Leren werken met mijn nieuwe espresso apparaat

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 09:50

Re: brasilia mini classic

Berichtdoor Cobus » vr 30 mar 2012, 11:15

Ok, en ik moet het ook nog leren natuurlijk.
Maar de melk te heet is funnest heb ik begrepen, niet warmer dan 65gr C. toch?
Ik heb nu met 2 gaatjes wat meer tijd om het proces te beheersen, gewoon omdat het wat langzamer gaat. En moet ik nu volle- of halfvolle melk gebruiken? De ene keer lees ik weer half en dan weer vol.

Misschien moet ik de stoomtip ook gewoon midden in de melkkan houden want ik zag dat de gaatjes in een hoek staan. Dan bedoel ik niet naar buiten gericht maar ook gedraaid zeg maar. Meer als een wokkel. Dus de melk zou dan vanzelf al gaan draaien in de kan.
Ik had een 0.6L kan besteld die ik half vul en die gebruik ik dan voor 2 Cappu's.
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: brasilia mini classic

Berichtdoor @3aan » vr 30 mar 2012, 11:30

Ok, en ik moet het ook nog leren natuurlijk.
Maar de melk te heet is funest heb ik begrepen, niet warmer dan 65gr C. toch?
Ik heb nu met 2 gaatjes wat meer tijd om het proces te beheersen, gewoon omdat het wat langzamer gaat. En moet ik nu volle- of halfvolle melk gebruiken? De ene keer lees ik weer half en dan weer vol.

Misschien moet ik de stoomtip ook gewoon midden in de melkkan houden want ik zag dat de gaatjes in een hoek staan. Dan bedoel ik niet naar buiten gericht maar ook gedraaid zeg maar. Meer als een wokkel. Dus de melk zou dan vanzelf al gaan draaien in de kan.
Ik had een 0.6L kan besteld die ik half vul en die gebruik ik dan voor 2 Cappu's.
De vulgraad van de kan moet tot net onder het begin van de schenktuit zijn

Koop een thermometer en stop abrupt met opschuimen rond de 50 graden dan loopt de meter nog tegen de 65 graden door, dan de melk in de kan door kloppen en walsen, mooi glad krijgen en dan pas appliceren.

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

adams184
Berichten: 68
Lid geworden op: do 24 nov 2011, 12:37
Locatie: Leiden

Re: brasilia mini classic

Berichtdoor adams184 » vr 30 mar 2012, 11:49

Je kan het beste verse volle melk gebruiken alhoewel houdbare volle melk ook goede resultatem kan geven. En houd de melk zo koel mogelijk!

Succes, en zelfs met 4 gaatjes moet het uiteindelijk wel lukken hoor...
Vibiemme Domobar Super Electronica en Mazzer Mini E type A met SJ schijven

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: brasilia mini classic

Berichtdoor @3aan » vr 30 mar 2012, 12:59

Ik gebruik Arla biologische volle melk, lekker voor zo en in de Cappuccino niet te versmaden, daar komen mooie natuurlijke suikers bij vrij. ;)

Als je in de buurt van het Westland woont, mag je best eens komen oefenen, 2 weten er meer dan 1.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 09:50

Re: brasilia mini classic

Berichtdoor Cobus » za 31 mar 2012, 14:21

Bedankt voor het aanbod, wie weet als ik eens in de buurt ben!
Nu kreeg ik gisterenochtend visite en uiteraard net de goede bonen op en de shop hier op de hoek nog niet open.
Dus heb ik een zakje Lavazza qualita oro bij de super meegenomen.
Smaak is op zich niet verkeerd, lekker vol en rond maar lang niet zo veel crema op de koffie.
Ligt dat nu aan de leeftijd van de bonen? Op de zak stond tht 7-2013
Heb al een beetje met de maalgraad gespeeld maar het lijkt moeilijker om er een fatsoenlijke espresso mee te maken.

Verder valt het gewoon niet mee om met mijn maler een constante hoeveelheid maling aan te houden, ondankt dat ie uitgerust is met timer.
Ik schat dus elke keer maar hoeveel ik in het filter heb.
Heb het al geprobeerd met een weegschaaltje maar die is maar tot op 1 gram nauwkeurig en dan nog is dat een heel gedoe elke keer.
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: brasilia mini classic

Berichtdoor Spironski » za 31 mar 2012, 14:30

Zoals ik al schreef: dan weet je dus nu waarom we hier zo hameren op verse bonen. Die THT datums op de pakken zeggen niets. Bonen zijn vanaf dag 3 na branden gedurende zo'n 2 weken lekker , daarna wordt het allengs minder. En na 1 maand is het wel gebeurd. Supermarkt bonen zijn zomaar 6 maanden oud.

En over voorgemalen koffie hebben we het maar beter helemaal niet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 09:50

Re: brasilia mini classic

Berichtdoor Cobus » za 31 mar 2012, 15:02

Ik bedoelde eigenlijk meer met die datum op de zak dat ze dan nog niet zo oud kunnen zijn.
7-2013 is nog een jaar en 4 maanden. Ik weet niet wat Lavazza aanhoudt? Kan toch nooit veel langer zijn?
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café

Gebruikersavatar
Thomaserati
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 20:18

Re: brasilia mini classic

Berichtdoor Thomaserati » za 31 mar 2012, 15:04

1,5 tot 2 jaar is niet ongebruikelijk....
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: brasilia mini classic

Berichtdoor Spironski » za 31 mar 2012, 15:18

Dus als Lavazza 1,5 jaar aanhoudt, zijn die bonen nog steeds reeds 2 maanden oud en dus over tijd. En waarschijnlijk houd Lavazza 2 jaar aan als THT-tijd.... :x .
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Cobus
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 09:50

Re: brasilia mini classic

Berichtdoor Cobus » za 31 mar 2012, 16:31

Mja ok.
Waar halen julle wekelijks dan verse bonen?
Online? Zit je weer met verzendkosten. Had ook al aan koffiepost gedacht.
Ook niet goedkoop maar dan gaat de koffie tenminste nog in een relatief goedkope envelop.
Iemand ervaring met koffiepost?

-edit-
Zijn meerdere bedrijven die per post versturen zie ik nu.
http://www.fuegocoffee.nl/koffiepost.asp
http://www.eenhoornkoffiethee.com/shop/ ... koffiepost
http://www.mijnkoffiepost.nl/
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron