsel zo gelijkmatig mogelijk in je filter verdeeld wordt.
En één van de methoden om dat makkelijk en snel te doen is de z.g. Stockfleth-move. Die is bedacht zodat je in een professionele situatie snel goed espresso kan zetten, en het gebeurd met een snelle beweging de muis/palm van je hand (eigenlijk het velletje tussen duim en wijsvinger). Als je 'em beheerst werkt het, maar het kan natuurlijk ook anders.

Nu vind ik toevallig het enige voordeel van zo'n los-zittende filter dat je die dan makkelijk in de pf kan ronddraaien terwijl je je wijsvinger erboven houdt. Op die manier krijg je ook een mooi gelijkmatige verdeling van je maalsel.

Nu is dit onderhand aardig off topic geworden...

17
Een van de beste tips die ik op dit forum gelezen heb is om de rand van een ander filter te gebruiken. Ik wissel nog wel eens met het blindfilter en dat kan nu zonder extra hulpmiddelen.
Wat een rol kan spelen bij dat het vastzitten van het enkele filter is dat het geen origineel filter is maar bijvoorbeeld een LM. (dat is zo bij mij) Deze zijn net iets buikiger, waardoor deze achter de veer blijft steken. In dat geval kun je de veer er beter uit halen.

18
paulkoffie schreef: ja of gebruik het randje van een ander filterbakje...
toet54 schreef:
Een van de beste tips die ik op dit forum gelezen heb is om de rand van een ander filter te gebruiken. Ik wissel nog wel eens met het blindfilter en dat kan nu zonder extra hulpmiddelen.
Wat een rol kan spelen bij dat het vastzitten van het enkele filter is dat het geen origineel filter is maar bijvoorbeeld een LM. (dat is zo bij mij) Deze zijn net iets buikiger, waardoor deze achter de veer blijft steken. In dat geval kun je de veer er beter uit halen.
Dat heb je goed gelezen, maar dat had ook iedereen gelezen die het draadje volgden

Mijn LM filters zijn allemaal vrij recht en hebben geen buikje oid, je moet nooit een veertje eruit gaan halen, daar is het niet voor bedoeld, je rijd toch ook niet zonder gordels?

Elke keer dat je de puk uitklopt vlieg je door de voorruit ;)

Het is gewoon een foute benadering als je slecht passende filterbakjes maar voor lief moet nemen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

19
Spironski schreef:Maar dan valt het filter er toch zo uit als je je pf uitklopt? Bij mijn Gaggia zit er ook geen veer in de pf, maar ik vind dat maar wàt lastig. Als heel wat bijna verbrande wijsvingers gehad omdat ik daarmee het filter probeer tegen te houden tijdens het uitkloppen.
Tuurlijk valt het er niet uit, gewoon een beetje handig zijn. Je valt toch ook niet uit een achtbaan :)
Is de 6th wave aan het voorbereiden