Ponte Vecchio Lusso

1
Ik heb de Ponte Vecchio Lusso altijd wel interessant gevonden. Hefboommachines heb ik altijd wel eens willen proberen, en de reviews van de Lusso zijn overwegend lovend icm een lage nieuwprijs (±€700 op Ebay).

In de reviews wordt wel gesteld dat de kwaliteit van espresso 'reasonably well' is (BellaBarista), en
"if high body espresso with lots of crema volume, gorgeous color, and rich consistency are your thing, it's an easy win for the E61 tribe."
(HomeBarista). Verder wordt op HB gezegd dat het vooral afhangt van de blend: de Lusso is wat beter voor fruitige, frisse smaken; de E61-machines zijn wat geschikter voor donkere, chocolade-smaken.
Is dat eigenlijk iets dat geldt voor hefboommachines in het algemeen, of is dit specifiek voor de Lusso?

Het cijfer voor Exceptional Espresso van HB is 'slechts' een 7,5; terwijl de meeste HX-E61 machines dikke 8en en 9s scoren (waaronder de mijne). Zou ik er dan niet op achteruit gaan qua espresso-smaak?

En is deze machine ergens in Nederland te zien? Gewoon in een winkel dus?

Re: Ponte Vecchio Lusso

2
Ik heb het gevoel dat de gemelde flexibiliteit inherent is aan hefboommachines omdat je gewoon meer controle hebt. Aan de andere kant
Heck, I bet the Lusso could produce drinkable espresso using coffees so bright that they would make your brain pucker if brewed with a 58mm portafilter equipped pump machine. Smackdown participants and I agreed these attributes come at the expense of flavor clarity
Dat is denk ik eerder inherent aan het groepontwerp van de Lusso. Een Elektra MCaL wordt juist vaak geroemd om de 'clarity' in de espresso.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

3
Bluecold schreef:Ik heb het gevoel dat de gemelde flexibiliteit inherent is aan hefboommachines omdat je gewoon meer controle hebt. Aan de andere kant
Heck, I bet the Lusso could produce drinkable espresso using coffees so bright that they would make your brain pucker if brewed with a 58mm portafilter equipped pump machine. Smackdown participants and I agreed these attributes come at the expense of flavor clarity
Dat is denk ik eerder inherent aan het groepontwerp van de Lusso. Een Elektra MCaL wordt juist vaak geroemd om de 'clarity' in de espresso.
Ik zou niet weten welk nederlands bedrijf die dingen verkoopt. Vroeger verkocht CasaBarista de PV's. Nu niet meer.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

4
SteefM schreef: Verder wordt op HB gezegd dat het vooral afhangt van de blend: de Lusso is wat beter voor fruitige, frisse smaken; de E61-machines zijn wat geschikter voor donkere, chocolade-smaken.
Ook dat is weer persoonlijk. Een van mijn favoriete bonen is de 1878 van blanche dael. Deze valt denk ik toch wel in de categorie donkere chocolade smaken. Op de pv komt deze er heerlijk uit. Veel lekkerder en gebalanceerder als uit de domobar junior. Daarin werd hij wat 'hard'.

Ik heb geen moment spijt van de overstap van toch niet de minste e61 machine (vbm domobar junior) naar de Lusso. Qua espressosmaak ben ik er vind ik op vooruitgegaan. Ook de charme en controle van een hendel spreekt mij aan.

Als je geen winkel kan vinden in nl en je bent een keer in de buurt van wieringerwaard ben je altijd welkom. Neem je een pondje van je favoriete bonen mee (denk ik de enige manier om te vergelijken) en stel ik mijn pv lusso en malhkonig wel even ter beschikking. Zelf doen en proeven is uiteindelijk de enige manier om je te overtuigen (of niet).
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

5
Hou er overigens wel rekening mee dat onderdelen voor de pv slecht(er) verkrijgbaar zijn en vaak uit het buitenland (dus hoge verzendkosten) vandaan moeten komen...
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

6
Even in mijn favorieten gekeken; HCH coffee is voor zover ik weet de enige die ze nieuw levert in NL. Webshop ziet er niet echt uit, maar wie weet is er ook een fysieke winkel?

http://espresso-en-machines.biedmeer.nl ... cchio.html

7
Houd er ook rekening mee dat de US West Coast voorkeur lijkt uit te gaan naar heldere, fruitige, lichtgebrande smaken hè? Ik heb het idee dat we hier toch iets meer de Italiaanse stijl aanhangen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
SteefM schreef:Ik heb de Ponte Vecchio Lusso altijd wel interessant gevonden. Hefboommachines heb ik altijd wel eens willen proberen, en de reviews van de Lusso zijn overwegend lovend icm een lage nieuwprijs (±€700 op Ebay).

In de reviews wordt wel gesteld dat de kwaliteit van espresso 'reasonably well' is (BellaBarista), en
"if high body espresso with lots of crema volume, gorgeous color, and rich consistency are your thing, it's an easy win for the E61 tribe."
(HomeBarista). Verder wordt op HB gezegd dat het vooral afhangt van de blend: de Lusso is wat beter voor fruitige, frisse smaken; de E61-machines zijn wat geschikter voor donkere, chocolade-smaken.
Is dat eigenlijk iets dat geldt voor hefboommachines in het algemeen, of is dit specifiek voor de Lusso?

Het cijfer voor Exceptional Espresso van HB is 'slechts' een 7,5; terwijl de meeste HX-E61 machines dikke 8en en 9s scoren (waaronder de mijne). Zou ik er dan niet op achteruit gaan qua espresso-smaak?

En is deze machine ergens in Nederland te zien? Gewoon in een winkel dus?
Heb het al herhaaldelijk gezegd dat ik het niet eens ben met het cijfer dat HB geeft wat betreft exceptional espresso.
Toevallig vanmorgen nog een shot getrokken met mijn oude Export die Bas nu heeft en ik vind de espresso van zeer hoge kwaliteit.
Maar zoals bij alles is smaak persoonlijk .
JE ZULT HET ZELF MOETEN PROBEREN! :mrgreen:

Ik heb drie Pontes gehad.Telkens als ik er een verkocht mistte ik die typische espresso weer en heb ik een nieuwe gekocht.Met mijn Strega ben ik daar trouwens nu niet bang meer voor.

9
Dank voor alle reacties!
Thomaserati schreef: Ook dat is weer persoonlijk. Een van mijn favoriete bonen is de 1878 van blanche dael. Deze valt denk ik toch wel in de categorie donkere chocolade smaken. Op de pv komt deze er heerlijk uit. Veel lekkerder en gebalanceerder als uit de domobar junior. Daarin werd hij wat 'hard'.

Ik heb geen moment spijt van de overstap van toch niet de minste e61 machine (vbm domobar junior) naar de Lusso. Qua espressosmaak ben ik er vind ik op vooruitgegaan. Ook de charme en controle van een hendel spreekt mij aan.
Is de espresso in jouw ervaring ook minder helder, zoals op de Amerikaanse fora wordt geschreven?

Hoe bevalt de 48mm portafilter, en hoe ben je bv. aan een tamper daarvoor gekomen? Laten draaien?
Als je geen winkel kan vinden in nl en je bent een keer in de buurt van wieringerwaard ben je altijd welkom. Neem je een pondje van je favoriete bonen mee (denk ik de enige manier om te vergelijken) en stel ik mijn pv lusso en malhkonig wel even ter beschikking. Zelf doen en proeven is uiteindelijk de enige manier om je te overtuigen (of niet).
Dank voor je aanbod, ik zou even moeten kijken want het is helaas niet in de buurt (en niet zo goed bereikbaar met het OV zo te zien :( ).
Thomaserati schreef: Hou er overigens wel rekening mee dat onderdelen voor de pv slecht(er) verkrijgbaar zijn en vaak uit het buitenland (dus hoge verzendkosten) vandaan moeten komen...
Heb ik inderdaad ook al naar gekeken. Aan de andere kant: welke onderdelen? Zoveel zit er uberhaupt niet in zo'n Lusso :lol:
Spironski schreef:Houd er ook rekening mee dat de US West Coast voorkeur lijkt uit te gaan naar heldere, fruitige, lichtgebrande smaken hè? Ik heb het idee dat we hier toch iets meer de Italiaanse stijl aanhangen
Mijn voorkeur wisselt een beetje. Soms heb ik een periode dat ik wat meer van de donkere, chocoladetonen houd, maar na een tijdje vind ik dat dan weer saai / bekend worden en wil ik weer eens wat meer fruit. Lekker onhandig dus ;-)
cremalover schreef:
Heb het al herhaaldelijk gezegd dat ik het niet eens ben met het cijfer dat HB geeft wat betreft exceptional espresso.
Toevallig vanmorgen nog een shot getrokken met mijn oude Export die Bas nu heeft en ik vind de espresso van zeer hoge kwaliteit.
Maar zoals bij alles is smaak persoonlijk .
JE ZULT HET ZELF MOETEN PROBEREN! :mrgreen:
Haha ja, maar dat is helaas niet zo makkelijk hier. Hoewel, een retourtje Italië is nog altijd verder dan Wieringerwaard.
Ik heb drie Pontes gehad.Telkens als ik er een verkocht mistte ik die typische espresso weer en heb ik een nieuwe gekocht.Met mijn Strega ben ik daar trouwens nu niet bang meer voor.
Hehe ja, die Strega is natuurlijk ook erg mooi. Maar wel 2x zo duur (grofweg), helaas.

10
Ik heb dus de PV export van Cremalover overgenomen.
Ook ik vind dat ik er wat smaak betreft op vooruit ben gegaan tov mijn eerdere pompmachines incl E61.
Deze machines lenen zich vooral voor een kleiner shot volume van zeg 20 ml.
Evt kun je met het dubbele bakje voor een tweede pull gaan en meer volume krijgen.
De shotjes zijn rijk en zacht van smaak en bittere tonen zijn afwezig.
Stomen doen ze als de beste.
Geen last van overhitting.
Heel vergevingsgezind.
Kom gerust proeven in Nijmegen!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs