Ik ben in het bezit van een Giotto Evoluzione en Mazzer mini electronic B. Ik ben nu 1,5 jaar bezig en gaat steeds beter. Sinds kort heb ik een bonenbrander gekocht, omdat ik van veel mensen hoor dat dit een merkbaar kwaliteitsverschil oplevert!
Ik heb de I-Roast 2 bonenbrander en brand daar 100% Arabica bonen uit Bazilië. 150 gram voor ongeveer 14 minuten. De maling is prima, 30 cc in 25-30 seconder, maar de creme-laag laat te wensen over, vooral erg dun.
De temperatuur en maalfijnheid staan goed ingesteld. Ook de hoeveelheid moet goed zijn.
VRAAG: hoe kan ik de dikte van mijn cremelaag beinvloeden? Speelt brandduur hierbij een rol?
Alvast bedankt voor jullie reactie. Gr. Arjen
Re: De beste cremelaag?
2Crèma op zich, is niet zó erg interessant hè? Het smaakt voornamelijk vies. En wat bedoel je met "dun"?
Verder geven Arabica bonen wat minder crema dan Robusta boontjes, en is ook de manier van processing van invloed.
Daarnaast kan ook b.v. de temperatuur van je water te hoog zijn, je doet wel een coolingflush?
Kortom, nogal wat vragen.
Verder geven Arabica bonen wat minder crema dan Robusta boontjes, en is ook de manier van processing van invloed.
Daarnaast kan ook b.v. de temperatuur van je water te hoog zijn, je doet wel een coolingflush?
Kortom, nogal wat vragen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Bedankt voor je snelle reactie. Ja ik doe zeker een coolingflush. Ik gebruik een dubbele filterdrager en bij 2 kopjes is de cremalaag 'dun' wat betekent dat de koffie zelf al snel zichtbaar wordt (crema trekt weg). Bij 1 kopje is hij redelijk stabiel
Crema is op zichzelf niet 'lekker' maar heb wel een stabiele laag nodig voor 'Latte Art', vandaar.
PS: had voorheen goede ervarigen met de cremalaag van Manetti Koffiebonen, maar daar zaten volgens mij veel robustabonen bij?
Dus, hoe kan ik de cremalaag dikker/stabieler krijgen?
1. temperatuur
2. maalfijnheid?
3. .......?
Crema is op zichzelf niet 'lekker' maar heb wel een stabiele laag nodig voor 'Latte Art', vandaar.
PS: had voorheen goede ervarigen met de cremalaag van Manetti Koffiebonen, maar daar zaten volgens mij veel robustabonen bij?
Dus, hoe kan ik de cremalaag dikker/stabieler krijgen?
1. temperatuur
2. maalfijnheid?
3. .......?
Arjen uit Arnhem
4Ook niet.giottomazzer schreef: Crema is op zichzelf niet 'lekker' maar heb wel een stabiele laag nodig voor 'Latte Art', vandaar.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit
5Ik vind dit een lastige. Je zegt dat je alles goed doet: temperatuur, maling, timing en verse boontjes etc. En toch krijg je nauwelijks crèma. Dan doe je dus toch niet alles goed, maar wàt?
Ook vreemd dat je met het enkel filter wel crèma krijgt en met het dubbele niet, meestal is dan andersom.
Ook vreemd dat je met het enkel filter wel crèma krijgt en met het dubbele niet, meestal is dan andersom.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6Ik denk dat het wellicht ligt aan de brandduur van de bonen, bijvoorbeeld langer branden dikkere crema?Spironski schreef:Ik vind dit een lastige. Je zegt dat je alles goed doet: temperatuur, maling, timing en verse boontjes etc. En toch krijg je nauwelijks crèma. Dan doe je dus toch niet alles goed, maar wàt?
Sinds ik zelf brand is de crema minder. Bij voorgebrande bonen had ik eigenlijk geen probleem.
Ik bedoelde dubbel filter 1 kop wel goede crema, maar dubbel filter 2 koppen niet....
Arjen uit Arnhem
7Maar als het aan de bonen zou liggen zou je dus nooit goede crèma hebben. Dat die merken betere crèma hebben is ook vaak omdat ze een beetje Robusta bijmengen, voor de crèma.
Ik zit toch aan te hoge temperatuur te denken...
Ik zit toch aan te hoge temperatuur te denken...