Re: Ceramische schijven

2
Altijd leuk maar lastig het uitzoeken van een koffiemachine :)

Dat lijkt me niet zo belangrijk er is maar een merk wat keramische schijven toepast.

Je eerdere vraag over de nieuwe Delonghi wordt op deze website prima uiteengezet.
http://www.huistuintiel.nl/index.php?op ... Itemid=150
Ook gebruikt de Delonghi de minste koffie en heeft toch een sterke smaak, staat ook ergens op die website, ze zijn wel erg pro Delonghi.

De Nivona's hebben een uitneembare zetgroep net als de Delonghi van de Siemens weet ik het niet.
Koffie komt overal en schimmelt erg na een tijd daardoor is het uitspoelen van een zetgroep belangrijk.
Indien de zetgroep er niet uitgehaald kan worden moet de machine om de zoveel tijd gereinigd worden bij een servicecentrum nadeel hiervan zijn de kosten maar voordeel is het gemak.

Is het design belangrijk voor je?

Dan vind ik die Nivona het minste (lijkt op een vorig model Siemens)

Op kieskeurig zijn wel wat reviews te lezen

Punten waar je op kan letten zijn.

Degelijkheid
Instelbaarheid van maalfijnheid hoe meer standen hoe beter.
Instelbaarheid van hoeveelheid koffie, hoe meer je zelf kan instellen hoe beter.
(Sommige apparaten kunnen in een keer genoeg bonen voor twee koffie malen andere zetten twee enkele direct na elkaar.)
Inhoud watertank

Vorig jaar zat ik in hetzelfde schuitje en kwam uiteindelijk tot deze conclusie,

Nivona vanaf de 770 heeft 5 aroma standen maar persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de 830 of hoger.

Hier een leuk filmpje over de Delonghi
http://www.koffiediscounter.nl/espresso ... 162263.htm
Bezzera BZ13 DE PID, Mazzer Major Manual, DVA LT8, Torr tamper 41mm, LM1 VST

3
Bij mijn weten hebben bijna alle professionele malers gewoon geharde stalen maalschijven. En daar is dus niet zoveel mee mis. Keramisch is waarschijnlijk harder, maar het breekt ook sneller.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Hallo,

bedankt voor de reactie.
De reden dat ik het vraag is dat ik nu in 2 witgoedzaken ben geweest en in beide zaken lag een doorzichtig philips saeco doosje met 2 schijven een stalen en een ceramische er in.
moet je maar is ruiken zei de verkoper en ja de ceramische was geurloos en de stalen rook echt naar staal. en dat geeft hij ook aan de kofiie verteld de verkoper echte markt praat
vandaar mijn vraag of dat ee aandachtspunt is.

Gr,

Klaas

5
Dat zijn tenminste mensen met verstand van zaken, wat een belachelijk verhaal zeg.
Dat is typisch Philips, die kunnen wel meer van die onzinverhalen spuien alsof dat de waarheid is.

Als ze met dergelijke onzin zieltjes willen winnen, kan maar 1 ding zeggen;
niks van aantrekken en gewoon iets anders kopen
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

6
Nu wil ik ook nog wel geloven dat als je boontjes een paar dagen op stalen schijven laat liggen, ze een licht metalige smaak zouden kunnen overnemen. En dat zoiets met keramische schijven niet aan de hand is, wie weet.

Maar je laat boontjes niet een aantal dagen op je schijven liggen, hoogstens enkele uren. Bovendien zal er toch een olie-achtig residue de schijven bedekken die het metaal afschermt. En keramische schijven hebben als nadeel dat ze dan wel geurloos en erg hard zijn, maar ook taaiheid missen, en dus snel verbrokkelen als er eens een steentje mee maalt.

Als het probleem echt zo groot was zouden dus alle professionele malers op alle kampioenschappen, in al die geweldige espressozaken, niet voldoen. Al die Godshots waarover wordt gesproken en georakeld op koffie-idioten-sites, zouden èigenlijk naar metaal smaken....., rrright!

Ik zal morgen nog eens heel goed nagaan of ik tòch niet metaal proef in mijn cappu.... :lol:

Oh, en het personeel in winkels praat ook maar vaak de onzin van importeurs na. "oh, we hebben twee zakjes gekregen die we moeten laten ruiken: doen!" Kennis en ervaring is vaak zeer beperkt.
Ik heb zelf ook jarenlang in winkels gewerkt, en ik ben er onderhand van overtuigd dat je voor de èchte kennis bij de liefhebber moet zijn (zoals op dit forum), niet per sé bij "de Professional". Professional staat te vaak gelijk aan Middenstander.... = omzet draaien en: "de klant wil bedrogen worden".

Gelukkig zijn er ook professionals die nog liefhebber zijn. Die mag je koesteren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Spironski schreef: Bovendien zal er toch een olie-achtig residue de schijven bedekken die het metaal afschermt.
Inderdaad, mijn schijven ruiken vooral naar koffie.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

9
Nou, ik ben anders best nieuwsgierig naar het verschil in smaakkarakteristiek tussen stalen en titanium-gecoate schijven! :mrgreen:

10
Na 3 maand waarschijnlijk niet meer relevant voor de topicstarter maar aangezien er geen echt antwoord is gekomen op de vraag m.b.t. keramische maalschijven wil ik hier toch nog even iets melden.

Ten eerste zijn keramische schijven harder en slijtvaster dan staal en dus gaan ze langer mee. Daar hoef je geen expert voor te zijn om dat te bedenken en er het voordeel van in te zien.

Belangrijker is dat de keramische schijven lang niet zo (snel) heet worden waardoor de koffie kan verbranden en de smaak dus wordt beinvloed.
Voor stand-alone koffiemolens is dat waarschijnlijk niet van belang omdat de maalschijven groter zijn en het maalproces langzamer verloop waardoor de schijven geen gevaar lopen om te heet te worden.
Bij een volautomaat echter, is het van belang dat het ding zo compact mogelijk is en toch, voor het gemak, zo snel mogelijk maalt. Een kleine compact koffiemalertje met kleine schijven die in korte tijd de koffie moet malen. Stalen maalschijven kunnen dan dus (te) heet worden en daarom zijn keramische maalschijven beter. In hoeverre dit merkbaar is in de uiteindelijke smaak van de koffie durf ik niet te zeggen.

tot slot produceren keramische schijven ook iets minder geluid tijdens het malen dan staal.