Re: Backyard Coffee Roasters

21
Net het laatste beetje van de Dominican Republic Super Honey opgemaakt. Van deze boon had ik, naar aanleiding van de omschrijving, hoge verwachtingen die gedeeltelijk waar zijn gemaakt.

De eerste test was na 2 dagen waarbij de Super Honey duidelijk nog niet zijn volledige smaakpotentieel had ontwikkeld. Echt een smaak van te verse bonen. De bonen vervolgens het weekend gegeven om verder te rusten. Op dag 4 weer begonnen met de tweede test. Zoals ik al aan het begin had aangegeven was het erg moeilijk om een mooie uitloop te krijgen en hierdoor ben ik gebruik gaan maken van het portafilter met enkele uitloop. De uitloop was uit het enkele portafilter mooi en de smaak goed net als bij de Peaberry.

Op dag 4 en 5 was de smaak aanzienlijk verbeterd ten opzichte van dag 2. Een mooie ronde zoetige smaak met chocoladetonen, wat fruit en vooral erg mild in de mond. Echt het tegenovergestelde van de heftige Karimikui Peaberry welke mij op dat moment beter beviel. Zelf houd ik meer van de pittige espresso's. Voor een cappuccino vond ik dat de Super Honey net dat beetje extra pit miste wat naar mijn mening wenselijk is. De optimale smaak kreeg ik door een temperatuur van 94-95C op Eric's te hanteren met een brew ratio van tussen de 50-60% met 19,5 gram maalsel in het 18gr VST-filter.

De volgende tests waren op dag 7,9,11 en nu op dag 13. Gedurende deze periode ontwikkelde de Super Honey zich op een verrassende manier. De smaak werd minder rond en een stuk heftiger. Net, bij de laatste espresso gaf de Super Honey een stuk minder zoetigheid en veel meer chocolade met wat kruidigs en een afdronk met een fruitige bite. In de cappuccino kwam deze nu ook beter tot zijn recht. Zeker op een temperatuur van 95-96C op Eric's met een brew ratio van 60% een geweldige pittige espresso. Dit is meer mijn stijl van espresso. Bij een brew ratio van 40-50% en een wat lagere temperatuur hield de boon wel meer zijn mildere smaak. Ook hier het 18gr VST-filter gebruikt met 19,5 gr maalsel.

Zeker een aanrader voor mensen die van wat mildere espresso's houden. Tegen de twee weken na branding een grote ontwikkeling in smaak. Echt heel bijzonder om het verloop in smaak zo goed waar te kunnen nemen gedurende de testperiode.

Binnenkort het laatste gedeelte van de review als de Karimikui Peaberry ook op is.

Bij deze wil ik Backyard Coffeeroasters alvast bedanken voor de 2 geweldige soorten koffiebonen. De kwaliteit is zeker gelijk aan de hier alom bekende branders. Naar mijn mening een aanrader voor alle koffieliefhebbers. De prijs is wat aan de hoge kant maar de bonen zijn van zeer goede kwaliteit en de smaak is uiterst complex.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

22
Inmiddels ben ik klaar met testen. De peaberry vond ik beter en had een minder fruitige smaak, even gespeeld met de temperatuur. Op 92,94 en 96 graden geproefd. Ik merkte dat de smaak beter werd en idd kruidig.

Later nog even in de travelling aeropress, de peaberry was goed, de honey nog steeds te fruitig.

Wel leuk om dit eens te doen en ook van anderen te horen wat zij in de koffie proeven en ervan vinden.

Wat vonden de overige testers van deze koffies?
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO

23
Hierbij mijn laatste resultaten. De koffie is al even op maar had nog geen tijd gehad om een review te schrijven. De Peaberry vond ik vanaf dag 7 tot dag 15 steeds minder complex worden van smaak. De bite werd minder maar het kruidige bleef heel erg aanwezig. Uiteindelijk was dit gewoon een lekkere pittige espresso waar deze tussen dag 3 en 7 echt intens was en vele malen complexer.

Voor de Super Honey vond ik het omgekeerde gelden. De vond ik na een week steeds beter worden. Hij werd wat steviger doch iets minder fruitig. Dit was een positieve ontwikkeling. Ook leuk om het verloop in smaak van beide bonen zo goed waar te kunnen nemen.

De laatste beetjes heb ik bij elkaar gegooid in een 50-50 verhouding en hier nog 2 espresso's van gezet. Dit gaf een wat milder maar wel lekker resultaat. Altijd leuk om te proberen.

Bij deze wil ik Backyard Coffee Roasters nogmaals bedanken voor het genereuze proefpakket. De bonen konden op deze manier worden getest over de gehele versheidsperiode van 3-15 dagen wat een goed beeld gaf van de ontwikkeling. De bonen zijn complex van smaak en hebben een hoge kwaliteit. Zeker een welkome aanvulling op de alom bekende koffiebranders en zeker niet minder in kwaliteit!
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

24
Leuk om te lezen hoe de koffie bij de andere koffieproevers is bevallen. Super dat Backyard Coffee ons in staat stelt om de koffies te proberen.

Ik herken veel van hetgeen hier boven is beschreven. Ook voor mij geldt dat het een grote verrassing was toen ik 2 weken geleden het proefpakket ontving. Ik had het ook niet meer verwacht. Backyard Coffee besteed duidelijk veel aandacht aan de verpakking. Bij het uitpakken van het pakket werd ik dan ook meteen erg blij. Mooie verpakking en lekkere geuren. De verwachtingen zijn direct gezet.

Ik ben begonnen met de Super Honey bonen. Vandaag heb ik de laatste espresso's gezet met de Super Honey bonen. Ik heb de bonen op verschillende momenten geprobeerd (direct bij ontvangst, een weekje later en nu 2 weken na ontvangst). Mijn eerste bevinding is dat ik het elke keer vond ik het lastig om de juiste maalgraad te vinden. Er is veel koffie verloren gegaan om tot een espresso met de goede verhoudingen te komen. Ik heb dus relatief weinig optimale espresso's kunnen proeven.

Qua smaak heb ik volgens mij ook niet de optimale verhoudingen gevonden. Sowieso ervaar ik een hoge(re) aciditeit (ook wel logisch gezien de lichtere branding). Ik ervaar een hoop fruit (meer groen, geel, weinig rood), minder zoet. Chocolade heb ik helaas zelf niet mogen ervaren. Op verschillende momenten ervaarde ik kruidige tonen, misschien zelfs wel wat tabak.

Het mondgevoel omschrijf ik als dun, licht en fris.

Nu op naar de ervaringen met de peaberry. Ben erg benieuwd :)
SCAE Level 1 certified
In bezit van: Izzo Alex Duetto, Mahlkonig K30, Mahlkonig Guatamala, V60, Chemex, Aeropress

25
Misschien minder extreem dan met de Super Honey, maar ik moet zeggen dat ik met de Peaberry ook niet zo goed een juiste maalgraad kan vinden. Hoe is die bij jullie gegaan?

Of zou het aan het sterk wisselvallige weer van de laatste tijd liggen dat ook ik maar sta te zoeken naar de juiste instelling?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

26
Een Peaberry is wat dat aangaat sowieso een lastige boon wat de maling aangaat, ik heb ze laatst in een conische maler gehad (Faema MC) en dat ging goed, ook de K30 had erg veel instellingsproblemen met deze.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

30
Zelf haal ik minimaal 1 keer per week het douchezeefje er uit, meestal zelfs 2 keer. Is echt in 30 seconden gebeurd inclusief het schoonmaken van de dispersion screw en de kop. Dit is zo'n beetje belangrijker dan chemisch backflushen.

Voorkomt ook nog dat je groepsring uit gaat drogen omdat hij te lang vastgekoekt zit.