Verversen water in HX boiler

1
Zijn er nadelen aan het dagelijks legen van de boiler in een HX na het uitzetten van de machine?

Was weer is een hersenspinsel waarvan ik niet zeker weet of het kwaad kan voor de machine. Mijn idee is dat je dan het water altijd blijft verversen. Tevens blijft er ook weinig water in de boiler achter wat, zolang de machine uit staat, de boel aan het verkalken is. Bijvullen gebeurd dan automatisch zodra je de machine weer aan zet.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

Re: Verversen water in HX boiler

3
Ik doe het ook met de ponte vecchio, met name om oud water en vieze smaakjes te voorkomen. Zou niet weten waarom dit kwaad kan...
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

4
De BFC Junior heeft een vrij kleine boiler dus zo heel veel water zal je niet hoeven te vervangen. Maar dan nog: ik lees altijd dat vibratiepompjes er niet van houden om langer dan 1 minuut achter elkaar aan te staan. En hoeveel tijd kost het om je boiler vanuit leeg weer vol te krijgen?

Als je ook thee zet met je machine zal het voor de versheid/smaak zin hebben, maar anders? Het water wordt verder alleen gebruikt voor stoom, dus zal het de smaak van je espresso niet beïnvloeden.

En als het goed is heb je toch ook al een antikalk-filter gebruikt voordat het water in de boiler komt.
Ik geloof wel dat het eens in de maand verversen van het water zin kan hebben om te voorkomen dat het kalkgehalte van het water in de boiler erg oploopt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Ik zie me toch geen water verversen in de 14 liter boiler van m'n Kees, dan moet die gevuld worden volgens een bepaald procedé en ben je wel 10 minuten bezig met vullen, om hem te legen moet je een deel van de behuizing verwijderen voor de aftapplug daar een bak van 15 liter onderhouden wordt ook een ramp, dan heb je een nieuwe ring nodig om hem weer waterdicht te krijgen, nee ik denk niet dat het 'm gaat worden, ik gebruik trouwens heel die theekraan niet, die heb ik elektrisch ook afgesloten, (stekkertje losgenomen), je moet toch weten als koffieleut dat thee uit zo'n boiler nooit lekker is, deze kleurt altijd te donker en geeft een vies effect aan het theewater, kan je beter een ketel ernaast zetten of in een bedrijfsomgeving een Quooker plaatsen, altijd theewater van de juiste temperatuur wellicht ook voor slowcoffee, van de hete kraantemperatuur in het gietertje en je bent van de kook af. :mrgreen:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

6
Spironski schreef:
Als je ook thee zet met je machine zal het voor de versheid/smaak zin hebben, maar anders? Het water wordt verder alleen gebruikt voor stoom, dus zal het de smaak van je espresso niet beïnvloeden.
Maar wel de smaak van je gestoomde melk. Moet je maar eens proberen met oud water, krijg je toch een raar smaakje aan je cappuccino :?

Voor de espresso boeit het inderdaad geen r**t ;)
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

7
Ik schreef ook niet voor niets dat het de smaak van je espresso niet zou beïnvloeden :lol: (heb je dat gat/uitloopje weer...).

Maar ik blaas altijd even het stoompijpje leeg voordat ik daadwerkelijk ga stomen, en inderdaad heeft dat een geurtje. Daarna ruik ik evenwel niets bijzonders meer.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Zal dit niet meer doen als het zo weinig nut heeft. De BFC heeft inderdaad maar een kleine boiler van 1,3L waar ik met moeite 250ml uit krijg bij volledig legen via de kraan. Verder gebruik ik het water alleen maar om de kopjes voor te verwarmen en te stomen. Ook zit er zo'n kalkfilter op de aanzuigslang.

Het vullen duurt van de boiler duurt hooguit een seconde of 30 dus voor de pomp zou het niet uit moeten maken. Was gewoon een spinsel wat dit keer niks op heeft geleverd. Volgende keer beter :D .
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

9
Het vullen duurt van de boiler duurt hooguit een seconde of 30...
Dat lijkt me vreemd. Je zal bedoelen dat die 250ml weer in 30seconden wordt aangevuld? Als je daadwerkelijk je hele boiler zou legen (scheef houden, schudden), dan zal het een stuk langer duren voordat je boiler weer met zo'n 900ml is gevuld.