Brandprofielen voor de Gene

Alles wat je wilt weten of vertellen over het zelf branden van koffie. Tips & tricks zijn van harte welkom!
Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Brandprofielen voor de Gene

Berichtdoor Erik82 » do 10 mei 2012, 08:12

Na een maand of 4 met de Gene gespeeld te hebben en hiermee ongeveer 55 brandingen te hebben gedaan even een vraag over hoe de rest van de mensen hier met de Gene omgaat.

Wat ik had gemerkt is dat er bij zachtere bonen snel een klein beetje scorching optreedt bij de Gene. Voor de Fazenda Rainha Yellow Bourbon gebruikte ik het volgende profiel:

- Trommel voorverwarmen 5 minuten op 160C.
- 3 minuten op 150C en 1 minuut op 175C voor de droogfase.
- Daarna 230C en wachten op eerste krak (ongeveer 12:10-12:30 minuten).
- Vervolgens bij eerste krak iets omlaag richting 225C en na eerste krak naar 230-236C afhankelijk van de gewenste brandgraad.

Na veel op Homeroasters.org gelezen te hebben besloten om is iets anders te proberen waarvan ik dacht dat het alleen voor de 120V landen van toepassing zou zijn. Zij gebruiken veel hogere temperaturen als dat ik hier gewend was.

Daar werd tevens gezegd dat scorching zou komen door nog een teveel aan vocht in de boon na de droogfase en dat dit niet zozeer met de ramp van de temp te maken zou hebben.

Toen het voglende profiel gebruikt voor de Fazenda Rainha:
- Trommel voorverwarmen 5 minuten op 160C.
- 4 minuten op 150C en 1 minuut op 175C voor de droogfase (1 minuut langer).
- Daarna 245C en 2 minuten voor eerste krak temp omlaag naar ongeveer 230C in 2 minuten tijd (eerste krak op ongeveer 11:45 minuten).
- Vervolgens na eerste krak naar 230-236C afhankelijk van de gewenste brandgraad.

Met dit tweede profiel zou je zeggen dat de bonen grote zwarte plekken zouden moeten vertonen maar het resultaat was het tegenovergestelde. Bonen waren veel groter en gelijkmatiger/mooier gebrand. De smaak na 5 dagen was veel intenser dan bij het eerste profiel.

Hoe is jullie ervaring met de Gene? Wat gebruiken jullie voor profiel en wat zijn de resultaten? Ben dan voornamelijk benieuwd naar profielen voor zachte bonen omdat het tweede profiel met harde bonen ook goed werkt met een 4 minuten droogfase.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Brandprofielen voor de Gene

Berichtdoor Spironski » do 10 mei 2012, 14:40

Ik ga eigenlijk zelden hoger dan 235C (dat gaf Ivo van Ongebrand ook aan). Had inderdaad ook het idee dat die hoge temperaturen voor de 120V-landen golden.

En meestal heb ik een opklimmend temperatuurprofiel, komt op mijn wat logischer over. Het lijkt me dat een hoge temperatuur in het begin vooral de buitenkant van de boon roostert, omdat het nu eenmaal wat meer tijd kost voordat de binnenkant van de boon net zo heet wordt. Ook wil ik de processen niet stoppen door ineens de temperatuur omlaag te brengen.

Tegelijkertijd lijkt het er op dat dit allemaal maar theorie is, als ik jou ervaring mag geloven. Ik weet wel dat ik in het begin, toen ik wat heter roosterde, nog wel eens charring had. Tegenwoordig heb ik het lang niet meer zo veel. Ik denk dat dit komt door wat langzamer en geleidelijker te roosteren. Eigenlijk tegengesteld aan wat jij dus zegt.

Nu moeten we ook weer niet die getallen al te exact nemen hè? De Gene meet de temperatuur van de uitgaande lucht, dus wat de temperatuur van de boontjes zijn weten we niet precies. Ik neem aan dat de boontemperatuur langzamer verandert dan de luchttemperatuur. Dus als je in het begin die zeer hoge temperatuur van 245C instelt wil dat allesbehalve zeggen dat de temperatuur in de boontjes ook in de buurt komt. Het zou kunnen betekenen dat het klimmen van de temperatuur richting de 245C alleen maar wat sneller gaat.

Bonen zelf schijnen toch te roosteren rond de 220C, vandaar dat ikzelf 235C wel hoog genoeg vind. Bij Brazil doe ik het een tijdje op 220C om pas daarna naar 225C te gaan, op het laatst maak ik het dan af op 230C. Rooster tijden zitten bij mij, inclusief die 5 minuten drogen, rond de 18-19 minuten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Wimula
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 18:41
Locatie: Lisse

Re: Brandprofielen voor de Gene

Berichtdoor Wimula » do 10 mei 2012, 14:49

Had inderdaad ook het idee dat die hoge temperaturen voor de 120V-landen golden.
Wat heeft de spanning nu met een hogere of lagere temperatuur te maken?
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Brandprofielen voor de Gene

Berichtdoor Spironski » do 10 mei 2012, 15:01

De Gene schijnt nogal gevoelig te zijn voor die "onderspanning", het ding zal ontworpen zijn voor 230V. Dat zou je dus moeten compenseren door een hogere temperatuur in te stellen.

Dat is eigenlijk ook aan de hand met espressomachines die ontworpen zijn in Italië en 230V, en dan aangepast moeten worden voor b.v. de VS op 120V. Dat werkt ook niet zo lekker.

Vraag me niet hoe het precies zit, daarvoor is het voor mij al te lang geleden. Maar er zal vast iemand op het forum zijn die dit haarfijn uit kan leggen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Wimula
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 18:41
Locatie: Lisse

Re: Brandprofielen voor de Gene

Berichtdoor Wimula » do 10 mei 2012, 16:03

De Gene schijnt nogal gevoelig te zijn voor die "onderspanning", het ding zal ontworpen zijn voor 230V. Dat zou je dus moeten compenseren door een hogere temperatuur in te stellen.

Dat is eigenlijk ook aan de hand met espressomachines die ontworpen zijn in Italië en 230V, en dan aangepast moeten worden voor b.v. de VS op 120V. Dat werkt ook niet zo lekker.

Vraag me niet hoe het precies zit, daarvoor is het voor mij al te lang geleden. Maar er zal vast iemand op het forum zijn die dit haarfijn uit kan leggen.
Het is allemaal zo simpel. Vermogen is stroomsterkte x spanning, dus bij ons hier in Nederland loopt er bij hetzelfde vermogen de halve stroom. Dus werkt het ding even goed op 120 V of op 240 V, gewoon de juiste ingangstap op de trafo kiezen.
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Brandprofielen voor de Gene

Berichtdoor Spironski » do 10 mei 2012, 16:27

Ja, W=V x A. Maar hoe zich dat vertaalt naar het ontwerp wat wel/minder geschikt is voor 120/240V weet ik niet. Ik lees toch regelmatig dat Amerikanen zich beklagen over hun 120V op hun oorspronkelijk voor 230V ontworpen machines. Dat zou dan allemaal onzin zijn?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Wimula
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 18:41
Locatie: Lisse

Re: Brandprofielen voor de Gene

Berichtdoor Wimula » do 10 mei 2012, 17:48

Ja, W=V x A. Maar hoe zich dat vertaalt naar het ontwerp wat wel/minder geschikt is voor 120/240V weet ik niet. Ik lees toch regelmatig dat Amerikanen zich beklagen over hun 120V op hun oorspronkelijk voor 230V ontworpen machines. Dat zou dan allemaal onzin zijn?
Wat bedoelen ze daar dan mee? Wat is dan het probleem? Ze weten niet waar ze het over hebben. Net als die riooljournalist die het weer eens heeft over een stroomstoot van 100000 V.
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Brandprofielen voor de Gene

Berichtdoor Spironski » do 10 mei 2012, 17:57

Het verwarmingselement zou een beetje amechtig zijn. Dat is ervaring van gebruikers.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
Wimula
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 04 feb 2011, 18:41
Locatie: Lisse

Re: Brandprofielen voor de Gene

Berichtdoor Wimula » do 10 mei 2012, 18:07

Het verwarmingselement zou een beetje amechtig zijn. Dat is ervaring van gebruikers.
Maar dat verwarmingselement doet het evengoed op 120 V of 230 V. De spanning zegt wederom hier niets maar het totale verbuikte vermogen.
Ze moeten die elementen gewoon goed construeren en NIET het verwarmingselement rechtstreeks uit het lichtnet voeden. Maar zelfs dan zou het goed moeten kunnen gaan. Dus het enige probleem zie ik elders, in de voedingstrafgo die NIET goed is ontworpen. In de VS is de lichtnetfrequentie 60 Herz i.p.v. 50 Hz zoals hier.
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Brandprofielen voor de Gene

Berichtdoor Erik82 » vr 11 mei 2012, 08:42

@Spironski. Zelf zit ik meestal op een totaaltijd van rond de 16-17 minuten inclusief drogen. Dit is dan 4-5 minuten drogen, eerste krak rond de 11-12 minuten en dan nog 4 minuten tot EOR. Zal ook is een wat langzamer profiel testen.

Het klopt ook inderdaad dat de sensor de temperatuur op de uitlaat meet. Anders zou je na 9 minuten bij de 245C al verkoolde bonen hebben. Mijn profiel is gebaseerd om maximale hitte in de bonen te stoppen tot aan de eerste krak en dan wat minder hard warmte toevoegen. De uitlaattemp is dan wel hoog maar de temp van de bonen nog niet en als je deze dan vervolgens verlaagd net voor de eerste krak is de temp die je instelt op de Gene alsnog hoger dan die van de bonen, dus zou je het proces ook niet stoppen maar alleen iets langzamer voortzetten. Je verhit de bonen dan nog steeds op een temperatuur die hoger is dan die van de boon zelf.

Had me ook erg verbaasd over het resultaat van dit profiel omdat ik niet zoveel positief verschil in smaak had verwacht tov het profiel met lagere temperaturen. Wellicht leuk om is een test te doen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie branden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron