Re: Mahlkönig Vario Home

14
@3aan schreef:
Wimula schreef:
@3aan schreef:Laten vallen ? 8-)
Jouw Twin komt zeker meteen los?
Yes en de Vario ook !
We zullen het schoonmaken moeten uitstellen :-)
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

15
Hallo,
Ik heb sinds een jaar of 2 een Quick Mill 3004, in combinatie met de Mahlkonig Vario Home. Dus echt superlang ben ik nog niet bezig met het brouwen van lekkere thuiskoffie. Maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn Mahlkonig me wel tegenvalt. Ik moet heel snel beide schuifjes die de maalgraad regelen op maximaal zetten, en zelfs dan is de maalgraad vaak niet fijn genoeg. Nu kun je met een imbussleuteltje (moeizaam) iets verstellen onder het bovenste deel van de behuizing, maar dat werkt lang niet altijd precies genoeg. Dit weekend heb ik een hele tijd zitten klooien. In het begin kwamen de schijven niet dicht genoeg op elkaar, maar na wat verstellen rook ik zelfs een branderige lucht... Op dit moment staan de maalschijven echt niet goed, want ik krijg er geen fatsoenlijke koffie meer mee gezet.
De bovenste maalschijf krijg ik er overigens altijd vrij gemakkelijk af, maar misschien heeft dat wel met mijn eerste probleem te maken, dat de schijven te los van elkaar zitten. Ik maak de molen gemiddeld eens in de maand schoon. Is dat voldoende volgens jullie?
Na geruime tijd fanatiek met mijn machines bezig te zijn geweest, merk ik nu dat er ik door het geknoei met mijn Mahlkonig steeds minder plezier in heb. Het lukt me simpelweg te weinig om echt lekkere koffie te zetten. Ik hoor graag advies wat ik het beste kan doen, bijvoorbeeld:
- mijn Mahlkonig openschroeven, en kijken of de verstelbaarheid van de maalschijven beter kan? (moet er wel bij zeggen dat ik niet echt technisch aangelegd ben)
- mijn Mahlkonig op marktplaats zetten, en een andere molen aanschaffen?
- beter koffie leren zetten en proeven? Zo ja, nog tips waar en hoe?
Dank alvast!
QuickMill 3004 - Compak K6

16
De grote vraag blijft natuurlijk wat de levensduur van de maler is. Vele hebben hier hun vraagtekens bij gezien het hoge plastic gehalte. Een jaar of 5 lijkt me toch wel minimaal.

Wellicht de maler een keer helemaal nakijken. Gewoon uit elkaar halen en op de verschillende fora zoeken naar de mogelijkheden. Als je er zelf niet zoveel vertrouwen in hebt kun je hem altijd naar één van de betere koffiezaken brengen voor een onderhoudsbeurt (Kafko, Van Pommeren, Casabarista enz.). Hoogstwaarschijnlijk zal hij dan wel weer een tijd meegaan. Waarschijnlijk is de verstelling wat verschoten en moet die weer opnieuw worden vastgezet/afgesteld.

Andere optie is natuurlijk een onverwoestbare horecamaler kopen, dan ben je voor de komende 20 jaar van al die perikelen af.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

17
Erik82 schreef: Andere optie is natuurlijk een onverwoestbare horecamaler kopen, dan ben je voor de komende 20 jaar van al die perikelen af.
En dan heb je iedere keer als je een shot zet perikelen met dosers en lange maalselpaden.

Plastic gaat niet zomaar stuk als het goed ontworpen is en ik denk dat als je goed met je maler omgaat, de electronica eerder stuk gaat aan tinpest. http://en.wikipedia.org/wiki/Tin_pest#M ... on_of_RoHS
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

18
Jep de kracht van de Vario zit hem inderdaad in de voordelen voor thuis gebruik. Klein, handzaam, makkelijk en snel in te stellen. Plus een goede maal kwaliteit. Ik heb er nu een SuperJolly naast staan en ja... Misschien een beter maalsel, maar wel bedoeld voor horeca. Dus niet zo handig als de Vario.

Bij mijn Vario kon ik altijd fijn genoeg malen, tot ik voor het proefpanel de Backyard koffie ging testen. Deze moest extreem fijn. Heb dat toen inderdaad gedaan met een imbusje op de plek waar ergens het maalsel uit komt. Je moet daarvoor een klein stickertje verwijderen. Dit gaat heel makkelijk. Hoeft ook niet nauwkeurig, fijn stellen doe je immers later met de schuifjes. Zet de groffe schuif halverwege, zorg dat de molen draait en draai het schroefje een halve slag. Kijk wat het verschil is. Is het nu fijn genoeg? Doe het anders nog eens. Enige waar je op moet letten is dat je de schijven niet tegen elkaar aan zet in de fijnste stand. Gebeurt dit per ongeluk toch, is het niet meteen heel schadelijk, maar stel hem dan weer wat grover in.

Succes! Het is een fijne en kwalitatieve maler.

19
Bluecold schreef:
Erik82 schreef: Andere optie is natuurlijk een onverwoestbare horecamaler kopen, dan ben je voor de komende 20 jaar van al die perikelen af.
En dan heb je iedere keer als je een shot zet perikelen met dosers en lange maalselpaden.

Plastic gaat niet zomaar stuk als het goed ontworpen is en ik denk dat als je goed met je maler omgaat, de electronica eerder stuk gaat aan tinpest. http://en.wikipedia.org/wiki/Tin_pest#M ... on_of_RoHS
Andere maler was ook mijn laatste optie na de opties voor zijn huidige maler uitgeschreven te hebben. Ding is hoogstwaarschijnlijk met weinig moeite te repareren voor de komende jaren zoals in eerste instantie geschreven. De Vario home heeft waarschijnlijk minder retentie dan mijn K30 Vario alleen wat minder robuust.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer