KEGELMALER ? Welke machine ?

1
Had ik afgelopen vrijdag 'beslist' om een hardcore Pavoni Europiccola te kopen .. heb ik een Ebay item niet gewonnen en toen op dit forum wat beter rondgezocht. En toen ik de nadelen van het ontwerp van deze Pavoni las ben ik toch weer gaan twijfelen. Wat me natuurlijk aanspreekt is de historie van dit mooie apparaat. En de prijs is gebruikt echt laag. Maar het blijkt dan toch dat er technische onvolkomenheden in zitten waarbij ik me afvraag waarom dat nooit is opgelost ? Is dan de Stradivari het alternatief of kom je op een Ponte Vecchio uit ? Dat is dan misschien iets voor een ander topic. Mijn vraag gaat nu over een volautomaat. Want mijn probleem : mijn Nespresso (*KUCH*) is bijna op (hoeraa!!), en ik wil dringend echte koffie zetten !!!!

Aangezien ik 3 plaatsen heb waar ik een goed apparaat kan gebruiken, is het geen weggegooid geld voor mij om een beginnersmachine te kopen ipv een hardcore vintage apparaat.

Ik zocht naar een thread met een kegelmaler, maar kan dat niet vinden. Want ik vond deze machine http://www.ebay.de/itm/Gatroback-Design ... 746d386036

Deze heeft weliswaar geen ceramische schijven, maar wel een kegelmaler. Is dat iets ? In ieder geval is de maalgraad in 18 stappen in te stellen. Dat lijkt toch best aardig. Of ... zit ik weer helemaal op het verkeerde spoor ? Ik vind de prijs van de machine met 598,- best goed en heb er ook geen hardcore molen bij nodig.

Is dit een leuk instap apparaat, dat later een vervolg kan krijgen in de vorm van losse componenten ? Of kan ik toch beter een Ponte Vecchio oid kopen ? Ik ben iemand die graag tijd neemt voor een kop koffie en het ritueeltje van het malen, aanstampen en de machine vin dik prachtig. Ik zou op termijn best een volwaardig (KUCH) lid kunnen zijn hier. Maar ik zit nu zonder koffie ... en ik wil het nu !!! :)))) hellep wat zal ik doen..

En dank voor je goede PB feedback Spironski ! Heb je nog meer goede ideeen ? Ik hoop niet het forum te vervuilen met nutteloze threads, vandaar oa deze specifieke vraag die bij het zoeken, als zoekterm niets oplevert ('kegelmaler')

Re: KEGELMALER ? Welke machine ?

3
Beter dan Nespresso zal het wel worden inderdaad. De top ga je hier alleen echt niet mee bereiken. Met name de maler is vaak een zwak punt bij dit soort machines. En ik vind het wel een enorm verschil met een La Pavoni Europiccola.

Waarom niet gewoon een goede en goedkope(re) fatsoenlijke machine (quickmill, silvia etc) en een 2 hands maler? Ben je ook voor 600 euro klaar en kun je wel 'echte' koffie zetten.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

4
Ook ik denk dat je niet gelukkig gaat worden met deze machine. Het lijkt me allemaal een beetje half half, en daar houd je niet van.

Mijn advies: een Ponte Vecchio (Export of liever nog Lusso) en een goede 2-de hands horecamaler. Hendels en hardcore, erg goed èn foolproof ;) ,
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Lijkt me ook een goede combi 8-) nog beter zou zijn een 2 groeps lusso met mk vario ;)

@ yuroon; Misschien handig om, voordat we weer 8 pagina's van alles en nog wat vol hebben, even goed om nou eens duidelijk neer te zetten wat je wil (wensen en eisen), wat je verwacht en wat het mag kosten. Pas dan kan er gericht advies worden gegeven.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

6
TE LAAT !

hahaha, voor 479,- nieuw kon ik em niet laten liggen bij amazon.de. Zoals ik al had geschreven heb ik 3 plaatsen, waaronder mijn werk waar ik na een volgende stap naar discrete machines, het apparaat evt kan neerzetten. Op mijn werk lijkt het mij zowiezo handig, en ik heb toch besloten om het op deze manier te proberen. Al gaat mijn hart uit naar het oude vakmanschap, daar is het nog te vroeg voor. En hoe mooi is het om daarna weer een stap verder te zetten ! Als je meteen de supercar hebt is de droom verdwenen :). Het kunnen doorgroeien is ook een leuk deel van de hobby. En ik heb intussen zoveel mooie machines gezien ! Maar ik heb de indruk dat op termijn,- als ik wat ontwikkelder ben geworden wellicht op koffiegebied- een echte genieter toch wel voor tussen de 900 en 1500,- kwijt is voor een echt goede setup. Daarom denk ik dat een instapper voor 479,- zeker een leuk begin is.

Ik heb heel veel positieve berichten op 2 buitenlandse forums gelezen. En daaronder ook verstokte hardcore zetters met Pavonis etc die deze machine erg goed vinden. De maler die er in zit schijnt ook behoorlijk goed te zijn. Deze is gelijk aan de Breville Barista express BES860XL. Ik heb op een paar na alleen maar lovende reviews gelezen, ook op forums. En ik schat in dat met de juiste bonen, ik echt wel tot een goed resultaat kom. Ik denk ook nogmaals, dat het prima is om ergens te beginnen. En ik begin hier. Mijn leven is nog lang genoeg om vanaf hier, een ontdekkingsreis dieper in het koffiebonenwoud te gaan ! :) Dank voor de goede adviezen hier, (ook die van Carp de me even wakker moest schudden !!! goed gedaan) en ook Spironski en anderen die ik even gemist heb. Bijzonder om hier te ontdekken dat koffie niet zomaar koffie is, en dat er nog een wereld op ligt van een nieuwe liefhebberij !

yuroon

7
Als je ff Google'ed op 'SOLIS Barista Pro' dan vind je jouw model,...Gastroback en Breville is voor de USA en Canada.

Als ik je tekst 'analyseer' dan vermoed ik dat je niet hebt gekocht wat je dacht te kopen,nl...een volautomaat!??
Het is nl een halfautomaat, dus dat betekend dat je het 'oude vakmanschap' kunt gaan oefenen! :lol:

8
Oh dan was het een typefoutje, ja natuurlijk is het een halfautomaat, anders heb ik helemaal niks meer te doen. En je kunt dan weliswaar de maler niet kiezen maar hij is wel erg compact hierin verwerkt ! Het apparaat is met zijn mogelijkheden vind ik heel compact. De maler schijnt behoorlijk stabiel te zijn, al liggen volgens een revieuwer de fijnheden ondanks de 18 standen wel in het zeer fijn tot fijn. Groffe malingen zijn dan misschien uitgesloten, maar wat is daar het nut van ?

Ik houd het meest van chocola /nootachtige smaken, niet zo van de fruitigeen de zure. Ik hoop dat dat hiermee mogelijk is. Als negatief commentaar op een duits forum las ik dat hier een cremazeefje in zit dat de crema extra opwekt, en dat vond hij 'slecht' en heeft daarom het apparaat terug gestuurd. Zijn criterium was dat je zo niet kan beoordelen wat de werkelijke cremalaag is van een shot. En als dat cremalaagje dus vooral wordt veroorzaakt door dat zeefje, is de feedback dat het apparaat geeft indirect. Een andere reviewer gaf als commentaar daar weer op dat je zonodig (is dat nodig? ik wil toch een cremalaagje?) dat cremazeefje simpelweg kunt verwijderen.

De volgende stap is dus om de juiste bonen te vinden die een chocola achtige smaak geven, sterk en niet zuur.

9
yuroon schreef: Een andere reviewer gaf als commentaar daar weer op dat je zonodig (is dat nodig? ik wil toch een cremalaagje?) dat cremazeefje simpelweg kunt verwijderen.
Crema krijg je niet van een zeefje, maar van verse bonen die op de juiste fijnheid worden gemalen om vervolgens met de juiste druk tot een heerlijke espresso worden omgetoverd.

10
Dat begreep ik Thomas, dat was ook wat die duitse reviewer betoogde. Ik vraag me alleen wat er mis mee is om de cremazeef niet te verwijderen. Ben je het eens met die reviewer dat je meer feedback hebt van je brouwsel zonder zo'n zeefje ? Ik heb ook nl. inmiddels gelezen dat een dikke cremalaag niet automatisch betekent dat de shot superieur is.